דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לא מחכים למשרד החינוך: הורים מהיישוב אפרת התנדבו להחליף בתפקיד סייעות וגננות שנכנסו לבידוד

יוזמה מקומית שהחלה לאחרונה, מנסה לתת מענה על המחסור הקיים והחמור בגננות וסייעות, שהחריף בשל גל האומיקרון והבידודים הרבים | ״אנחנו במלחמה וצריך לתת את מה שיש״, מספר אלי קרוק, הורה ומראשי מחלקת החינוך במועצה

אמא מלווה את ילדיה לגן. עד כה נדרשו הורים שילדיהם נדבקו להיכנס לבידוד (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
אמא מלווה את ילדיה לגן. עד כה נדרשו הורים שילדיהם נדבקו להיכנס לבידוד (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יוזמה חדשה שהחלה בשבועיים האחרונים ביישוב אפרת, מנסה לתת מענה על המחסור הקיים והחמור בגננות וסייעות, אשר החריף בעקבות גל תחלואת האומיקרון והבידודים הרבים. כחלק מהיוזמה, הורים מתנדבים להחליף סייעות שלא יכלו להגיע לגן, וכך השגרה מתאפשרת והילדים ממשיכים במסגרת החינוכית.

"המחסור החמור בגננות וסייעות הוא בלתי נסבל", אומר אלי קרוק, מנהל היחידה לקידום לחינוך קדם יסודי במועצה מקומית אפרת. "המשבר הנוכחי החריף את המחסור, שהגיע ל-50% מהצוות החינוכי, שהתגלה כמאומת, בבידוד עצמי או עם הילדים. במצב הזה כבר לא עזרו הפתרונות שרשויות אחרות השתמשו בהם כמו איחוד גנים, תיזוז סייעות ממקום למקום ועוד. ההורים התחילו לשאול אם הם יכולים להחליף את הצוות. והתחלתי לפתח את הרעיון של מאגר הורים מתנדבים בגני הילדים כמענה למצוקת כוח האדם".

לפני שהיוזמה החלה, על קרוק היה להציב לה גבולות ברורים. ״הבנתי שמשפטית אי אפשר שהורה יהיה בגן של הילד שלו. ולכן עשיתי עם ההורים דיל – הורה ילך לגן אחר ויחליף סייעת או גננת, שתלך לגן של הילד שלו. כך שני גנים נפתחים. בנוסף, כל מתנדב נדרש להירשם למערך המתנדבים של המועצה על מנת לקבל ביטוח. מלבד זאת הגברים המתנדבים נדרשו להביא היעדר רישום פלילי״.

אחת המתנדבות, יונינה ויסקי-מעוז, אמא לחמישה, מספרת: "רציתי להבטיח שהגן של הבת שלי יהיה פתוח כי היא הייתה אחרי שבועיים בידוד, והבנתי שאם אני אלך לגן אחר זה יתאפשר. זו גם הזדמנות טובה להתנדב, משהו שלא יוצא לי לעשות הרבה". 

ויסקי-מעוז מחדדת כי הבעיה היא בעיקר בגיל הרך. "עם הגדולים שלי יש פחות בעיה. הם יכולים ללמוד בעצמם, ובאפרת כבר שנים לפני הקורונה מתרגלים איתם את הלמידה מרחוק. הבעיה היא עם הקטנים, שצריכים שיעסיקו אותם ואם מי מהצוות מבודדת או מאומתת אז זו בעיה".

קרוק מתאר כי על אף ההחלטה שהורה לא יתנדב בגן של הילד שלו, הייתה היענות ליוזמה  ואפילו לא רק מהורים לילדי הגנים. "הם אמרו לי שבגל הראשון המועצה עזרה המון, ועכשיו הם מרגישים שזו הדרך להחזיר. אנחנו במלחמה וצריך לתת את מה שיש".

יחד עם זאת, היו גם תגובות אחרות. "חלק מההורים זעמו, ואמרו שהמועצה צריכה לשלם להם ולא שיתנדבו. אמרתי שאין בעיה, שילכו להירשם במאגר של הסייעות ואני אשלם להם. היוזמה הזו הביאה הרבה שיח בקבוצות ווטאפ של ההורים", אומרת ויסקי מעוז. "חלק מהתגובות היו נלהבות וחלק כעסו על המועצה שמבקשת מהם להתנדב ולא משלמת יותר לסייעות, למרות ששכר הסייעות אינו באחריות המועצה". 

קרוק מציין כי לצוותי הגן לקח זמן להתרגל עם היוזמה. "אי אפשר לבקש מההורה המתנדב לנקות, אבל הייתה הבנה כי כוח העזר הזה יאפשר את הפעילות של הגן".

שניהם מציינים את הקושי המשותף לגני הילדים ומעונות היום. ויסקי מעוז אומרת שהתנדבות של הורים אינה פתרון הולם למחסור בכוח אדם במעונות היום, ושתינוק בן חצי שנה לא יכול לסמוך על פרצופים שהוא לא מכיר". קרוק תוהה על עיתוי צירף הגיל הרך למשרד החינוך: "זה צעד מבורך, אבל לא כשיש מחסור בגננות וסייעות מחד ובמטפלות מחנכות מאידך. זו בעיה על בעיה נוספת". 

"השבוע למזלי התחלואה החלה לרדת ולא היה צורך בהורים מתנדבים", מסכם קרוק"אני גאה להגיד כי הורים עדיין ממשיכים לפנות אליי ונכונים להירתם למשימה״. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!