דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה אוקראינה

דיווח: ביידן הזהיר את נשיא אוקראינה מפלישה רוסית קרובה; בבית הלבן הכחישו

הנשיא ולדימיר זלינסקי כתב לאחר שיחתו עם ביידן: "דנו במאמצים הדיפלומטיים האחרונים בנושא מניעת הסלמה, והסכמנו על פעולות משותפות לעתיד" | רשת CNN דיווחה שביידן אמר לזלינסקי "התכוננו לפלישה לפני שהאדמה תקפא"

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום:  EYEPRESS via Reuters Connect)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: EYEPRESS via Reuters Connect)
אוריאל לוי

נשיא ארה"ב ג' ביידן שוחח אמש (חמישי) בטלפון עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי על סיוע אמריקאי לאוקראינה. ברשת CNN דווח שהנשיא האמריקני הזהיר את מקבילו ש"פלישה רוסית היא כמעט עובדה מוגמרת". עם זאת, בבית הלבן הכחישו את הדיווחים. בהודעת הבית הלבן, שפורסמה זמן קצר לאחר מכן, נמסר כי ביידן הדגיש בשיחה את נכונתה של ארה"ב לסייע לאוקראינה.

רשת CNN ציטטה גורם רשמי, לפיו ביידן אמר לנשיא אוקראינה להכשיר את ארצו לקראת פלישה. הנשיא האמריקני אמר לזלנסקי "פלישה רוסית היא כמעט עובדה מוגמרת. קייב עלולה להיכבש בידי כוחות רוסים – 'התכוננו לפגיעה ברגע שהאדמה תקפא', אמר ביידן", כך לפי הגורם הרשמי שצוטט בדיווח של רשת CNN.

נשיא אוקראינה צייץ באנגלית על השיחה ושיבח את הסיוע של ארה"ב. "קיימתי שיחת טלפון ארוכה עם הנשיא ביידן. דנו במאמצים הדיפלומטיים האחרונים בנושא מניעת הסלמה, והסכמנו על פעולות משותפות לעתיד", כתב זלנסקי, "הודיתי לביידן על הסיוע הצבאי המתמשך וכמו כן נדונו אפשרויות לתמיכה כספית באוקראינה".

לפי הודעת הבית הלבן, "ביידן הדגיש את מחויבותה של ארצות הברית לריבונותה ולשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה". בהודעה נאמר שביידן "ציין כי המדינה סיפקה לאוקראינה למעלה מחצי מיליארד דולר בפיתוח וסיוע הומניטרי בשנה האחרונה, והיא בוחנת תמיכה כלכלית נוספת כדי לסייע לכלכלת אוקראינה על רקע הלחץ הנובע מההתעצמות הצבאית הרוסית".

בהודעה הובהר כי למרות עזיבתם של בני משפחה אמריקנים של אנשי השגרירות, השגרירות האמריקנית בקייב נותרה פתוחה ופועלת כסדרה.

ארה"ב העריכה: פוטין מתכוון לפלוש לאוקראינה בשבועיים הקרובים, אך המערב מנסה למנוע זאת

גריר ארה"ב במוסקבה, ג'ון סאליבן, הגיש אתמול (חמישי) למשרד החוץ הרוסי את מסמך התשובות של וושינגטון לדרישות הביטחוניות של רוסיה. במסמך הרשמי דחתה וושינגטון את בקשתה של מוסקבה לאסור על אוקראינה להצטרף לברית נאט"ו.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר שבמסמך מובעת חזרה על העמדות שהשמיעה בפומבי ארצו כבר כמה פעמים. "אין ספק לגבי כנות הכוונות שלנו לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטים, ואנחנו פועלים לחיזוק ההגנה של אוקראינה באותה העוצמה בה אנו מכינים תגובה מאוחדת ומהירה לתוקפנות רוסית נוספת", הזהיר בלינקן, "על רוסיה נותר להחליט כיצד להגיב, אנחנו מוכנים לכל תרחיש".

בלינקן שב על האזהרות שלפיהן כל מתקפה צבאית חדשה של רוסיה תיענה בסנקציות קשות של המערב. הוא ציין שהתגובה מתואמת עם אוקראינה ועם בעלות הברית של וושינגטון באירופה. מזכיר המדינה הוסיף שבמסמך ארה"ב חולקת עם רוסיה את החשש במערב מפעולות רוסיות שפוגעות בביטחון של ארה"ב ובנות בריתה. כעת, לדבריו, הכדור נמצא במגרש הרוסי.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר ברביעי השבוע שגם נאט"ו שלחה לרוסיה את מסמך התשובות לדרישותיה. "אנחנו קוראים פעם נוספת לרוסיה להביא לרגיעה מיידית של המצב", אמר סטולטנברג, "נאט"ו מאמינה בתוקף שאת המתיחות ואת המחלוקות חייבים לפתור באמצעות דיאלוג ודיפלומטיה".

וונדי שרמן, סגנית מזכיר המדינה, אמרה אתמול (חמישי) שארה"ב מאמינה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יורה על פלישה צבאית לאוקראינה בשבועיים הקרובים – למרות שהמערב מנסה למנוע ממנו לעשות זאת. "אין לי מושג אם הוא קיבל החלטה סופית, אבל אנחנו בהחלט רואים לפי כל אינדיקציה שהוא מתכוון לנקוט פעולה צבאית מתישהו מעכשיו עד אמצע פברואר", אמרה שרמן.

רוסיה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות, שבהן היא תובעת מנאט"ו להפסיק להתקרב לגבולותיה, לחדול מלצרף אליה מדינות במזרח אירופה, ולהסיג לפחות חלק מהכוחות שהציבה באזור בשנים האחרונות. רוסיה ריכזה בחודשים האחרונים כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ובמערב חושדים זה זמן רב שהיא נערכת לפלוש אל המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!