דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הלימודים מתקיימים כסדרם: בית הדין הוציא צו מניעה לשביתת המורים

המתווה לביטול הבידודים לתלמידים החל הבוקר (ה') למרות ביקורת של בכירים במשרד הבריאות | כל תלמיד יידרש לבדיקה ביתית פעמיים בשבוע | בית הדין לעבודה ידון בצהריים (14:00) בטענות הסתדרות המורים כי המתווה מסכן את בריאות העובדים

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון מודיעים על ביטול הבידודים במערכת החינוך (צילום ארכיון: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון מודיעים על ביטול הבידודים במערכת החינוך (צילום ארכיון: קובי גדעון / לע"מ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב הוציא הלילה (בין רביעי לחמישי) צו מניעה לשביתת המורים והגננות שהוכרזה במחאה על ביטול הבידודים לתלמידים.

המשמעות: הלימודים מתקיימים היום (חמישי) כסדרם, והמתווה שיחליף את הבידודים בחובת בדיקות ביתיות קבועה ייצא לדרך. 107,734 תלמידים ששהו בבידוד עקב מגע עם חולה קורונה מאומת, יוכלו לצאת מהבידוד ולהגיע לבתי הספר.

הסתדרות המורים קראה אתמול בערב למורים ולגננות שלא להגיע לבתי הספר ולגנים במחאה על ההחלטה לבטל את הבידודים לתלמידים, שלטענתה יסכנו את המורים. בתגובה, פנתה המדינה לבית הדין האזורי לעבודה תל אביב, בבקשה דחופה לביטול השביתה. השופט דורי ספיבק קבע שמאחר שהודעת הסתדרות המורים ניתנה בשעה 20:00 ולא אפשרה לקיים דיון במעמד שני הצדדים, וכן ש"מאזן הנוחות נוטה באופן מובהק לטובת המדינה", הלימודים הבוקר יתקיימו כסדרם. דיון במעמד שני הצדדים יתקיים היום בשעה 14:00.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון גינתה את הודעת הסתדרות המורים והודיעה שמשרד החינוך יפעל להוצאת צווי מניעה לשביתה בבית הדין לעבודה. לדברי שאשא ביטון, ״צעדים כוחניים ופוליטיים על גבם של ילדי ישראל אינם ראויים ואינם מקובלים, בטח בימים מאתגרים כאלה. התנהלות אגרסיבית וחד צדדית לא בבית ספרנו. משרד החינוך פועל להוצאת צווי מניעה.״

ראש הממשלה נפתלי בנט החליט שביטול הבידודים לילדים ולתלמידים במערכת החינוך ייצא לפועל היום (חמישי), למרות הביקורת והאזהרות. במסגרת המתווה החדש, שסוכם עם שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כלל התלמידים יידרשו לבצע בדיקת אנטיגן ביתית פעמיים בשבוע שיחולקו להם בחינם, ולא יידרשו לבידוד במגע עם חולה מאומת. כחלק מיישום המתווה, כלל ילדי הגנים והתלמידים בישראל יידרשו לבצע הבוקר בבוקר בדיקת אנטיגן ביתית לפני תחילת הלימודים, אך כאמור, בחלק גדול ממוסדות החינוך ייתכן שהלימודים יבוטלו.

מזכ"לית הסתדרות המורים: "החלטת הממשלה מסכנת את בריאות המורים"

בהודעה למורים ולעובדי ההוראה אמש (רביעי) כתבה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "לאור החלטת הממשלה שחושפת אתכם לנגיף הקורונה באופן שמסכן את בריאותכם ולנוכח אלפי פניות מכם, יינקטו מחר צעדי מחאה – אין להגיע מחר לבתי הספר ולגנים. במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו לימודים כרגיל. כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים – יצטרפו למחאה."

