דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אושר נוסח הצעת חוק שתאפשר לחד הוריות לסרב לעבוד בשעות הלילה

לפי החוק הקיים, אימהות יחידניות רשאיות לסרב לעבוד עד השעה 5:00 בבוקר | ההצעה מבקשת להאריך את הזמן הקבוע בחוק, כדי לאפשר טיפול בילדים עד יציאתם לבתי הספר | ח״כ רייטן מרום ביקשה לעסוק בנושא בזהירות, מבלי לפגוע בשוויון תעסוקתי לנשים

דיון בוועדת העבודה והרווחה (צילום ארכיון: דוברות הכנסת- דני שם טוב)
דיון בוועדת העבודה והרווחה (צילום ארכיון: דוברות הכנסת- דני שם טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

וועדת העבודה והרווחה אישרה היום (רביעי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת מרע"מ, אשר תאפשר לאמהות חד הוריות לסרב לעבוד בשעות הלילה – החל מחצות ועד השעה 7:30 בבוקר, במקום עד השעה חמש או שש בבוקר, הקבועה כיום בחוק. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) ציינה כי יש לבחון בזהירות הגבלה שכזו – כדי להימנע מאי-קידום נשים בעבודה.

חוק עבודת נשים קובע כבר כיום כי עובדת במקום עבודה שבו לא עבדו קודם לכן בלילה, הנדרשת לעבודה בלילה, רשאית להודיע למעסיקה (לא יאוחר משלושה ימים מראש) כי היא מסרבת לכך. כיום מוגדרת עבודת לילה בחוק בין השעות חצות ל-6:00 (ובענף החקלאות לשעה 5:00). הצעת החוק הנוכחית מבקשת לקבוע סייג, על פיו לא יוכל מעסיק לדרוש מעובדת שהיא אם יחידנית לעבוד בלילה עד השעה 7:30 בבוקר – למעט במקרים מיוחדים המנויות בחוק.

אחת מיוזמות החוק, אימאן חט'יב יאסין (רע"מ), הסבירה כי מטרת התיקון המוצע היא להקל על נשים שהן אמהות יחידניות, המגדלות את ילדיהן ללא בן זוג, וצריכות לטפל בילדיהן עד ליציאתם לבתי הספר ומוסדות החינוך. "הדבר יביא לרווחתם הנפשית וההורית של הילדים והאימהות", ציינה, והוסיפה כי החוק יגן על אמהות לילדים עד גיל 12.

עו"ד תמר מתתיהו, נציגת משרד הכלכלה, קראה לשנות את נוסח החוק כך שיכלול גם גברים שהם אבות יחידנים ולא רק נשים, והוסיפה כי יש לבדוק עם ארגוני המעסיקים והעובדים מה עשויות להיות ההשלכות של הדבר על תעסוקת גברים. היא ציינה כי וועדת השרים לחקיקה אישרה לקריאה טרומית את הנוסח המתייחס לנשים בלבד, אך התנתה שההצעה תשוב לדיון נוסף בוועדת השרים לפני הקריאה הראשונה במליאה.

עו"ד ערן גולן מלשכת עורכי הדין, הוסיף אף-הוא את הצורך להגדיר בחוק הגנה על 'הורים' בכלל ולאו-דווקא על אמהות בלבד, על מנת לשמור על ערך השוויון. בנוסף הזהיר כי כל הגבלה המכוונת להעסקת נשים בלבד עשויה לפגוע בתעסוקת נשים בשוק תחרותי. טובה ווסר, רכזת תעסוקה באגף התקציבים, ביקשה לאסוף מידע על הערכת מספר העובדים בשעות אלו עוד טרם הקריאה הראשונה.

חברת הכנסת יאסין דחתה את הטענה שהצעת החוק המתייחסת לאמהות בלבד עשויה לפגוע ברצונם של מעסיקים להעסיק נשים כיוון שלטענתה "מי שלא מעוניין להעסיק אישה, ימצא סיבות אחרות". גם ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ) העריכה כי  הדגישה כי החוק  החוק לא יפגע באופק התעסוקתי של נשים והוסיפה כי צריך להתייחס בחקיקה לשינויים החלים בחברה המוסלמית והמסורתית.

ענת בן שבת, היועצת המשפטית של וועדה, ציינה כי החוק מתייחס בעיקר לעבודות המתרחשות בלילה, ולא למורים. בנוסף, לא ניתן לסרב לעבודת-לילה במקום המטפל בחולים, וכן במלונאות, תפקידי הנהלה שונים ומקרים נוספים שנקבעו בחוק עבודת נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!