דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ההוסטלים למתמודדי נפש בקהילה השביתו את הפעילות: "עומדים בפני קריסה, התקצוב לא עודכן 15 שנה"

הפעילות במסגרות בהן מטופלים 35 אלף מתמודדי נפש תעבור למתכונת שבת, בדרישה ממשרד הבריאות לעדכון התעריפים | משרד הבריאות: "הנושא בהליך שיפוטי, ניצול ציני של הסיטואציה"

הוסטל של עמותת א.ב שיקום (צילום: יח"צ)
הוסטל של עמותת א.ב שיקום (צילום: יח"צ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מפעילי ההוסטלים והמסגרות השיקומיות למתמודדי נפש בקהילה השביתו החל מהבוקר (שלישי) את פעילות המסגרות, במחאה על אי עדכון התקצוב שלהם על ידי משרד הבריאות. במסגרות, שכוללות גם דיור מוגן וקהילות תומכות, מתגוררים 35 אלף מתמודדי נפש, והן יפעלו במתכונת שבת בלבד.

לטענת פורום בריאות הנפש, המאגד 43 חברות וארגונים המפעילים 146 הוסטלים, משרד הבריאות מעכב את עדכון תעריפי הסיוע בשכר דירה, שלא עודכנו מזה 15 שנה. לפני כחודש החלו מגעים של פורום בריאות הנפש עם מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש. בפורום אומרים שלמרות הרצון הטוב שהופגן, בפועל לא נמצאו פתרונות.

"משרד הבריאות מחסל את מערך שיקום מתמודדי הנפש בקהילה, המוסדר על-פי חוק, ועקב תקצוב שאינו מותאם, נמצאות כיום המסגרות הטיפוליות והשיקומיות לפני קריסה ומופעלות במחירי הפסד", אומר שאול בוארון, יו"ר פורום בריאות הנפש. "המדינה לא משאירה בידינו ברירה אלא להשבית את המסגרות, תוך מינימום פגיעה בדיירים ובעובדים המסורים שלנו".

בפורום מציינים שתעריפי הסיוע בשכר דירה למפעילי ההוסטלים לא עודכנו בשנת 2007, והם מגיעים לסכומים שבין 540 ל-770 שקל לאדם בחודש. על פי נוהל משרד הבריאות, בחדר עד 14 מ"ר ניתן לשכן דייר אחד בלבד. "בסכום שהמדינה מקצה לנו אי אפשר לשכור אפילו רבע חדר בכל מקום בארץ. במקום לעודד פתיחת מסגרות נוספות ולשקם את מתמודדי הנפש בקהילה, המדינה מייבשת את המסגרות".

במסגרת השביתה עובדים ההוסטלים במתכונת שבת. משמעות הדבר שבמקום 6 מדריכים יהיה רק מדריך אחד בכל הוסטל, וכתוצאה מכך לא יוכלו הדיירים לצאת לתעסוקה ולפעילויות חברתיות שונות, בהעדר מי שילווה אותם לפעילויות אלה. בפורום מזהירים ש"שיבוש שגרת חייהם של הדיירים, עלול לפגוע בשיקומם".

"המדינה מחויבת לתקצוב הולם"

פורום בריאות הנפש דורש עדכון תעריפי מימון שכר הדירה למתמודדי הנפש הזכאים לכך, במסגרת סל שיקום; עדכון דמי הכלכלה לדיירים, עבור תשלומי מים, חשמל, מזון, אחזקה שוטפת, ניקיון, חידוש ריהוט כתוצאה מבלאי, צביעה, תיקונים, רכישת כלי מטבח, חומרי ניקוי וכדומה, שלא עודכנו מזה 7 שנים; העלאת גובה התשלום לפעילות פנאי וטיולים לדיירים, העומדת מזה עשור על סכום של 95 שקל בלבד לחודש ועוד.

"משרד הבריאות מצפה שמפעילי ההוסטלים יממנו מכיסם את שהמדינה מסרבת לממן, והדייר עצמו אינו יכול לעשות", אומר בוארון, "לצד החובה להבטיח שלא תהיה הזנחה פיזית או גריעה בשירותים האחרים, מחויבת המדינה לדאוג לתקצוב הולם להבטחת תנאים אלה ומשהיא לא עושה זאת, משרד הבריאות לא משאיר בידינו ברירה אלא להשבית את השירותים, שיפגעו בראש ובראשונה בדיירים".

