דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בית הדין קבע: המורים לא ישבתו, הסתדרות המורים ומשרד החינוך יקיימו "הידברות אינטנסיבית"

השופט דורי ספיבק קבע שמשרד החינוך לא מילא את חובתו להידבר עם נציגי העובדים על ביטול הבידודים | הוא הורה שהחל ממוצ"ש ובמהלך יום א' תתקיים הידברות בדרגים הבכירים ו"מאמץ כן למצוא פתרונות"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (במרכז) בדיון בבית הדין האזורי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (במרכז) בדיון בבית הדין האזורי לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב הכריע היום (חמישי) שהאיסור על המורים לקיים שביתת מחאה על ביטול הבידודים במערכת החינוך יימשך עד יום שני. השופט דורי ספיבק הורה להסתדרות המורים ולנציגי משרד החינוך לקיים 'הידברות אינטנסיבית' בדרגים הבכירים ביותר, החל ממוצאי שבת ובמהלך יום ראשון, בה תישמע עמדת הסתדרות המורים על המתווה.

הסתדרות המורים הכריזה על שביתת המחאה ברביעי בערב, במחאה על המתווה לביטול הבידודים לתלמידים במערכת החינוך והחלפתו בדרישה שכל תלמיד ייבדק פעמיים בשבוע בבדיקת אנטיגן ביתית. בהסתדרות המורים הבהירו שאינם מתנגדים למתווה אלא רק להחלתו כבר מחמישי השבוע, מכיוון שהמדינה לא היתה ערוכה ליישומו, ועקב אזהרות אנשי המקצוע מהחלתו במצב של תחלואה גבוהה. בחמישי לפנות בוקר הוציא נגדה השופט ספיבק צו מניעה, וקבע דיון בהשתתפות הצדדים אתמול (חמישי).

בהחלטה שניתנה היום קבע השופט ספיבק שהמדינה לא מילאה את חובתה להידבר עם ארגון העובדים בטרם קבלת החלטה שעלולה להשפיע על בטיחות העובדים. "לאחר שמיעת הצדדים וחקירת המצהירים מטעמם, הסתבר שלא התנהלה בין הצדדים כל הידברות בימים האחרונים. להידברות זאת חשיבות מיוחדת במקרה שלפנינו, שבו המשיבה אינה מתנגדת לעצם כניסתו של המתווה החדש לתוקף, והיא רק חוששת כי בתנאים הקיימים ההחלטה על כניסתו לתוקף כבר אתמול (ולא בעוד שבוע ימים) תוביל למצב שבו המתווה לא ניתן יהיה ליישום, בשל קשיים שונים שעליהם עמדה במהלך הדיון בפנינו (ובכלל זה חוסר בבדיקות, אי יציבות של הפורטל האינטרנטי באמצעותו אמורים ההורים לדווח על תוצאות הבדיקות, ועוד)."

השופט ספיבק הדגיש שגם מנכ"לית משרד החינוך הודתה שהמשרד לא היה ערוך ליישום מלא של המתווה בחמישי השבוע: "כי המבקשת הודתה אף היא כי קיימים לעת הזו קשיים ופערים משמעותיים, בין היתר בחלוקת בדיקות האנטיגן, ואף שמענו ממנכ"לית משרד החינוך שאך אתמול היא הוציאה "הנחיית ביניים" שעניינה בשאלה כיצד יש לנהוג בעניינו של ילד שלא קיבל בדיקות, דהיינו אף לשיטתה המתווה החדש לא הוחל באופן מלא על כלל תלמידי ישראל, ורק "ביום ראשון כאשר כל הבדיקות תהיינה אז המתווה יחול על כל התלמידים".

בעקבות אי קיום ההידברות והכשלים ביישום המתווה, הורה ספיבק למשרד החינוך לדבר עם נציגי המורים ולנסות למצוא פתרונות לבעיות שיעלו. "בנסיבות אלה, שבהן המשיבה ביקשה לנקוט בשביתת מחאה לנוכח מועד יישום המתווה החדש, הקשיים ביישומו וחשש לבריאות צוותי ההוראה, מצד אחד, ואילו המבקשת עצמה מודה כי היא נתקלת בקשיים לוגיסטיים ואחרים ביישום המתווה החדש מצד שני, ולאור כך שעל אף חשיבותו ומרכזיותו של עקרון ההידברות לא התקיימה כזו בין הצדדים, סברנו שנכון יהיה להורות לצדדים לקיים ביניהם הידברות אינטנסיבית, כבר החל ממוצאי שבת ובמהלך יום ראשון."

