דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

"פסילת ההדר האסייתית": משרד החקלאות נלחם בנגע חדש והרסני שפלש לישראל

הנגע אותר ב-750 דונם פרדסי עמק חפר ונחשב כמחלה ההרסנית ביותר בהדרים | משרד החקלאות: "לא קיימת נכון לעכשיו סכנה ממשית לגידולים וגם אין חשש מצריכת פירות הדר"

פסילת ההדר האסייתית (צילום: איתן רכט, משרד החקלאות)
פסילת ההדר האסייתית (צילום: איתן רכט, משרד החקלאות)
מאיה רונן

משרד החקלאות מזהיר שחדר לישראל מזיק חדש שעלול לפגוע בגידולי הדרים. במשרד החקלאות אומרים שהמזיק החדש עלול לגרום למחלה ההרסנית ביותר לגידולי הדרים, אך בענף מרגיעים וטוענים כי הטיפול במזיק בשליטה, וכי לא קיימת נכון לעכשיו סכנה ממשית לגידולים וגם אין חשש מצריכת פירות הדר.

"פסילת ההדר האסייתית" הוא נגע הגורם למחלת ה'גרינינג', מחלה בהדרים, שנחשבת למחלה המסוכנת ביותר בעולם בהדרים. הנגע אותר ב-750 דונם פרדסי עמק חפר, ועתה מפקחי המשרד יוצאים נגדו למלחמה בכדי למגרו מהמדינה.

הנגע מוכר ביבשות צפון ודרום אמריקה, בדרום מזרח אסיה עם תפוצה עד אירן וערב הסעודית ובמספר מדינות מועט בדרום אפריקה. הוא זוהה לראשונה בישראל לאחרונה באזור עמק חפר לאחר זיהוי מורפולוגי ואימות בבדיקות מולקולריות במעבדות השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות.

לאחר הזיהוי, נעשה סקר נרחב באזור הנגוע ובשאר חלקי הארץ וביעור נקודתי. בשל רמות האוכלוסייה הגבוהות שנמצאו באותן חלקות נגועות, הנחת העבודה, במשרד החקלאות היא שקיימת אוכלוסייה נוספת באזור ההתפרצות, מתחת לסף הגילוי של מערך הניטור, וייתכן שגם במקומות נוספים בארץ.

פסילת ההדר האסייתית (צילום: איתן רכט, משרד החקלאות)
פסילת ההדר האסייתית (צילום: איתן רכט, משרד החקלאות)

במקביל לסקר הוקם מערך ניטור והוצבו מלכודות ניטור חדשות במרחב הקרוב להמצאות המזיק. בשל רמת הסיכון הגבוהה של המזיק, ובהתאם לנוהל נגעים חדשים במשרד החקלאות, התקיים דיון חירום והוחלט לרסס את החלקות הנגועות במטרה למגר את הנגע.

במשרד החקלאות מעדכנים שהכינו תכנית מפורטת לביעור הפסילה במטרה להכחידה. התכנית תכלול ריסוסים בכ-750 דונם פרדסים באזור עמק חפר הנגוע החל מחודשי החורף ולאורך השנה. החקלאים יפוצו במסגרת הביטוח של הקרן לנזקי טבע (קנ"ט). התכנית תלווה בניטור רציף של אוכלוסיית המזיק בשטח הנגוע וביתר חלקי הארץ ותתבצע הערכה והתאמות, במידת הצורך, בתחילת כל עונה מעונות השנה. בישראל כ-169 אלף דונם מטעי הדרים.

לפי הודעת המשרד, בשלב זה לא ניתן להצביע על מקור החדירה הראשוני לארץ, אך כיוון שהפסילה יכולה להגיע לארץ רק על גבי עלים וענפים של פונדקאים שאינם מיובאים באופן מוסדר, רוב הסיכויים שמקור הנגע בחומר צמחי שהוברח ממדינה נגועה. ככל הנראה, על גבי שתילי הדרים או קאפיר ליים שמוברחים לישראל.

פרדס הדרים. "לא קיימת נכון לעכשיו סכנה ממשית לגידולים וגם אין חשש מצריכת פירות הדר" (צילום: חן לאופולד/ פלאש90)
פרדס הדרים. "לא קיימת נכון לעכשיו סכנה ממשית לגידולים וגם אין חשש מצריכת פירות הדר" (צילום: חן לאופולד/ פלאש90)

שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת (בפועל): "פסילת ההדר האסייתית היא נגע שעלול להוביל להתבססות מחלה מסוכנת שתשים את כל ענף פירות ההדר בארץ בסכנת הכחדה בשל היותה הווקטור שמפיץ אותה. בינתיים, לא גילינו עוד אזורים נגועים, אך מפקחי המשרד ממשיכים כל הזמן בפעולות למיגורה דרך הדברה שתוביל להכחדת המזיק לפני שייגרם נזק גדול"

"אם לא נצליח להכחיד את הנגע במבצע הממוקד הזה", מוסיפה ציוני, "יהיה זה איום ממשי על ענף ההדרים המקומי עד כדי הכחדתו, כפי שקרה במקומות אחרים בעולם, כמו גם הגברת השימוש בקוטלי חרקים על פני שנים ובכל הארץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!