לפני שהכריזה על שביתה, קראה יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דויד לממשלה לעצור את יישום המתווה בעקבות האזהרות של ראשי מערכת הבריאות. במכתב לבנט, הורוביץ ושאשא-ביטון כתבה בן דויד: "המתווה המתוכנן יביא לכך שתלמידים רבים יגיעו לבית הספר מאומתים לקורונה ואין לאיש דרך לדעת על כך. ההתפשטות ההולכת וגוברת של המגפה, תעמיד בסכנת הדבקה את כלל צוותי ההוראה והתלמידים".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "החלטת הממשלה חושפת את המורים לנגיף הקורונה" (צילום: אלבום פרטי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "החלטת הממשלה חושפת את המורים לנגיף הקורונה" (צילום: אלבום פרטי)

לדברי בן דויד, "אנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על מערכת החינוך פתוחה, המנהלים וכל עובדי ההוראה נרתמים לכך למרות כל הקשיים והנטל הכבד המוטל על כתפיהם וכל זאת למען ילדי ישראל לאור מצבם הנפשי והרגשי ועל  כך יש להוקיר להם תודה. אני קוראת לכם להתעשת ולבטל את החלטתכם ליישום מתווה ביטול הבידודים לתלמידים".

בן דויד שוחחה אתמול עם ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שהתנגדה ליישום המתווה, וד"ר אלרעי פרייס הציגה בפניה את עמדתה המקצועית בנושא.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל הורה הערב לכל הסייעות בגני הילדים ברחבי הארץ, למעט בחינוך המיוחד, שלא להגיע מחר לעבודה כל עוד אין גננת בגן, ולא לפתוח את גני הילדים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל. הורה לסייעות לא לפתוח גנים ללא גננת (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל. הורה לסייעות לא לפתוח גנים ללא גננת (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מעונות היום המפוקחים: מאות מטפלות בבידוד ללא מחליפות

במעונות היום המפוקחים ביקרו את משרד החינוך על חוסר היערכות ליישום המתווה, והודיעו שיתקשו לעמוד בו, עקב שיעור נרחב של מטפלות בבידוד וחוסר תקשורת עם מטה משרד החינוך. בנוסף, המעונות לא קיבלו ערכות בדיקה.

בהודעה מטעם הארגונים המפעילים את המעונות, ביניהם ויצו, אמונה ונעמת, נכתב: ״משרד החינוך טרם קלט את העובדה שמעונות היום עברו לאחריותו. בדיקות קורונה טרם הועברו למעונות על מנת להעבירם להורים, ולא קיבלנו כל הנחיה לגבי המשך הפעילות מחר. מאות מטפלות נמצאות בבידוד וללא מחליפות, ואין לנו כל פורטל הורים לדיווח. הגיע הזמן לשים סוף לכאוס הזה״.

המתווה: בדיקה ביתית פעמיים בשבוע

המתווה שסיכמו רה"מ נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון יחול על תלמידים בכל הגילים (עד 18) במוסדות החינוך הבאים: גני הילדים לרבות פעוטונים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים, ישיבות ופנימיות.

לפי המתווה החדש, תלמידים בכל מערכת החינוך יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע – בימים ראשון ורביעי, לפני ההגעה ליום הלימודים. לאחר ביצוע הבדיקה, נדרש התלמיד או אחד מהוריו לדווח על כך בפורטל משרד החינוך. תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו שלילית יגיע למוסד החינוכי לשגרת לימודים. עם זאת, לפי הנחיה של משרד החינוך, תלמידים מחלימים שחלפו פחות מ-60 יום ממועד הבדיקה החיובית הראשונה שלהם, אינם נדרשים להיבדק.

תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו חיובית לא יגיע ללימודים, וייגש להיבדק בתחנת בדיקה מפוקחת. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת שלילית התלמיד ישוב למוסד החינוכי לשגרת לימודים. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת חיובית, התלמיד ישהה בבידוד ביתי למשך חמישה ימים (בכפוף לבדיקות ביתיות בימים 4 ו-5 ולתוצאה שלילית בשתיהן, ולהיעדר תסמינים ב-48 השעות האחרונות לבידוד), או עד להחלמה.

במשרד הבריאות הדגישו שתלמיד עם תסמינים נדרש שלא להגיע ללימודים עד חלוף התסמינים: "מי שחולה נשאר בבית". במקרה של חשיפה ישירה וקרובה למאומת (בכיתה, בבית או בשעות אחר הצהריים) לא יהיה צורך בבידוד, אך מומלץ להיבדק מדי יום, בחמשת הימים שממועד החשיפה.

