דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

המשטרה פינתה 7 בתי מגורים בכפר שלם, לטובת הרכבת הקלה

לטענת חברת נת"ע, שאחראית לפרויקט הרכבת, מדובר במבנים האחרונים שמיועדים לפינוי בתקופה הקרובה | בשנתיים האחרונות הוקפאו הפינויים בשכונה, שעדיין אין הסכמה לגבי הפיצויים שיקבלו תושביה

  • לטענת חברת נת"ע, שאחראית לפרויקט הרכבת, מדובר במבנים האחרונים שמיועדים לפינוי בתקופה הקרובה | בשנתיים האחרונות הוקפאו הפינויים בשכונה, שעדיין אין הסכמה לגבי הפיצויים שיקבלו תושביה
דוד טברסקי

במהלך בזק ותחת גשם כבד, חברת נת"ע שאחראית לבניית הרכבת הקלה בתל אביב החלה לפנות הבוקר (שני) משפחות משבעה מבני מגורים בשכונת כפר שלם בעיר. הפינוי הבוקר הוא האחרון בסדרה של פינויים שהתחילה לפני חודשיים.

"פרצו את הדלת עם מוט ברזל ענק, על הבוקר עם כל הגשם. היו פה עשרות שוטרים" סיפרה ל'דבר' רקפת הרמן, בת 50, אם חד הורית לארבעה ילדים המתגוררת בשכונה כל חייה. "אומרים לי שלוקחים לכפר המכביה אבל לא מסבירים יותר. מה אעשה מחר מחרתיים? אני לא יודעת. אין לי מושג כלום לאן הולכים."

לטענת התושבים, מעל ל-200 שוטרים נפרסו הבוקר מסביב לשכונה במטרה להוציא לפועל את פינויי המבנים שעל תוואי המסלול העתידי של הרכבת הקלה. לטענת נת"ע, מדובר בשבעת המבנים האחרונים שמועדים לפינוי בתקופה הקרובה.

מנוף של חברת החשמל בכפר שלם בזמן פינוי מבנים לצורך פרויקט הרכבת הקלה (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)
מנוף של חברת החשמל בכפר שלם בזמן פינוי מבנים לצורך פרויקט הרכבת הקלה (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)

חלק מהתושבים ממשיכים עדיין להתבצר בבתיהם במחאה על הפינוי. לדבריהם , כוח המשטרתי שהגיע בשעות הבוקר המוקדמות סגר את הכניסות והיציאות של כל אזור הפינוי במטרה ללחוץ על התושבים להתפנות.

לפי הודעה שפרסמה נת"ע בשבוע שעבר, חלק מהתושבים שאמורים להיות מפונים לא יהיו זכאים לפיצויים. בין היתר, טוענת החברה שמדובר בתושבים שחזרו אחרי שקיבלו פיצוי בעבר, בעלי נכסים במקומות אחרים ותושבים שלא גרו באזור שנים ארוכות. הבוקר הודיעה החברה שהצליחה להגיע להסדר פינוי מוסכם עם משפחה נוספת. לפי החברה שבעת המבנים, בהם מחסן ריק, יפונו היום ויהרסו לאחר מכן.

צווי הפקעה ניתנו ב-2018 לעשרות משפחות שמחזיקות במבנים או שמתגוררות בשטח התוואי, ומאז מנוהלים נגדן הליכים משפטיים.

טענתם העיקרית של תושבי השכונה היא שהוריהם נשלחו אליה בהוראת המדינה והם בעלי זכויות על הקרקע מתוקף הימצאותם עליה מאז. התושבים טוענים גם שהפיצוי צריך להיות מעוגן בחוק.

פינוי שבעה מבנים בכפר שלם בתל אביב (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)
פינוי שבעה מבנים בכפר שלם בתל אביב (צילום: באדיבות תושבי שכונת כפר שלם)

לטענת נת"ע, למיועדים לפינוי אין זכויות בקרקע, והמשא ומתן על הפיצויים מתנהל עימם מתנהל לפי קריטריונים סוציאליים שנכתבו במועצה של מינהל מקרקעי ישראל בסוף שנות ה-90.

הנושא עלה לדיון מספר פעמים בשנה האחרונה לכנסת. אך גם דיונים אלה לא הצליחו למנוע את הפינויים או להגדיל את הפיצויים.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "הסדר נשמר במהלך הפנוי ולא נרשמו ארועים חריגים. יצוין כי עד היום הצליחה נת"ע להביא לפינוי כ-90 מבנים בהסכמה ובהתאם למתווה הפיצוי שקבעה מועצת מקרקעי ישראל ועל פי צו בית משפט.

"הדיירים המפונים הועברו לפתרון דיור זמני במלון לימים הקרובים, עד להעברת כספי הפצויים וההסתגלות, כפי שנקבע לכל אחד מהזכאים. בהתאם להחלטת ממשלת ישראל והכרעת בית המשפט העליון, הקו הסגול הינו פרויקט לאומי לרווחת כלל תושבי גוש דן וישראל ויש למנוע כל עיכוב נוסף שלו".

מנכל נת"ע חיים גליק: "זו לא מטלה משמחת, אך הפינוי הוא הכרח על מנת להקים את הרכבת הקלה. הפינוי בוצע בנחישות אך ברגישות רבה ותוך דאגה לכבודם של המפונים ורכושם. איש לא ישאר הלילה בחוץ, כולם קבלו מגורים ארעיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!