דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

יו"ר הצוות לקיצור תורנויות המתמחים: "לא נקצר את המשמרות בכל מחיר, צריך מתווה שיהיה אפשר ליישם"

ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אומר ל'דבר' שלא יהסס להמליץ על שינויים במתווה שצפוי לצאת לדרך באפריל | הפשרה שהוא מסמן היא דחיית קיצור המשמרות בשבתות: "אם נקצר, מתמחה בפריפריה יצטרך לתת משמרת כל סוף שבוע"

ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות (צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות (צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, אומר ל'דבר' שייתכן שמתווה קיצור המשמרות למתמחים לא ייושם בשלב הראשון בסופי השבוע. "ראיינתי מאות מתמחים, לא מצאתי מתמחה אחד שמעוניין שיקצרו את משמרות סופי השבוע", הוא אומר ל'דבר' לקראת הגשת דו"ח הביניים של צוות היישום למתווה קיצור המשמרות, שבראשו הוא עומד.

הבעיה בקיצור סופי השבוע היא המחסור שקיים גם כיום ברופאים מתמחים בבתי החולים בפריפריה, שבהם המתווה ייצא לפועל. "היום רוב המתמחים בפריפריה עובדים שניים או שלושה סופי שבוע בחודש", אומר מנדלוביץ, "זה אומר שאם נקצר את התורנויות ונגדיל את כמות המשמרות בסופי שבוע, מתמחה יצטרך לתת משמרת כל סוף שבוע, ואף פעם לא יהיה לו יום שישי או שבת שבו הוא לא יגיע לבית החולים. המתמחים שאיתם דיברתי אמרו שהם מודאגים מההכשרה ומהשכר שלהם, אבל בעיקר מסופי השבוע. אני עשיתי מספיק סופי שבוע בחיי כמתמחה, והבוקר של שבת הוא יחסית שקט."

כמו בנושאים מורכבים אחרים שעלו בדיונים, מנדלוביץ מחפש את דרך הפשרה הפרגמטית. בנושא סופי השבוע, ייתכן שבשלב הראשון של המתווה יקוצרו המשמרות רק במהלך ימי השבוע. "אני מבין שהדרך קדימה היא לא לשנות את מתווה העבודה של סופי השבוע לעת עתה", הוא אומר, "השינוי לא יקרה בכל מחיר, ואני לא רוצה שהמתווה יקרוס לתוך עצמו."

השאלות הפתוחות: תקנים, שכר, ומאיפה להביא עוד רופאים

לפי המתווה של שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, קיצור המשמרות הרופאים המתמחים מ-26 ל-18 שעות ייצא לפועל ב-1 באפריל הקרוב, ובתוך ארבע שנים יקוצרו המשמרות בכל בתי החולים בארץ. בשלב הראשון הוא ייושם בעשרה בתי חולים בפריפריה, ובכל מקצועות הרפואה מלבד כירורגיה. צוות היישום שמוביל מנדלוביץ כולל את נציגי מנהלי בתי החולים, קופות החולים, משרד הבריאות, ההסתדרות הרפואית, משרד האוצר ורופאים מתמחים, והוא נדרש להגיש מסקנות ביניים בסוף חודש ינואר.

רופאים מתמחים בהפגנת ארגון 'מרשם' בסמוך לביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
רופאים מתמחים בהפגנת ארגון 'מרשם' בסמוך לביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)

הצוות הוקם אחרי מאבק ארוך של ארגון 'מרשם' שמייצג מאות רופאים מתמחים, בדרישה לקיצור התורנויות. אך כשבאים ליישם את המהלך, עולים מתחים רבים שדורשים תשובות: משאלות הנוגעות לשכר המתמחים במתווה החדש, המחסור ברופאים נוספים כדי לאייש את המשמרות ולא לפגוע בחולים, שימור הסטנדרטים המקצועיים בהכשרה ועוד. ברקע עולים גם מתחים בין דוריים וחוסרי אמון בין המתמחים הצעירים לרופאים הוותיקים.

רוח הדברים בדיוני הוועדה מעידה שנדרש שינוי מדורג יותר מהמתווה הראשוני שסוכם, אך כפי שאמר אחר מחברי הוועדה, "יצטרך להיות שינוי כלשהו בראשון לאפריל." עם זאת, שאלות רבות עדיין פתוחות. בישיבה האחרונה אמר אחד מחברי הוועדה: "לא נותנים לנו כלים לקצר את התורנויות, נותנים רק תאריך. צריך להגיד לבתי החולים כמה תקנים משרד האוצר נותן להם כדי לאפשר את קיצור התורנויות, אחרת מנהלי בתי החולים יתקעו בחזית עם הוראה לקצר תורנויות אבל בלי יכולת לממש אותה בלי לפגוע במטופלים. אנחנו אחראים על חיי אדם, לא על אקסלים."

"אנשים יודעים שאני בן אדם ישר"

מנדלוביץ (43) נכנס לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בנובמבר האחרון, ולקח על עצמו בין היתר את ה'תיק' המורכב של קיצור תורנויות הרופאים המתמחים. הוא הגיע לאתגר הזה אחרי היכרות עמוקה עם מערכת הבריאות, מעבודה כרופא מטפל ועד לניהול בכיר, וניסיון בהובלת שינויים משמעותיים במערכת.

