דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיכרון השואה

5 מדינות ערביות ומוסלמיות קיימו לראשונה טקסים לזכר השואה: "יש רצון להיפתח"

באירועי יום השואה הבינלאומי בבחריין, איחוד האמירויות, מרוקו, אינדונזיה ומצרים השתתפו נציגי ממשלה ואזרחים | שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון, בראיון ל'דבר': "ההנהגה מעוניינת בסובלנות ודו קיום, השיח משתנה וזה יחלחל גם לאזרחים"

שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון (צילום: אלבום פרטי)
שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון (צילום: אלבום פרטי)
אוריאל לוי

5 מדינות ערביות ומוסלמיות ערכו השבוע לראשונה אירועים לזכר השואה, לציון יום השואה הבינלאומי שחל אתמול (חמישי). בבחריין, איחוד האמירויות, מרוקו, אינדונזיה ומצרים התקיימו טקסים בהשתתפות נציגי ממשלה רשמיים, אחרי שנים ארוכות של התעלמות מזיכרון השואה.

"האמת שזה קצת הפתיע אותנו", אומרת ל'דבר' שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון, על הטקס שהתקיים בקהיר. "במצרים לא עסקו בשואה בעבר. אמנם לא הממשלה המצרית הייתה זו שארגנה את האירוע, אך נציגה בכירה מהממשלה השתתפה, כך שזה על סדר היום שלהם. זה נושא שלא מסוקר שם בתקשורת ולא נוגעים בו, לכן עצם זה שנערך טקס כזה בקהיר, זוהי פריצת דרך."

האירוע במצרים התקיים ביוזמת יונתן כהן, שגריר ארה"ב בקהיר, ובשיתוף פעולה עם מוזיאון השואה בוושינגטון. הוא נערך במלון "ארבע העונות" בקהיר, בהשתתפות דיפלומטים, ביניהם שרת התרבות של איחוד האמירויות ושגרירי ישראל וארה"ב במצרים, אזרחים מצרים, חברי הקהילה היהודית בקהיר, ועיתונאים מכלי תקשורת ערביים ובינלאומיים.

בנוסף לטקסים נערכו אירועי 'זיכרון בסלון' בערבית, בהשתתפות אזרחים מכל רחבי העולם הערבי, זו השנה השנייה ברציפות. הגבלות הקורונה וקיום האירועים באופן מקוון העניקו הזדמנות להשתתפות של נציגים מלבנון, עיראק, וסוריה. אירועים תוכננו להתקיים גם בדובאי ובערב הסעודית, אך בוטלו עקב מגפת הקורונה.

שגרירת ישראל במצרים: "ההנהגה מעוניינת בשיח של סובלנות ודו קיום, זה ישפיע גם על האזרחים"

מה הוביל לשינוי?
"ההנהגה במצרים מעוניינת בשיח של סובלנות ודו-קיום. יש רצון להיפתח לתכנים הללו. בעבר היינו רואים בטלוויזיה המצרית הרבה תכנים אנטישמיים, אבל בשנים האחרונות זה די פסק. השיח משתנה, לפחות אצל מובילי דעת הקהל המרכזיים."

אורון מצביעה על שינוי נוסף מצד הממשלה המצרית: בשבוע שעבר שגריר מצרים לאו"ם, אוסאמה מחמוד עבדל, גינה את הכחשת השואה בנאום בערבית, בדיון באו"ם שעסק בתופעה.

מה היה באירוע?
"המזרחן ד"ר רוברט סאטלוף, שעומד בראש מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון, היה הנואם המרכזי באירוע. הוא דיבר על ערבים שהצילו יהודים בשואה, וסיפר על גורל יהודי צפון-אפריקה. בשנים האחרונות גבר העיסוק בגורלם המר של יהודי לוב בשואה, אבל על יהודי תוניסיה ומרוקו כמעט ולא מסופר. אני למדתי במאורע הזה על מחנות עבודה אליהם נשלחו יהודי מרוקו ותוניסיה, ועל ערבים שפעלו להצלת יהודים."

סאטלוף מדבר על כך גם בספרו "בין צלב הקרס לסהרה: יהודים וערבים בצפון אפריקה בצל השואה", שיצא לאור בשנת 2006. העיבוד הקולנועי של הספר, שיצא לאקרנים ב־2010, הוקרן באירוע.

המצרי הפשוט ברחוב חש בשינוי הזה?
"האירוע משקף את שינוי הכיוון שהממשלה המצרית מכוונת אליו. בסופו של דבר זה ישפיע גם על האזרחים. זה לא בא בקלות למצרים לקבל את הסיפור של השואה, וזה שהממשלה תופסת כיוון בנושא הזה, זה מבורך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!