דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יו"ר ועדת הכלכלה דורש להגדיל את קרן ההלוואות למודרי אשראי ל-200 מיליון ש"ח

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) תומך בהגדלת קרן ההלוואות ללא ריבית לעסקים קטנים ולמעוטי יכולת, שתוקצבה ב-50 מיליון שקלים, כפיצוי על 6 השנים שחלפו מאז ההוראה הממשלתית להקמתה

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דוד טברסקי

כמה מיליונים תקצה הממשלה להלוואות בלי ריבית לעסקים ולמשפחות שנקלעו לקשיים? כבר ב-2016 החליטה הממשלה על הקמת הקרן, ובגלל המשבר הפוליטי, סרבנות הבנקים וגרירת רגליים של משרד האוצר, היא לא הוקמה עד היום. הקרן צפויה לקום ביוני 2022, באיחור של 6 שנים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), דורש להגדיל את תקציבה מ-50 מיליארד ל-200 מיליארד שקלים. "אחרי 6 שנים אבודות, צריך לשקול להגדיל את הקרן מ-50 ל-200-100 מיליון שקלים", אמר. "דחייה של 6 שנים היא לא פחות ממחדל ביישום ובגידה באמון הכנסת".

את המהלך להקמת הקרן מובילה ועדת הכלכלה בגיבוי שר האוצר אביגדור ליברמן. היא תפעל בערבות המדינה, ותאפשר למודרי אשראי לקבל הלוואות על בסיס מערכת האגודה הישראלית למודרי אשראי שפעלה בעבר, ונותנת הלוואות ללא ריבית. ליברמן צפוי להשתתף בדיון בוועדת הכלכלה בשבוע הבא כדי להשיב לביקורת ולפרט את הצעדים להקמת הקרן.

350 אלף משקי בית נחשבים למודרי אשראי בישראל. יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, איתן כבל, התנה את חקיקת חוק דירוג אשראי בהקמת קרן, וגם שר האוצר דאז משה כחלון הבטיח להקים אותה. על פי האוצר, מכרז להפעלת הקרן ייצא לפועל באפריל, והיא עתידה לקום ביוני.

הצעת החוק להקמת הקרן תציע הלוואות למודרים תחת ליווי פיננסי, בהתאם לדירוג האשראי של הלווים, כדי שיעמדו בחזרי החובות. ההלוואות יגיעו מחברות אשראי, בנקים או גופים חוץ-בנקאיים.

"חז"ל אמרו שיש חשיבות מאוד גדולה לאפשר אשראי למעוטי יכולת, אבל היא צריכה להיות מלווה",  אמר הרב יובל שרלו, שיזם מסמך תמיכה בהקמת הקרן, שעליו חתומים עשרות רבנים בכירים בישראל. "מתן ההלוואה נעשה ללא בושה, שזו הדרגה הגבוהה ביותר לשותפות".

רן מלמד, מנהל נקודת מפנה לקידום רווחה כלכלית ומיוזמי הקרן, מתח ביקורת על כך שהממשלה והאוצר עיכבו ביודעין את הקמתה. "יש אינספור התחייבויות במשך השנים להקמת הקרן. גם אם הבנקים לא רצו להיכנס למכרז, ניתן היה לפעול אחרת. מערך דירוג האשראי פוגע במשפחות מעוטות יכולת. רק הקרן יכלה לאפשר להן לקבל הלוואות הוגנות".

 

.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!