דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ההסתדרות ומנהלי המגזר העסקי לראשי סיעות הקואליציה: ״מנעו רפורמה חד צדדית בחקלאות״

״לישראל אין את הפריבילגיה להישען על אספקת מזון מטורקיה, אוקראינה ומצרים״, כתבו ראשי המשק לממשלה, ״עד שלא יגובש מתווה מוסכם לטיפול ביוקר המזון, בטלו את ההליך החד צדדי של צווים להפחתת מכסים״

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: רונן ארליך)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: רונן ארליך)
מאיה רונן

בצעד חסר תקדים הצטרפו הבוקר (שני) יו״ר ההסתדרות, ראשי המגזר העסקי וראשי המועצות האזוריות למאבק נגד הרפורמה החד צדדית בחקלאות שמקדמים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר.

במכתב ששלחו יחד עם ראשי התנועות המיישבות והארגונים החקלאיים הם קוראים לראשי מפלגות הקואליציה לא לתמוך במהלך חד צדדי של הפחתת מכסים, עד שיגובש מתווה מוסכם לטיפול ביוקר המזון "שיאפשר לקיים בישראל חקלאות מפוארת ומתקדמת".

על פי המכתב, הנפגעים העיקריים מהרפורמה כפי שהיא מוצעת כעת, הם חקלאי הפריפריה, שהכנסותיהם צפויות לרדת בעשרות אחוזים. כותבי המכתב הדגישו שחקלאי הנגב, עוטף עזה, הגליל העליון ורמת הגולן, הם שיושפעו מכך בצורה הקשה ביותר, עד הרס החקלאות באזורים אלה. "ואת הנעשה אין להשיב", כתבו.

"אנו עוקבים בדאגה אחר התחזיות של השפעות שליליות ביותר של משבר האקלים", נאמר במכתב. "מדינות בעולם מצאו לנכון למנות שר שכל תפקידו הוא לוודא שלמדינה תהיה את היכולת לספק ביטחון מזון לתושביה ואנו מצפים מכם, לקדם מדיניות אמיתית, שתשפיע לא רק על תקופת כהונתכם הנוכחית, אלא על עתיד גורל תושבי המדינה דורות קדימה".

המכתב מדגיש שרפורמות שעוסקות במזון ובמים חייבות לקחת בחשבון תרחישי ייחוס ייחודיים למדינת ישראל. "אנו חוששים כי הרפורמה הנוכחית שאישרה הממשלה אין בה את הראייה האסטרטגית שלוקחת בחשבון את כלל המרכיבים הללו", קבעו הכותבים.

החתומים על המכתב, ראשי ארגונים ותנועות, הדגישו שהם רואים את עצמם שותפים מלאים לכוונה לטפל ביוקר המחייה בישראל, ככל שהוא תלוי בחקלאי ישראל. יחד עם זאת כתבו שהם "לא חושבים שהדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות כריתת הענף עליו אנו יושבים".

"לישראל אין את הפריבילגיה להישען על אספקת מזון מטורקיה, אוקראינה, מצרים ומדינות אחרות", כתבו, וביקשו את התערבותם הדחופה של ראשי מפלגות הקואליציה. דרישתם היא כי "עד שלא יגובש מתווה מוסכם לטיפול ביוקר המזון, תוך מתן כלים משמעותיים שיאפשרו לקיים בישראל חקלאות מפוארת ומתקדמת –  יבוטל ההליך החד צדדי של הפעלת הצווים להפחתת המכסים".

"חקלאות איננה עוד ענף במשק", כתבו ראשי הארגונים המובילים במשק, "חקלאות היא יישוב הארץ, תפיסת הקרקע והגשמתה המוחשית של הציונות באדמת ישראל. אבל חקלאים לא מגדלים לשם שמיים. רפורמה שתוביל לאי כדאיות לגדל, עלולה להוביל לנטישת קרקעות בעיקר בפריפריה".

את המכתב סיכמו בתזכורת לאחריות האישית של מקבלי ההחלטות: "אף אחד מכם לא רוצה להיות חתום על השלכה שכזו ואנחנו לא ניתן יד למהלך כזה".

על מהכתב חתמו כחמישים ראשי מועצות אזוריות, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים דובי אמיתי, יו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג', יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, נשיא התאחדות המלונות אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו וראשי ענפים נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!