דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

בית המשפט העליון: רצח אישה לעיני ילדיה הוא רצח בנסיבות מחמירות, שמחייב מאסר עולם

השופט ניל הנדל קבע שכאשר ילד עד לרצח מתקיימת 'אכזריות מיוחדת': "מותיר צלקת עמוקה בנפש הקטין" | תנועת נעמת: "צריך לקבוע בחוק שכל רצח בנוכחות ילדי הנרצחת הוא רצח בנסיבות מחמירות, וייחשב להתעללות בקטינים"

שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) שכשקטין עד לרצח אימו, יש לקבוע שנסיבת הרצח היא "אכזריות מיוחדת", שמחייבת מאסר עולם לאדם שיורשע בכך.

החלטת בית המשפט ניתנה בערעור של גבר שהורשע ברצח בנסיבות מחמירות של סלמלק טסרה, תושבת נתניה, בשנת 2015. הרצח בוצע לעיני בתה של טסרה, בת ה-17. המערער טען שאין להרשיעו בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות, שעונש החובה עליה הוא מאסר עולם חובה, מאחר שלא התקיימה אף אחת מהנסיבות המחמירות המנויות בחוק. במקום זאת הוא ביקש שירשיעו אותו בעבירה ה"בסיסית" של רצח, ללא נסיבות מחמירות, שהעונש המירבי עליה הוא מאסר עולם, ושעניינו יחזור לבית המשפט המחוזי שם יגזרו את עונשו.

הרכב השופטים, בראשות המשנה לנשיאת העליון ניל הנדל והשופטים עוזי פוגלמן ויוסף אלרון, דחה את בקשת המערער, וקבע שכאשר קטין היה עד לרצח, ככלל יש לקבוע כי מתקיימת הנסיבה המחמירה הקבועה בחוק של "אכזריות מיוחדת".

פסק הדין עוסק במקרה הספציפי שבעקבותיו הוגש הערעור, אך שופטי העליון כתבו שלא יכלו שלא להתייחס לתופעה החברתית המדאיגה של רצח נשים בידי בני זוגן. "המציאות היומיומית של אלימות נגד נשים ורצח נשים אינה גזירת גורל; ואין להשלים עימה", כתב השופט הנדל, "במקרים המתאימים יש לתת ביטוי לחומרתה במסגרת ההכרעה השיפוטית".

בהתייחס לפגיעה בקטינים כתב הנדל: "כך כאשר הנתון של רצח אישה בידי בן-זוגה משתלב עם פגיעה קשה בילד קטין של האישה, בשל כך שהוא נאלץ בעל כורחו להיות עד למעשה הרצח. במצב זה ככלל מתקיימת הנסיבה המחמירה של 'אכזריות מיוחדת'. "

"האכזריות היא דו-ראשית", הוסיף הנדל, "זאת בשל התוצאה החריפה כלפי שתי נפשות. רצח אישה על-ידי בן זוגה בנוכחות אחד מילדיה שם קץ לחייה של האישה עם ממד נוסף של פגיעה – ידיעתה על היות ילדהּ עד להירצחה – ומותיר צלקת עמוקה בנפש הקטין שעלולה ללוות אותו שנים רבות מאוד. המשמעות היא כי מבצע מעשה זה ככלל לא יורשע בעבירת הרצח ״הבסיסית״ אלא בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות, שמחייבת הטלת עונש של מאסר עולם בלי להותיר לבית המשפט שיקול דעת בעניין".

עו"ד תמי קלנברג-לוי, שמייצגת את משפחתה של סלמלק טסרה מטעם תכנית סנ"ה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אמרה בעקבות פסק הדין: "משפחתה של סלמלק ז"ל קיוותה שבית המשפט העליון ידחה את ערעורו של הרוצח להקל בעונשו על רצח אשתו לעיני הילדים, וכי הוא יורשע בעברת רצח בנסיבות מחמירות, כפי שקבע היום בית המשפט. שבע שנים לאחר הרצח האכזרי של אימם, ובעוד המשפחה עדיין מנסה להשתקם, האמירה החד משמעית שרצח לעיני הילדים יזכה את הרוצח במאסר עולם, יש בה חשיבות עצומה למשפחה, הן במישור הפרטי שלהם, ובמישור הציבורי בכלל."

"הבת הבכורה אשר נכחה ברצח וניסתה ללא הצלחה למנוע אותו, הגיעה לדיון בבית המשפט העליון, במהלכו השופטים פנו אליה והתייחסו לכאבה, ופסק הדין הזה מהווה השלמה להכרה בכאב, באסון ובעונש הראוי. אנו מקווים כי החלטה זו תהיה אות וסימן למאבק ברצח נשים בחברה הישראלית".

נעמת: "לקבוע בחוק שכל רצח בנוכחות ילדי הנרצחת הוא רצח בנסיבות מחמירות, וייחשב להתעללות בקטינים"

בנובמבר האחרון הושק קמפיין של תנועת נעמת, לקידום המודעות לפגיעה בילדים בעקבות חשיפה לאלימות בין ההורים. עו"ד גלי עציון, היועצת המשפטית של נעמת, אומרת ל'דבר' בעקבות פסק הדין: "זהו פסק דין חשוב ביותר. יחד עם זאת, אנחנו מאמינות שהמחוקק צריך להגיד בצורה חדה וברורה כי כל רצח שילדי הנרצחת נוכחים במקום, גם אם לא היו עדים ישירים, הוא רצח בנסיבות מחמירות. בנוסף, בכל המקרים האלה יש לקבוע שמדובר בהתעללות נפשית בקטין.

"עצם ביצוע רצח נורא כזה, גם אם הקטינים ישנים בחדר הסמוך ועלולים להתעורר, תוך אדישות מוחלטת לעובדה זו, היא בעינינו התעללות בקטינים, וכך צריך להתייחס לנושא."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!