ספיבק קבע שבמהלך ההידברות תבהיר הסתדרות המורים "את השגותיה על אופן יישום המתווה החדש אשר נכנס לתוקפו אתמול. ההידברות תעסוק, בין היתר, בעניין זמינות הבדיקות לכלל התלמידים, קשיים בהפעלת הפורטל לדיווחי הורים על תוצאות הבדיקות, וכל השגה נוספת. על הצדדים לעשות מאמץ כן ואמיתי למצוא פתרונות".

השופט דחה את טענות המדינה וקבע: לא מדובר בשביתה פוליטית אסורה

שבניגוד לטענת המדינה, שביתת המחאה עליה הכריזה הסתדרות המורים אינה שביתה פוליטית, כלומר שביתה כנגד החלטת מדיניות של הממשלה שאסורה על פי החוק. "לצרכי מתן החלטה זו, ומבלי לקבוע מסמרות בשאלה כיצד תוכרע הטענה בסופה של ההתדיינות בבקשה זו, אין בידינו לקבל את טענת המבקשת, לפיה עילת השביתה ו/או הצעדים הארגוניים המתוכננים הם בגדר שביתה פוליטית אסורה".

לדברי השופט, "בפסיקה נקבע כי שביתת מחאה קצרה היא לגיטימית ולא תיחשב לשביתה
פוליטית אסורה בנסיבות שבהן מטרת השביתה הינה להביע את מצוקת העובדים בנושא מסוים, ובפרט כשמדובר בטענת העובדים על כך שמעסיקם אינו דואג לסביבת עבודה בטוחה".

בנוסף קבע השופט ספיבק שהעובדה שלא הוכרז סכסוך עבודה מראש אינה פוסלת באופן אוטומטי את הזכות לשבות. "בפסיקת בתי-הדין נקבע פעם אחר פעם כי גם בהיעדר הכרזה על סכסוך עבודה ייתכנו מצבים שבהם לא יינתן צו למניעת שביתה".

השופט ספיבק דחה את טענת המדינה שמדובר בשביתה לא מידתית, בהסתמך על דברי מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בדיון בבית הדין לפיהם אין כל כוונה לשבות ללא הגבלת זמן, אלא לנקוט צעדי מחאה מדודים.

הסתדרות המורים: "גם בית הדין הבין שהממשלה ומשרד החינוך שגו כשקיבלו החלטה חד צדדית"

בהסתדרות המורים הביעו סיפוק רב מההחלטה ואומרים כי "ביה"ד אומר בעצם כי המחאה שבה נקטה מזכ"לית הסתדרות המורים לגיטימית. לא ניתן לדלג על עובדי ההוראה ולקבל החלטות חד- צדדיות שנוגעות לבריאותנו מעל הראש שלנו. גם בית הדין הבין שהממשלה ומשרד החינוך שגו כאשר קיבלו החלטה חד-צדדית והותירו את עובדי ההוראה חשופים. אנחנו שמחים שבית הדין שמע את זעקתם של עובדי ההוראה והבין כי יפה בן דויד צדקה כשדרשה להיות חלק מהשיקולים בקביעת יישום מתווה ביטול הבידודים.

הסתדרות המורים טענה: משרד החינוך אינו ערוך ליישום המתווה

בדיון שהתקיים אתמול (חמישי) דרשה הסתדרות המורים שיאפשרו למורים לשבות, או שיישום המתווה יידחה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, ועורכת הדין אורנה לין שייצגה אותה, אמרו בדיון שאינם מתנגדים לעצם המתווה, שיחליף את הבידודים לתלמידים בקיום שתי בדיקות אנטיגן ביתיות בכל שבוע. לדבריהן, המחאה היא על החלתו בזמן הנוכחי, כאשר מערכת החינוך לא ערוכה אליו, בין היתר מכיוון שלא חולקו כל בדיקות האנטיגן הנדרשות ליישום המתווה, והפורטל שהקים משרד החינוך לדיווח התוצאות קרס. הם התריעו שחוסר ההיערכות, בשילוב התחלואה הגבוהה עלולים לסכן את המורים.

נציגי המדינה טענו שמדובר ב'שביתה פוליטית' כנגד החלטת ממשלה לגיטימית, שנשקלה על ידי מקבלי ההחלטות תוך שמיעת עמדות שונות מגורמי המקצוע. עוד טענו נציגי המדינה שלהודעה על השביתה לא קדמה הכרזה מקדימה על סכסוך עבודה כנדרש בחוק.

נציגי הסתדרות המורים השיבו על כך שהמדינה היא שפעלה באופן חד צדדי, ובמקרים מסוימים התירה הפסיקה לקיים צעדי מחאה גם ללא הכרזה מקדימה של סכסוך עבודה. הסיבה להכרזה ברגע האחרון על שביתת מחאה היתה שבכירי משרד הבריאות חזרו בהם מתמיכתם במתווה. למרות בקשת הסתדרות המורים, המדינה לא הביאה לעדות את מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כדי שישיב לטענותיה על הסכנות שבמתווה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!