לטענת הפורום, חובות המדינה למפעילי ההוסטלים מגיעים לסכום של כמיליארד שקלים. "מדירים את מתמודדי הנפש בקהילה לחצר האחורית, וגוזרים עליהם ריחוק גיאוגרפי וחברתי", אומר בוארון. "אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד ולאפשר את רמיסת מערך שיקום מתמודדי הנפש בקהילה".

בג"ץ קבע ש"מצופה שמודל הסיוע הייעודי ייצא לפועל מהר ככל הניתן"

ביוני 2019 עתר הפורום לבג"ץ יחד עם ארגונים נוספים, בדרישה ממשרד הבריאות למלא את הוראות חוק השיקום ולממן סיוע בשכר דירה בסך 1,400 שקלים בחודש לכל מתמודדי הנפש שחיים במסגרות שיקום בקהילה. בזמן הגשת העתירה, המשרד נמנע מהענקת הסיוע למתמודדי נפש שמקבלים סיוע דומה ממשרד הבינוי והשיכון, וטען כי אין מקור תקציבי לסיוע בהיקף הנדרש. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והשופטים ניל הנדל ויעל וילנר הוציאו צו על תנאי שיורה למדינה מדוע לא ישולם הסיוע בשכר דירה.

כעבור שנתיים, ביוני 2021, עדכן משרד הבריאות שמתקיימת עבודת מטה לגיבוש מודל חדש לסיוע בשכר דירה לכלל מתמודדי הנפש, כך שסך הסיוע המשולם על ידי משרדי הבריאות והשיכון יעמוד על 870 שקלים בחודש לדיירי הוסטלים, ו-1,000 שקלים בחודש למשתתפים במסגרות אחרות כמו דיור מוגן או קהילה תומכת, וזאת במטרה לתעדף אותן על פני ההוסטלים. בתגובה, בפורום ביקרו את הסכום הנמוך ודרשו מימון מלא.

השופטים חיות, וילנר והנדל קבעו שלאור הכרת משרד הבריאות בחובתו לממן סיוע בשכר דירה וגיבוש מתווה קונקרטי, העתירה מיצתה את עצמה ודינה להימחק, תוך שמירת זכות הטענה של העותרים ביחס למודל הסיוע הייעודי. בפסק הדין שניתן ביולי נכתב ש"מותר לציין כי מצופה שהשלמת עבודת המטה על ידי משרד הבריאות והוצאת מודל הסיוע הייעודי לפועל בהתאם לעקרונות שפורטו לעיל, יבוצעו בלוח זמנים מהיר ככל הניתן". מאז חלפה חצי שנה, והמתווה לא הוצג.

משרד הבריאות: "הנושא בהליך שיפוטי, ניצול ציני של הסיטואציה"

במשרד הבריאות אמרו בתגובה: "משרד הבריאות נמצא בהתקשרות חוזית בין יזמי ההוסטלים ומסגרות התעסוקה. במסגרת התקשרות חוזית זו ישנה סוגיה הנדונה בביהמ"ש המחוזי, ולפיכך אנו מנועים מלדון בה. נציין כי שביתה של הפעילות בימים בהם ביהמ"ש הנכבד מצוי בסיום ההליך השיפוטי ועל סף קבלת החלטה בעניין זה, הינה לכל הפחות תמוהה אם לא ניצול ציני של הסיטואציה.

"כמו כן, יצויין כי שביתה של מערך ההוסטלים הינה בניגוד מוחלט להסכמים הקיימים בין המדינה לבין היזמים, אשר בחוזה עימם קיימים מנגנוני בוררות ברורים כל שכן כאשר נושא מצוי בבירור בבימה"ש.

"יחד עם כל האמור ועל מנת לפתור את הסוגיה, משרד הבריאות מקיים מגעים עם מפעילי ההוסטלים ללא קשר לעיצומים ועל אף קיומם בניגוד לסיכומים כאמור,  זאת כאשר עיניי משרד הבריאות מסתכלות על דיירי ההוסטלים בלבד.

"הטענה שהתעריף לא עודכן 15 שנה – לא נכונה בלשון המעטה, שהרי התעריפים מעודכנים באופן שוטף. כך לדוגמא בימים הקרובים צפוי התעריף להתעדכן כמו בכל שנה בחודש ינואר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!