את דרכו המקצועית הוא החל כרופא ילדים בבית החולים שערי צדק בירושלים, ובהמשך מונה לראש המטה של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב. כראש המטה הוא יזם את הקמת תכנית 'ענבר' שהכשירה מנהלים בכירים במערכת הבריאות, וביניהם ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס. מלשכת המנכ"ל הוא חזר לשערי צדק, הפעם כסמנכ"ל.

אבל בנוסף לניסיון, מנדלוביץ מביא לתפקיד גם יכולת לעורר אמון בקרב הגורמים הרבים שמעורבים בהחלטות שהוועדה תקבל: מנהלי בתי החולים, הרופאים המתמחים, האיגודים הרפואיים שחרדים מאיכות הכשרת המתמחים, ואנשי משרד האוצר. "אני חושב שאנשים יודעים שאני בן אדם ישר," הוא אומר, "במערכת בו אין הרבה אמון בין הגורמים השונים."

"הבעיות של בתי החולים בפריפריה שונות לגמרי מהמרכז"

כחלק מתפקידו כיו"ר הוועדה, מנדלוביץ החליט לבקר בעצמו בכל בתי החולים בפריפריה שבהם יתחיל יישום המתווה, כדי להבין מקרוב את המצב ולשמוע את הקולות מהשטח. הראיון איתו נערך ביום שישי בצהריים, בזמן שהוא נסע מביתו בירושלים לאילת, כדי להיפגש עם צוות בית החולים יוספטל. בכך הוא השלים סבב פגישות בעשרה בתי החולים, מאילת ועד צפת.

בישיבות הראשונות של הוועדה, מנהלי מחלקות מבתי החולים הצפוניים והדרומיים הסבירו שהצעה כזו או אחרת לא תוכל לעבוד, בגלל נסיבות ספציפיות של המחלקות שלהם, והתנאים והאתגרים הייחודיים של בתי החולים שלהם. מנדלוביץ הבין שיצטרך לראות ולשמוע בעצמו, וחזר עם תובנות. "בעיות בתי החולים בפריפריה הן שונות לגמרי מהבעיות במרכז", הוא אומר, "יש לנו אחריות עצומה להביא מתווה שיתאים לבעיות של הפריפריה."

השוני המרכזי הוא מחסור ברופאים בבתי החולים בפריפריה כבר כיום, שצפוי להתגבר עם יציאת המתווה לדרך. הבעיה אינה תקנים, אלא קושי לגייס עובדים. "מנהלי בתי החולים בפריפריה מאוד מודאגים מהיכולת למשוך כוח אדם איכותי", אומר מנדלוביץ, "אני ראיתי בעצמי: במחלקות הנשים בבתי החולים במרכז, מתמחים מחכים שנתיים לתקן. לעומת זאת, ברוב בתי החולים בפריפריה, למעט פוריה, יש תקנים פתוחים לרופאי נשים, והם לא מוציאים מתמחים שיאיישו אותם."

"זה פער דרמטי, שמשפיע כמובן על קיצור התורנויות, כי כדי שרופא יוכל לא לעבוד בבוקר אחרי שהוא עושה תורנות לילה, יהיה צריך להגדיל את כמות הרופאים במחלקות. אם מישהו חשב שברגע שנגדיל את כמות התקנים זה יפתור את הבעיה, הוא טעה."

בצוות היישום דנו בדרכים להפוך את העבודה בפריפריה למושכת, אבל רוב ההצעות כוללים פתרונות לטווח הארוך, ולא לטווח הקצר. חלק מחברי הועדה דורשים שמשרד האוצר ייתן תקנים לבתי החולים בפריפריה כדי לאפשר את קיצור התורנויות, בלי לגזור עליה בכמות המשמרות, ורק בהמשך להתמודד אחר כך עם הדרך לאייש אותם.

אין מענה לפגיעה בשכר

סוגיה בוערת נוספת היא שכר הרואים המתמחים. הקיצור בשעות התורנויות צפוי להוביל לירידה בשכרם, מה שיהפוך את העבודה בפריפריה למושכת עוד פחות. בעוד שגם ההסתדרות הרפואית וגם ארגון מרשם אומרים שלא יאפשרו ירידה בשכר, עמדת משרד האוצר היא שלא ניתן לשנות את חישוב שכר המתמחים מחוץ למסגרת הסכם שכר כולל. ובינתיים, כדי להתחיל לגייס עובדים חדשים למתווה, מנהלי בתי החולים צריכים לדעת לא רק מספר הרופאים שעליהם לגייס, אלה גם מה יהיה שכרם.

"למדתי בחיים שלא עושים מהלכים קיצוניים"

מנדלוביץ אופטימי, אך מבהיר שלא יהסס להמליץ על שינויים במתווה שהציגו שרי הבריאות והכלכלה אם יראה שיישומו אינו ריאלי. "אני חושב שלא צריך לקצר את המשמרות בכל מחיר", הוא אומר, "צריך לזכור לשם מה הוועדה כונסה: לשם המתמחים. באתי להוביל מהלך ואני לא ממצמץ, אבל אני למדתי בחיים שלא עושים מהלכים קיצוניים. אם באים לעשות שינוי קיצוני ולא מחובר למציאות הדברים, השינוי פשוט לא קורה בסוף."

"המוטיבציה שלנו צריכה להיות להביא מתווה שיהיה אפשר ליישם אותו. מתווה מושלם? לא. אבל הייתה תזוזה. היו גורמים שעד לפני חודש וחצי התנגדו נחרצות וכבר עברו תהליך, ואני מאמין שבראשון לאפריל נוכל לצאת לדרך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!