דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"תמ"א 38 נוצרה בשביל לתת לנו מענה, אבל רק בתל אביב נהנים ממנה"

ברשויות בהן הורגשו שתי רעידות האדמה מספרים על הזנחה מתמשכת של המדינה ודורשים מענה תקציבי מיידי | ראש עיריית עכו: "אין לנו שליטה על רעידות אדמה, אבל יש לנו שליטה מצוינת על משאבים והיערכות למצבי חירום"

רעידת אדמה בצפון: עובדי עיריית בית שאן מתפנים מן המבנה בזמן הרעש (צילום: עיריית בית שאן)
רעידת אדמה בצפון: עובדי עיריית בית שאן מתפנים מן המבנה בזמן הרעש (צילום: עיריית בית שאן)
דוד טברסקי

אחרי שתי רעידות אדמה בפחות מ-12 שעות, ראשי ערים שממוקמות באזור השבר הסורי-אפריקאי מתריעים על הזנחה מצד המדינה וקוראים להשקעה תקציבית גבוהה ומיידית. "תכנית תמ"א 38 קמה בשביל לתת מענה לאזור שלנו, אבל היחידים שנהנים ממנו הם תושבי תל אביב" אומר ל'דבר' עידן גרינבאום, יו"ר מועצה אזורית עמק הירדן.

אתמול בבוקר נאלץ גרינבאום לפנות את כלל בתי הספר במועצה שלו אחרי שרעידת אדמה הרעידה את אזור העמק כולו. " זו באמת תחושה לא נעימה", הוא מוסיף. "פה לא חוזק אף מבנה, אפילו לא בקיבוצים שיש בהם מבנים בני עשרות שנים של שלוש קומות, להם אין תכנית אפילו".

גרינבאום טוען שכל פניותיו הרבות להתערבות המדינה בחיזוק התשתיות, כולל אלו של מוסדות החינוך ביישובים, נענו בשלילה. לדבריו, התכנית הממשלתית לחיזוק מבני חינוך מפני רעידות אדמה לא מיושמת במועצה בגלל שהמבנים חד קומתיים. "זה מהלך תמוה, בבית ספר של 500 תלמידים, בן עשרות שנים, גם מבנה חד קומתי יכול ליפול על תלמידיו", הוא אומר.

"המדינה חייבת לקחת אחריות בצורת פתרונות תקציביים"

בעיר בית שאן, שעבורה נועדה תכנית תמ"א 38 מלכתחילה, חוזקו בעשור האחרון  23 מבנים  בלבד בתקציבי משרד השיכון. "בשנה הקרובה יחזקו עוד 5-3, לא יותר", אומר עזרא פרי, דובר ראש העירייה. "יש בעיר יותר מ-400 מבנים, 3,000 יחידות דיור שנבנו לפני שנות ה-80, שלא עומדים על פי התקן של רעידות האדמה ועלולים להיפגע קשה".

פרי מציין שאין כדאיות כלכלית עבור קבלנים לעשות בעיר תמ"א 38, וזו הסיבה שהתכנית לא  הצליחה, ולכן: "המדינה חייבת לקחת אחריות בצורת פתרונות תקציביים".

לדבריו, סקר בטיחות בדק 142 מבנים בעיר, ומצא ש-123 מהם מסוכנים. "ב-2007 דיברנו על תקציב של 300 מיליון שקלים, אלה סכומי עתק שאין לנו, והיום זה כמובן עוד הרבה יותר כסף", הוא מוסיף.

ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי דרש אתמול שהמדינה תעביר את הכספים למרכזי החוסן הנדרשים להיערכות לרעידות אדמה. "רעידות האדמה כאן, וגם אם נתעלם, הסטטיסטיקות מוכיחות שהן יגיעו בהפתעה בשנים הקרובות", אמר לנקרי.

"יש דברים שאין לנו שליטה עליהם כמו רעידות אדמה", הוסיף. "אבל יש דברים שיש לנו שליטה מצוינת עליהם, כמו משאבים והיערכות למצבי חירום".

יו"ר הוועדה הממונה בעיר טבריה, בועז יוסף אמר אתמול: "זמן רב אנו זועקים לסיוע מממשלת ישראל, אך לצערי אנו לא זוכים לא שיתוף פעולה ולא למציאת פתרון".

לפי יוסף, במוקד העירוני התקבלו מספר דיווחים על מבנים שניזוקו ברעידת האדמה, ומהנדסים יבדקו אותם במהלך הימים הקרובים להבין אם ישנה סכנת קריסה. "מדובר בהשקעה גדולה שמחייבת החלטת ממשלה, לפני שיהיה מאוחר. ברעידת אדמה חזקה יותר, אנו צפויים חלילה לספור מאות הרוגים", אמר.

ועדת הכלכלה תקיים דיון דחוף בנושא

למרות הביקורת של ראשי הרשויות על תכנית תמ"א 38, חברי הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) ויעל רון בן משה (כחול לבן) פנו אמר  ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) בבקשה לקיים דיון דחוף לחיזוק מבנים לאור העובדה שהתכנית עשויה להסתיים בסתיו הבא.

בדיון מיוחד שערך בסוגיית המבנים הקורסים לפני כחודשיים, מתח ביטון ביקורת על התכנית, שלא נתנה מענה בכלל לערי הפריפריה. "האירועים עד עכשיו הם קדימון לאסון לאומי שעלול להתרגש עלינו" טען אז ביטון, שדרש מהמדינה לשפות עיריות באופן ישיר לחיזוק מבנים מועדים לקריסה במקומות סיכון ולא לחכות לתכניות של קבלנים.

באותו דיון הצהיר שר השיכון זאב אלקין, שיפעל להעברת יותר מ-100 מיליון שקלים, דרך משרד הביטחון, לערים באזורי עדיפות לאומית לחיזוק המבנים. אך צינור העברות זה לא  טוב עבור בית שאן, טבריה ויישובי עמק הירדן.

"ממשלת ישראל הקציבה בזמן משבר הקורונה יותר מ-200 מיליארד שקלים כדי להחזיר את המשק למסלול", אומר פרי. "אלפים יכולים להיהרג ברעידה הבאה, וכדי למנוע את זה נדרשת השקעה של לא יותר מ-8 מיליארד שקלים".

"ברעידת אדמה אין פתרונות מהיום למחר", מסכם גרינבאום. "לטווח הארוך אנחנו חייבים את חיזוקי המבנים, נכון, זו השקעה תקציבית אדירה אבל אף אך לא רוצה אפילו להתחיל לנסות לתת לה מענה אמיתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!