דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קבינט המומחים ממליץ על ביטול התו הירוק: "לא אפקטיבי במניעת התפשטות האומיקרון"

הפורום מזהיר שהתו הירוק עלול ליצור "תחושת מוגנות מדומה" בקרב אוכלוסיות בסיכון | בנוסף קוראים המומחים לממשלה לתת גיבוי חוקי וכלכלי לאנשים ולילדים בקבוצות סיכון, שנאלצים להיעדר מעבודה או מלימודים

בדיקת תו ירוק (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש90)
בדיקת תו ירוק (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה ממליץ שלא לחדש את תקנות התו הירוק, שצפויות לפקוע בעוד כשבוע. בסיכום דיון הקבינט בראשות פרופ' רן בליצר, בו משתתפים גם בכירי משרד הבריאות, נכתב ש"התו הירוק אינו נותן מענה אפקטיבי להתפשטות זן האומיקרון בחללים סגורים".

נתונים עדכניים מצביעים על "הגנה מינימלית" מהידבקות באומיקרון באתרים הפועלים בתו הירוק. עקב כך, הם מזהירים מ"יצירת תחושת מוגנות מדומה בקרב בעלי תו ירוק, ובפרט בפעילויות שמתקיימות בחללים סגורים", תחושה שעלולה לפגוע דווקא באוכלוסיות הסיכון.

בסיכום הדיון על התו הירוק נכתב כי לדעת רוב חברי הקבינט, "פחתה ההצדקה האפידמיולוגית להמשיך את מדיניות התו הירוק, והתועלת שבהמשך קיומו נמוכה ביחס להשפעות החיצוניות ולסיכונים שנלווים לו. האמצעי היעיל העיקרי בכדי לייצר הגנה משמעותית באתרי התקהלות, בעת הזו, הוא בדיקה שלילית". לאור זאת, חברי הקבינט המליצו שלא להאריך את תקנות התו הירוק שתוקפן צפוי לפוג ב-1 בפברואר.

עם זאת, המליצו חברי הצוות שבמוסדות בהם שוהים אוכלוסיות בסיכון כמו בתי חולים, מרפאות, מוסדות גריאטריים, מרכזי יום לקשיש ועוד, יש להמשיך ולדרוש מהמבקרים תו ירוק וכן בדיקה שלילית. בנוסף ממליצים חברי הפורום לקיים תשתית לאומית תומכת שתאפשר למוסדות, ארגונים ועסקים לדרוש תו ירוק על בסיס וולונטרי, וכן תו ירוק מורחב שכולל גם בדיקה שלילית כתנאי לכניסה באירועים שפונים לאוכלוסיות בסיכון ומעוניינים לצמצם את הסיכון עבורם.

בקבינט הועלה גם חשש מביטול התו הירוק, והוא המשך קיומו של זן הדלתא בישראל, שהחיסונים הקיימים יעילים יותר מהדבקה בו. לפי נתונים עדכניים אך חלקיים שהציג משרד הבריאות, נכון להיום נראה שהזן הפסיק להתפשט ורק 2% בלבד מההדבקות הן בזן הדלתא. לפיכך במקרה אפשרי של חזרת זן הדלתא, יהיה קשה להחזיר את התו הירוק. אך כאמור, רוב המומחים סברו שזו אינה סיבה מספקת להשאיר את מדיניות התו הירוק.

הפסקת הבידודים לילדים: "לחכות לנתונים מבריטניה ומארה"ב"

המומחים התייחסו לתכנית שהציג ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים הורוביץ ושאשא-ביטון לפיה הבידודים לילדים שנחשפו למאומת במערכת החינוך יופסקו החל מחמישי הקרוב. לדבריהם, יש לקבל החלטה בנושא בהתאם לנתונים ממדינות שהקדימו את ישראל בגל האומיקרון, ביחס לתחלואת פוסט קורונה בילדים. אם מקרי התחלואה נמוכים יותר מזני הקורונה הקודמים, המומחים מצדדים בביטול הבידודים.

"בשבוע הקרוב ייאסף מידע מהעולם על PIMS (תסמונת רב מערכתית מסוכנת שאירעה בקרב ילדים לאחר התחלואה בקורונה – ד.א.) ואומיקרון. אם השיעורים יהיו פחותים ממה שראינו בדלתא, ניתן יהיה להתקדם עם מתווה הבידודים החדש. אחרת, מדובר ב-40-50 מקרים של מחלה לכל 100 אלף נדבקים בגיל בית ספר, ויהיה מקום לדון באיזון הראוי בין מניעת הדבקות למול חשיבות רצף הלימודים".

אזהרה מעומס על בתי החולים: "חשש ממשי לפגיעה ביכולות ובאיכות הטיפול"

המומחים מזהירים מעומס גדול על בתי החולים בשבועיים הקרובים, ומזהירים ש"פוטנציאל ממשי לעומס כבד ופגיעה ביכולות ובאיכות הטיפול עם מחירים משמעותיים". בניגוד לגלים קודמים, נכתב ש"החשש מתמותה עודפת אינו במחלקות הטיפול הנמרץ אלא במחלקות גריאטריות, פנימיות וקשישים בקהילה, עקב ירידה באיכות הטיפול בשל העומסים." לפי המומחים לא ברור אם ישראל תדמה לבריטניה, שבה האשפוזים בגל האומיקרון לא הגיעו לשיא כל הזמנים, או לארה"ב שבה הוא נחצה ובתי החולים מתקשים לתת טיפול מיטבי לחולים.

בנוסף קובעים המומחים גם שיש לאפשר לאוכלוסיות בסיכון להגן על עצמן מהדבקה בשבועות הקרובים, למשל לאפשר להם להימנע מלצאת לעבודה על חשבון ימי מחלה שנתיים, ללא אישור רופא, ולילדיהם להימנע מללכת ללימודים ללא צורך באישור רופא.

בקבינט שבראשו עומד פרופ' רן בליצר, ראש מכון המחקר של שירותי בריאות כללית,  משתתפים באופן קבוע גם בכירי משרד הבריאות – המנכ"ל פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא וראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!