דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

נציגת הסתדרות המורים בבית הדין לעבודה: "בריאותם של עובדי ההוראה לא נשקלה בביטול הבידודים"

צו המניעה נגד שביתת המחאה שהכריזו המורים יהיה בתוקף עד להחלטת בית הדין | נציגת הפרקליטות בדיון: "זו שביתה פוליטית פר אקסלנס" | המזכ"לית יפה בן דויד: "המורים לא מקבלים בדיקות, לא יכול להיות שהם יופקרו"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (במרכז) בדיון בבית הדין האזורי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (במרכז) בדיון בבית הדין האזורי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב דן היום (חמישי) בשביתת המחאה עליה הכריזה הסתדרות המורים אתמול, במחאה על המתווה לביטול הבידודים לתלמידים במערכת החינוך, לאחר שלפנות בוקר הוציא נגדה צו מניעה. השופט דורי ספיבק יודיע על החלטתו בהמשך, ועד אז יעמוד צו המניעה בתוקף.

הסתדרות המורים דורשת שיאפשרו למורים לשבות, או שיישום המתווה יידחה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, ועורכת הדין אורנה לין שייצגה אותה, אמרו בדיון שאינם מתנגדים לעצם המתווה, שיחליף את הבידודים לתלמידים בקיום שתי בדיקות אנטיגן ביתיות בכל שבוע. לדבריהן, המחאה היא על החלתו בזמן הנוכחי, כאשר מערכת החינוך לא ערוכה אליו, בין היתר מכיוון שלא חולקו כל בדיקות האנטיגן הנדרשות ליישום המתווה. חוסר ההיערכות, בשילוב התחלואה הגבוהה עלולים לסכן את המורים.

נציגי המדינה טענו שמדובר ב'שביתה פוליטית' כנגד החלטת ממשלה לגיטימית, שנשקלה על ידי מקבלי ההחלטות תוך שמיעת עמדות שונות מגורמי המקצוע. עוד טענו נציגי המדינה שלהודעה על השביתה לא קדמה הכרזה מקדימה על סכסוך עבודה כנדרש בחוק.

נציגי הסתדרות המורים השיבו על כך שהמדינה היא שפעלה באופן חד צדדי, ובמקרים מסוימים התירה הפסיקה לקיים צעדי מחאה גם ללא הכרזה מקדימה של סכסוך עבודה. הסיבה להכרזה ברגע האחרון על שביתת מחאה היתה שבכירי משרד הבריאות חזרו בהם מתמיכתם במתווה. למרות בקשת הסתדרות המורים, המדינה לא הביאה לעדות את מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כדי שישיב לטענותיה על הסכנות שבמתווה.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה בדיון: "אם היו דוחים בשבוע, היו מגיעות כבר הבדיקות ומחולקות כבר לכל הילדים וצוותי ההוראה. זו הייתה גם חוות דעת המומחים. גם סכנת ההדבקה הייתה כבר יורדת. אבל מה שקורה כרגע זה גם שהבדיקות אינן מפוקחות כמו בעבר כשהיו מפוקחות וממוסדות."

השופט דורי ספיבק שאל את בן דויד: "את אומרת: אני מקבלת עקרונית את זה שמשרד הבריאות צריך לקבוע. אבל אני דורשת שיעמדו במתווה שהם קבעו, או, אפשרות שניה אומרת שהמתווה גם אם יישמו אותו יש בו הרבה בעיות ואמשיך להגיד למורים לא להגיע גם אחרי שינקטו אותם."

בן דויד השיבה: "הדרג הבכיר אמר, לא יפה שלא מבינה בבריאות. כולל נחמן אש, אמר שצריך לדחות את נושא ביטול הבידודים. אחר כך הוא שינה את עמדתו אבל היו דרגים בכירים כמו ד"ר פרייס, ד"ר זרקא, ד"ר גרוסמן שאמרו – חשבנו שכן ועכשיו אנחנו אומרים שלא, והמליצו לדחות בשבוע. זה הדרג הבריאותי הבכיר והמדינה לא שמעה בקולו."

בנוסף שאל השופט ספיבק את בן דויד "האם גבירתי סבורה שעובד שמרגיש שמזלזלים בבריאותו יכול לא להגיע לעבודה?". היא השיבה: "אני חושבת שאנחנו יכולים לנקוט צעדי מחאה כדי שישמעו וייתנו מענה להורים. לא יכול להיות שהמורים יופקרו. המורים לא מקבלים בדיקות, כולם יודעים שהמצב הוא קשה."

פרקליטת הסתדרות המורים, עו"ד אורנה לין, אמרה בדיון: "כל מה ששמענו כאן באולם רק חיזק את הדאגה שלנו שכל הפוקוס במתווה היה בריאות התלמידים, ובריאותם של עובדי ההוראה לא נשקלה".

נציגת פרקליטות המדינה, עו"ד תמי דקל, אמרה: "הצעדים הארגוניים בהם נקטה הסתדרות המורים הם שביתה פוליטית פר אקסלנס. החקירות שהיו פה חידדו זאת וגם התשובה. כל העיסוק הוא בנושאים בריאותיים, סבירות ההחלטה, המועד הנכון שהסתדרות המורים חושבת שהוא נכון ליישום ההחלטה. צריך להגיד, יש ממשלה. היא קיבלה החלטה בדרגים הגבוהים ביותר – ראש הממשלה ושר הבריאות.

"ההחלטה מתקבלת בתקופה לא פשוטה. מורכבת מאוד. כל ההחלטות שמתקבלות בתקופה הזו צריכות לקחת בחשבון אינספור שיקולים. המורים והתלמידים הם צדדים מסויימים בשיקולים הללו ויש שיקולים נוספים. המדינה רוכשת כבוד רב למורים וחשוב שזה יאמר גם כאן. אין שום רצון ושום כוונה להפקיר אותם. בסוף צריכות אבל להתקבל החלטות והניסיון להפריד בין מועד יישום ההחלטה לבין ההחלטה עצמה הוא גם מלאכותי."

"המועד הוא חלק מהמדיניות. וזה לגיטימי שלריבון תהיה עמדה גם באשר לבהילות שביישום ההחלטה שלו, לרצון לקדם דברים כמה שיותר מהר. הסבירות של הדברים הללו אינה יכולה לעמוד על הפרק ולהבחן פה במסגרת הזו. למעשה עלה פה מכל החקירות בית הדין מתבקש להשוות בין תוואי מדיניות אחד לאחר. אמרה פה בר דוד בעדינות שגם לה אין הידע המקצועי והרפואי כדי להכריע בשאלה הזו ולבית הדין בוודאי שאין. הסמכות בעניינים האלה נתונה לממשלת ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!