דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ועדת הכלכלה לשר החקלאות: "כשעושים רפורמה, הדבר צריך להיות מגובה בתקציב"

ח"כ מיכאל ביטון מתח ביקורת על התקצוב החסר של התמיכות הישירות בחקלאות | השר עודד פורר, שנכח בדיון, הדגיש את החשיבות שהוא רואה ביישום הרפורמה: "אם לא תהיה רפורמה אז גם לא תהיה חקלאות"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מאיה רונן

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) מתח ביקורת על התקצוב החסר של התמיכות הישירות בחקלאות: "כשעושים רפורמה הדבר צריך להיות מגובה בתקציב". את הדברים אמר בדיון הוועדה שנערך אתמול (שני) בהשתתפות שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו).

ביטון הציג ניתוח שביצעה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת על תקציב המשרד, ממנו עולה שתקציב התמיכות הישירות יעלה בין השנים 2021 ל-2022 ב-30 מיליון שקלים בלבד, מ-110 מיליון שקלים ל-140 מיליון. ביטון ביקש לדעת כיצד נתון זה מתיישב עם תכניות המשרד להחליף את אופן התמיכה בחקלאים לתמיכה ישירה.

שר החקלאות פורר ומנכ"לית המשרד נעמה קאופמן-פס טענו שתקציב המשרד לשנת 2022 עומד על כ-2 מיליארד שקלים, מתוכם 420 מיליון שקלים מתקציב המשרד מיועדים לתמיכה הישירה בחקלאים וכן מענקי חדשנות בסך 400 מיליון שקלים ו-420 מיליון שקלים להשקעות הון והעלאת פריון.

בתגובה, אמר היו"ר ביטון לקאופמן-פס: "את עושה לי סלט ירקות? יש סעיפים תקציביים ואני רואה גידול של 30 מיליון שקל בלבד בתמיכות. זה מה שיספיק לעבור לרפורמה של תמיכה ישירה?".

שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

השר פורר הסביר שהתמיכה הישירה הייתה צריכה להתחיל כבר בשנת 2021 וכי לכשתושלם הרפורמה יעמדו לשם כך בסופו של דבר כ-400 מיליון שקלים. היו"ר ביטון הגיב: "פתיחת המכסים לא מביאה כסף לחקלאי. כשאומרים רפורמה מגבים בכסף וכשאני מסתכל על התקציב, אז כל תקציב המשרד גדל ב-104 מיליון שקל בלבד".

השר עודד פורר דיווח בדיון על פעילות משרד החקלאות ופיתוח הכפר והדגיש את החשיבות שהוא רואה ביישום הרפורמה בחקלאות. "אם לא תהיה רפורמה אז גם לא תהיה חקלאות" אמר, והוסיף: "אני קשוב להערות ובודק את עצמי בזהירות ובאחריות. אני לא מסתכל על הבחירות הבאות, אלא על הדור הבא עוד 20 שנה. כדי שתהיה כאן חקלאות, אי אפשר לפספס".

יו"ר הועדה ביטון השיב שהרפורמה חשובה, אך יש לעשותה בשותפות מלאה ובהקשבה לחקלאים. "צריך להביא את הרפורמה בחקלאות בהסכמה, הן בממשלה והן מול ארגוני החקלאים", אמר ביטון.

ביטון הביע את חששו מהמגמה שמבטאת הרפורמה המוצעת. כדוגמה, הביא את הרפורמה להסדרה בענף הפטם משנת 2012-2015: "מבדיקת אגף המחקר של משרד החקלאות הרפורמה הובילה לצמצום בהיצע ולעליית מחירים", אמר ביטון, והוסיף, "נוטים להתאהב ברפורמות אבל לא כל רפורמה מקדמת את הורדת המחירים או את היצור החקלאי".

חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)

השר פורר התייחס לאזהרות על היעלמות גידולים, ואמר: "בהחלטת הממשלה יש סעיף ברור לפיו אם נראה גידולים שירדו ביותר מעשרה אחוז תיעצר הפחתת המכסים. לא רק שלא נראה ירידה, נראה התרחבות בגידולים גם של חקלאות אחרת וחדשה". עוד הבהיר, שבכוונתו לקדם את הרפורמה לסימון תוצרת חקלאית שתאפשר לזהות תוצרת ישראלית על המדפים.

עוד עלה בדיון הצורך למצות את עבודת הוועדה הבוחנת את יוקר המחייה ופערי התיווך וללמוד את מסקנותיה, וכן נושא השוואת תנאי הפתיחה של החקלאי הישראלי עם הסרת המכסים וחשיפת השוק ליבוא תוצרת חקלאית.

בסיכום הדיון אמר ביטון: "אנחנו מפסידים זמן יקר. איננו יודעים מה צופן העתיד של הממשלה הזו והממשלות הבאות, וצריך לטפל בדברים בהקדם. אני קורא לגיבוש רפורמה בהסכמה עם הסיעות והארגונים. הרפורמה תצליח רק אם תהיה כוללנית. אני חש שהתקציב לא מגבה את הרפורמות. מקווה שהמספרים שתציגו יגבו את העניין. לפי המספרים כרגע התכנית לא מגובה במספרים". בפנייה לשר החקלאות אמר יו"ר הועדה: "לך תביא הסכמות ואל תבזבז זמן על ויכוחים מיותרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!