התאחדות התעשיינים עתרה היום (שלישי) לבית הדין הארצי לעבודה נגד הצעדים הארגוניים שהכריזה ההסתדרות בנמלי הים. סכסוך העבודה הוכרז בעקבות כוונת המדינה להפר את ההסכמים עליהן מתבססות הרפורמות שנחתמו בנמלים חיפה ואשדוד.
התעשיינים דורשים מבית הדין למנוע עיצומים, שיבושים או צעדים ארגוניים של העובדים, ולהורות להם להמשיך בעבודתם הסדירה. בהסתדרות מבהירים שלא ימהרו להשבית את הנמלים, למעט במקרה בו יופרו ההסכמות עימם על פיהן אוניות ׳מטען כללי׳ (חפצים גדולים שלא נכנסים למכולות, וזמן פריקתם ארוך מהרגיל) ניתן לפרוק רק בנמלים הוותיקים.
עתירת התעשיינים מוגשת גם נגד המדינה, בדרישה שתנהל באופן מיידי הידברות רציפה ואינטנסיבית עם העובדים על מנת למצוא פיתרון למשבר, בחסות בית הדין.
"אנחנו יותר משמחים להגיע לבית הדין״, אומר אבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה, ״שליווה את המשא ומתן על הרפורמות בנמלים במשך 8 שנים, ובקיא היטב בהסכמות סביב סוגי המטענים שאפשר לפרוק בכל נמל.
״כפי שהודענו יותר מפעם אחת, אין לנו כל כוונה להשבית את הנמלים אלא למנוע כניסת אניות ׳מטען כללי׳ לרציפים החדשים, כפי שהבטיחו לנו נציגי המדינה במהלך 8 שנות המשא ומתן״.
הרפורמות עליהם חתמה ההסתדרות בנמלים מתבססות על הבנות לפיהן התחרות בין הנמלים החדשים והוותיקים צפויה להתקיים בתחום המכולות בלבד. ההסכמים שעוגנו במסגרת הרפורמות מבטיחים לעובדים רשתות בטחון ותנאי שכר על פי ההסכמה הזו. הפרה שלה על ידי המדינה, תביא לחוסר איזון ופגיעה פיננסית קשה בנמלים הוותיקים.
בעבר הוטלו צווי מניעה ממושכים על עובדי הנמלים, בין השנים 2013 ל-2021. הצווים הוטלו בטענה ששביתה בנמלים אינה מוצדקת כי "המשא ומתן (על הרפורמה) לא מיצה את עצמו". עם זאת, דווקא ב-2021, כשצו המניעה הוסר, הצליחו הצדדים להגיע להבנות ולחתימה על הסכם התייעלות בנמל אשדוד.