במתווה נקבע גם שתלמיד לא מחוסן שלא ייבדק בימים ראשון ורביעי, ולא ימלא בהתאם את תוצאות הבדיקות בפורטל משרד החינוך, יידרש להיכנס לבידוד ביתי מלא (5 ימים מלאים) במקרה שיתגלה תלמיד מאומת בכיתתו.

לפי הודעת המשרד, תלמיד שנמצא בסיכון גבוה לתחלואה קשה בשל מחלת רקע או שאחד מבני משפחתו הגרעינית מצוי בקבוצת סיכון, יורשה לא להגיע ללימודים בחודש הקרוב.

בנוסף הודיעו במשרד שהיום (חמישי), נדרשים כל תלמידי ישראל לבצע באופן חד פעמי בדיקה ביתית לפני ההגעה ללימודים. עם זאת במשרד החינוך אמרו שתלמידים שחשים בטוב יוכלו להגיע למוסדות החינוך ולהתחיל לבצע את הבדיקות ביום ראשון.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, אמרה עם אישור המתווה: "קיבלנו את ההחלטה הנכונה והטובה ביותר למען הילדים בשיתוף ראש הממשלה ושר הבריאות. רוב המומחים תמימי דעים לנזק העצום שנגרם לילדים, גם בעת הזו, אחרי שנתיים מורכבות. ביטול הבידודים לילדים בריאים זו חובתנו כלפי בריאותם הנפשית והגופנית של הילדים והם יקלו על ההורים שהושפעו מבידודים אלו. מערכת החינוך תהיה אחת המערכות המוגנות ביותר נוכח היקף הבדיקות הרב והתדיר. ההחלטה החשובה שלנו מאוזנת, אחראית ומאפשרת חיים בצד הקורונה."

רופאי הילדים ובכירי משרד הבריאות הזהירו

למתווה קדמו אזהרות של רופאים ובכירים במערכת הבריאות. לדבריהם, בזמן של תחלואה גבוהה, יישום המתווה יסכן את התלמידים ואת הציבור. בהנהגת ההורים הארצית דרשו להוציא לפועל את המהלך.

במשרד הבריאות דנו היום בפרטי המתווה. לפי דיווח בוואלה, אחת האפשרויות שהועלתה היא שינוי של המתווה כך שיכלול דרישה לביצוע שלוש בדיקות אנטיגן בשבוע לכל תלמיד (פעם ביומיים) במקום שתיים. סוגייה נוספת היא האם המתווה יחול על כלל מקרי החשיפה למאומת של תלמידים או רק על אלו שאירעו במסגרות החינוך עצמן.

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים החבר בצוות לטיפול במגפות קרא אתמול (רביעי) בריאיון בכאן רשת ב' לדחות את ביטול הבידודים לילדים במערכת החינוך. גרוסמן, שבימים האחרונים הודיע על תמיכתו במהלך, אמר ששינה את דעתו עקב עלייה במספר הילדים שמאושפזים במצב קשה, ודיווחים ראשוניים מהעולם על תופעות פוסט-קורונה בילדים שנדבקו גם בזן האומיקרון כמו התסמונת הרב-מערכתית PIMS.

פרופ' גרוסמן אמר שבכירים במשרד הבריאות, בהם המנכ"ל פרופ' נחמן אש וראשת שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הודיעו לשר הורוביץ על התנגדותם ליישום המתווה כרגע.

"אנחנו באיגוד מרימים דגל אדום עכשיו וממליצים לא לבטל ממחר את בידוד הילדים", אמר פרופ' גרוסמן, "תוך ארבעה ימים נצפתה הכפלה במספר הילדים במצב קשה". נכון לאתמול (רביעי) בבוקר, 20 ילדים חולי קורונה מאושפזים במצב קשה בבתי החולים.

"אנחנו מאוד חוששים מהמתווה. גם בכירי משרד הבריאות, פרופ' אש וד"ר אלרעי פרייס, קיימו אתמול ישיבה עם השר והשמיעו את קולם בעד עצירה. ייתכן שאנחנו מתחילים ביום-יומיים האחרונים לחזור על מה שנצפה באשפוז הילדים בבריטניה. עוד לא מאוחר לשנות".

