דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנכ"ל משרד הבריאות: "המלצנו לדחות את מתווה הבידודים לתלמידים, הדיונים הובילו להידוק שלו"

פרופ' נחמן אש דחה את הטענות להפעלת לחצים על בכירי המשרד לתמוך במתווה: "קבלת ההחלטות שלנו מקצועית בלבד. אנחנו מאמינים שהחזרה ללימודים היא לטובת התלמידים" | על התו הירוק: "נבחן אם להאריך"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש (צילום: לע"מ)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש (צילום: לע"מ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, דחה את הטענות על הפעלת לחצים פוליטיים על עובדי משרד הבריאות לאשר את מתווה ביטול הבידודים במערכת החינוך. הוא אישר שבכירי המשרד שתמכו במתווה שינו אתמול (רביעי) את דעתם, והמליצו לדחות את תחילת היישום שלו, אך לדבריו, "הדיונים הובילו להידוק המתווה".

המתווה החדש יצא לדרך הבוקר (חמישי) והוא ביטל את חובת הבידוד לתלמידים שנחשפו לחולה מאומת. במקום זאת, כלל התלמידים נדרשים לבצע בדיקת קורונה ביתית פעמיים בשבוע בטרם ההגעה ללימודים. ביצוע הבדיקה אינו תנאי לכניסה לבית הספר, אך תלמיד שאינו מחוסן או מחלים שלא נבדק ונחשף לחולה מאומת, יידרש לבידוד של 5 ימים כפי שהיה לפני תחילת המתווה.

"בימים האחרונים, ולא רק, עובדי משרד הבריאות נמצאים תחת האשמות ללא גבול. אנחנו פה מתוך שליחות ציבורית", אמר אש בתדרוך לעיתונאים, "שיקולים פוליטיים או האשמות אינם רלונטיים, קבלת ההחלטות שלנו מקצועית בלבד. נמשיך לעשות את עבודתנו בצורה מקצועית לטובת כלל בריאות הציבור".

לדברי אש, "אנחנו נמצאים בשיא גל האומיקרון, העליה במספר החולים הקשה ממשיכה.
העומס הגבוה בבתי החולים הוביל אותנו להמליץ לדחות את המתווה, הדיונים הובילו להידוק המתווה". ככל הנראה, אש התייחס לחובת בידוד לילדים שאינם מחוסנים או מחלימים עם בן משפחה מאומת.

"אנחנו מאמינים שהחזרה ללימודים היא לטובת התלמידים, והבידוד גורם לנזק", אמר אש, "כל שינוי כמובן מביא חששות, איננו יכולים לצפות את השלכותיו, ואנו דואגים לבריאות הציבור על כל היבטיה."

אש דחה את הטענות שמשרד הבריאות הסכים למתווה בעקבות הפעלת לחצים עליו: "לאורך כל המגפה אנחנו כל הזמן דנים מול גורמים במשרדים אחרים, שומעים אותם, מה מפריע ומה מציק, מנסים לקבל החלטות מאוזנות אל מול השיקולים העסקיים, וזה קורה גם לאחרונה. האומיקרון שונה, הוא מדבק הרבה יותר והמחלה יותר קלה, לכן היה ניתן לעשות איזונים אחרים. אנחנו שומרים על משק פתוח, ומתבססים יותר על בדיקות ופחות על בידודים. אנחנו עושים איזונים, זה לא עניין של לחצים".

לדבריו, "אנחנו אף פעם לא מתבססים על אינטרסים חיצוניים. אפילו אם דעתנו עלולה להתקבל בצורה מסוימת על ידי גורם מסוים, ניתוח הנתונים וההמלצות הם מקצועיים בלבד."

"כשנבנה המתווה הזה לפני שבוע, ביקשנו לדחות את יישומו עד היום כדי לראות את נתוני ה-PIMS (תסמונת רב מערכתית מסכנת חיים שמופיעה בשיעור נמוך אצל ילדים שחלו בקורונה) בעולם. עד כה מבינים שיש קצת יותר מקרים של פימס, אבל לא ראינו מספר שאמר לנו שצריך לעצור את המתווה בגלל זה. הפימס היא מחלה שמשתנה, יש מקרים קלים יותר וקשים יותר. זה בהחלט חלק מקבלת ההחלטות אבל לא סיבה לעצור. הידקנו את המתווה כדי לצמצם תחלואה, ומקווה שלא נראה מספרים גבוהים של פימס".

אש אמר ש"אם אנשים יעשו את הבדיקות, הם לא ידביקו. מקווים שאנשים יקפידו על ביצוע בדיקות, וגם ההורים והילדים. כך נוכל לצמצם את הסיכון במתווה. לכן אני לא יודע לומר כמה המתווה יעלה את שיעור ההדבקה. אני מקווה שלא נראה עליה בהדבקות"

לדברי אש, בקופות החולים מנסים לספק את התרופות פקסלוביד ומונולפרביר לכל החולים שזכאים להן. עד כה חולקה קיבלו 6,000 חולי קורונה שמאושפזים בבתיהם את תרופת הפקסלוביד, ו-1,150 חולים קיבלו את התרופה מונולפרביר.

בתשובה לשאלה מדוע חובת הבידוד לתלמידים בוטלה, אך אנשים מבוגרים שאינם מוגדרים כמחוסנים או מחלימים עדיין מחויבים בבידוד, אמר פרופ' אש: "ילדים נמצאים במסגרות אחידות, וסבלו מבידודים חוזרים, ויש חשיבות גדולה בקיום לימודים. בשקלול כל החישובים, אנו חושבים שכרגע לא נכון לבטל את הבידודים באוכלוסייה המבוגרת."

על הדרישה מילדים מחוסנים להיבדק פעמיים בשבוע אמר אש: "זו דילמה. מצד אחד מחוסנים פחות מדבקים, מצד שני הם יכולים להידבק. נראה את הנתונים, ונראה אם צריך לעשות שינוי."

אש אמר שעדיין לא התקבלה החלטה על המשך מדיניות התו הירוק, שתוקפו צפוי לפוג בסוף החודש וקבינט מומחי הקורונה המליץ לבטל אותו. "אנחנו דנים על המשך הדרך – אם להאריכו, להאריכו חלקית או לבטלו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!