דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרסום ראשון / רשות שוק ההון מעלה את הריבית לחישוב קצבת הפנסיה

השינוי יגדיל את הקצבה החודשית ב-1.2% | על פי מומחים, הקצבה הייתה צריכה לגדול ב-4%, בזכות הרפורמה בפנסיה | ח"כ נעמה לזימי: "שמחה שהמאבק משפיע, אבל לא אעצור עד שנגיע לסכום המלא"

הממונה על שוק ההון משה ברקת (צילום: נעם רבקין / פלאש 90)
הממונה על שוק ההון משה ברקת (צילום: נעם רבקין / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשות שוק ההון הודיעה היום (שני) על העלאת הריבית באמצעותה מחושבת קצבת הפנסיה, הריבית התעריפית. על פי הערכת הרשות, השינוי יביא להגדלת הפנסיות לפורשים בכ-1.2%.

השינוי נעשה בעקבות פניית חברת הכנסת נעמה לזימי (עבודה) לרשות שוק ההון, אך הוא נמוך מזה שמתחייב על פי התחשיב שהעבירה לרשות. לזימי, שהתבססה על תחשיב של המומחה הפנסיוני אלון ספונרו ונתמך על ידי אקטוארים מובילים,  ביקשה לעלות את הריבית התעריפית כך שהקצבה תעלה ב-4%.

רשות שוק ההון לא הגיבה לפנייתה של לזימי, אך בתגובה לשאלת 'דבר' בנושא פרסמה היום כי תעלה את הריבית התעריפית. השינוי ייכנס לתוקף עם כניסתו לתוקף של המנגנון החדש המחליף את האג"ח המיועדות, וישפיע על הפורשים מנקודה זו והלאה.

על פי חישובים שערך ספונרו, מומחה לתחום הביטוח הפנסיוני, הריבית לפיה מחושבת הקצבה בקרנות הפנסיה נמוכה מידי כבר מספר חודשים. חישובים אלה זכו לתמיכתם של גורמים בכירים בתחום, בהם דפנה קאופמן, יצחק אורזיצר ודיוויד אנגלמאייר, שלושתם אקטוארים מובילים וידועים, וכן על ידי מאיר שביט, שהיה בעבר הממונה על רשות שוק ההון, ואף העוזר הכלכלי של שר האוצר.

"אני שמחה מאוד לראות שהמאבק שלי מתחיל להראות תוצאות בשטח, ולאחר תגובה ראשונית של התעלמות והתנגדות מוחלטת החליטה רשות שוק ההון להעלות את הריבית התחשיבית "אמרה ח"כ לזימי, אך הוסיפה: "באופן מרגיז ומזלזל החליטה הרשות להעלות את הריבית התחשיבית בצורה לא מספקת, שתעלה את הקצבאות של הציבור ב-1.2% בלבד במקום ב-4% כפי שנדרש מהם בחוק. זהו ניסיון נואש לקנות את הציבור בנזיד עדשים, ולהמשיך להתעלם ממה שמגיע לו כחוק. אני לא מתכוונת להפסיק את המאבק עד שהציבור יקבל את מה שמגיע לו עד השקל האחרון."

חברת הכנסת נעמה לזימי. (צילום: דוברות הכנסת)
חברת הכנסת נעמה לזימי. (צילום: דוברות הכנסת)

החישוב שקובע את גודל הפנסיה

הבסיס למחלוקת הוא אופן חישוב הריבית התעריפית, מונח מרכזי בתחום החיסכון הפנסיוני.

בנקודת המרת החיסכון בקרן הפנסיה לקצבה קבועה, קובעות קרנות הפנסיה את הפנסיה החודשית לה זכאי החוסך. סכום הפנסיה מבוסס על סכום הכספים שחסך, ועל ה'ריבית התעריפית', שאמורה לשקף את התשואה השנתית שקרן הפנסיה צופה שתשיג בעבור מקבלי הקצבאות. ככל שהריבית התעריפית גבוהה יותר, הפנסיה גבוהה יותר.

הריבית התעריפית נקבעת בהסתמך על הוראות רשות שוק ההון, ושיעורה עומד נכון להיום, לפני השינוי, על 4.26%. אלא שמאז שנקבע שיעור ריבית זה, חלו מספר שינויים, שעל פי אופן החישוב שנקבע בהוראותיה של הרשות עצמה, אמורים היו להביא לעלייתה: הראשון הוא הכפלת היקף הנכסים מתוך התיק של הפורשים שזוכים לביטוח של המדינה, מ-30 ל-60%. השני הוא העלאת שיעור הבטחת התשואה לקרנות הפנסיה במסגרת חוק ההסדרים (מ- 4.86% ל- 5.15%).

לדבריו של ספונרו, שנתמכים כאמור על ידי שורות מומחים בתחום, מאחר והבטחת התשואה משפיעה על הריבית התעריפית, והגדלת הריבית התעריפית תגדיל את הפנסיה, הרי שהגדלת הבטחת התשואה שבוצעה,  צריכה להגדיל את הפנסיה בכ- 4%.

למרות שהוראותיה של רשות שוק ההון עצמה קובעות את אופן חישובה של הריבית התעריפית ומחייבות את הגדלתה, הנחתה רשות שוק ההון עד כה את קרנות הפנסיה שלא לשנות אותה. במצגת רשות שוק ההון שנערכה בעקבות הרפורמה בפנסיה והגיעה לידי 'דבר', נכתב במפורש כי "הריבית התעריפית לחישוב המקדמים ועלויות הכיסויים הביטוחיים בתקנון, יישארו ללא שינוי". כעת כאמור מעלה רשות שוק ההון את הריבית, אבל בשיעור של 1.2% בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!