גם מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם, פרופ' דרור מבורך, אמר בריאיון לכאן רשת ב': "כרגע לפתוח את בתי הספר בצורה שתוארה תביא להדבקות רבות במערכת. ברור שבבתי הספר תהיה הרבה הדבקה של ילדים, שילכו הביתה וידביקו עוד הורים. זהירות ברגע הזה חשובה, אני הייתי דוחה את המהלך. העיתוי כואב בבטן".

רופאי בריאות הציבור תמכו במתווה: "מגיעים לילדים, להורים ולמורים יציבות ואיזון, ככל שניתן"

לעומת בכירי משרד הבריאות, איגוד רופאי בריאות הציבור הודיע על תמיכה במתווה. לפי הודעת האיגוד, "במתווה הישן קיימת הבחנה שאין לה הצדקה בין ילדים מחוסנים ללא מחוסנים. ברמת התחלואה הגבוהה כרגע, בידוד מגעים ללא תסמינים ועם בדיקה שלילית אינו יעיל אבל פוגע בבריאות הילדים, בפרט לאור העובדה שמאומתים רבים לא מזוהים כלל. אנו ממליצים להחיל את המתווה החדש המשופר, ללא דיחוי."

באיגוד הוסיפו: "המתווה החדש מתמקד בצדק בבידוד יעיל של ילדים חולים, עם שכבת הגנה נוספת של בדיקות סיקור, אותן יש להנגיש. יש לתת מענה מותאם לילדים ומורים בסיכון גבוה לקורונה ולשקול עבורם חלוקת מסכות N95. יש לחדד במתווה החדש הנחיות נפרדות למגעים שהם בני בית, עבורם יש להחמיר על ידי התניית יציאה מבידוד בבדיקה יומית והצהרת בריאות. יש למצוא דרך להכיר בבדיקה ביתית חיובית, ללא צורך בסיכון המיותר בהגעה לבדיקת אנטיגן מוסדית.

"מגיעים לילדים, להורים ולמורים יציבות ואיזון, ככל שניתן במציאות המאתגרת. גמישות תפעולית למנהלים המוסדות בעזרת מתאמי בריאות בכל מוסד תאפשר פתרונות מקומיים."

הנהגת ההורים הארצית: "אם האומיקרון מסוכן, שיודיעו על סגירת המדינה"

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, תקף את עמדת משרד הבריאות המסתמנת וקרא ליישם את המתווה: ״בכירי משרד הבריאות שוב לא רואים את הילדים שלנו וטועים פעמיים. הטעות הראשונה: אם האומיקרון מסוכן לילדים – שיודיעו על סגירת המדינה. לא יתכן שהכול יישאר פתוח ורק הילדים המתוסכלים והוריהם ימשיכו לפרפר מבידוד לבידוד. הטעות השנייה של בכירי משרד הבריאות היא השיטה הפסולה שהשתרשה לדחות את ההחלטות לדקה ה-91 ולהמשיך לשגע את ההורים, התלמידים ואת מערכת החינוך בכללותה. חייבים לסיים את ההתעללות לאלתר״.

דיווחים על עלייה במקרי PIMS בעולם, עדיין לא ידוע מה הסיכוי להתפתחותה באומיקרון

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם אתמול (שלישי) ממצאים על עלייה במספר הילדים המאושפזים עם תסמונת PIMS, שהיא תסמונת רב מערכתית חמורה שמופיעה אצל ילדים לאחר תחלואת הקורונה. לפי הממצאים, בניו יורק, מישיגן, הודו ודרום אפריקה נצפה עליה במספרי הילדים המאושפזים עם PIMS. עם זאת, הדיווחים שפורסמו מתייחסים לעליה במספר הילדים הסובלים מהתסמונת בעקבות מספרים גדולים של ילדים שנדבקו במדינות אלו, ולכן, לא ניתן להסיק מהם האם היה שינוי בשיעור התחלואה ב-PIMS בקרב ילדים שנדבקו. בטרם הופעת זן האומיקרון, שיעור מקרי ה-PIMS עמד על 1 מ-3,000 ילדים שנדבקו בקורונה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!