דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מפקחי משרד החקלאות איתרו נגיף מזיק בצמחי קנביס מיובאים, ומנעו את כניסתו לישראל

עשרות שתילי קנאביס רפואי מפורטוגל הושמדו בעקבות גילוי הנגיף שעלול לפגוע בגידול הצמחים | ד"ר אריק שמאי, משרד החקלאות: "הפיקוח מוודא שמחלות ומזיקים לא 'יהגרו' ארצה, ויסכנו את ענפי החקלאות"

קנביס נגוע (צילום: אירינה נזרוב, מפקחת הסגר)
קנביס נגוע (צילום: אירינה נזרוב, מפקחת הסגר)
מאיה רונן

מפקחי אגף ההסגר בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות השמידו עשרות שתילי קנביס רפואי, שהתגלה בהם נגיף מזיק שאינו קיים בישראל.

מדובר בנגיף מסוג Hop Latent Viroid  (HpLVd), שהוא בעל פוטנציאל נזק גבוה מאוד לגידול צמחי הקנביס. הוא עלול לגרום לפגיעה חמורה בהתפתחות העלים ומערכת השורשים, האטה בגדילת הצמחים והפחתה משמעותית של כ-30% בתכולת הקבינואידים, שהם החומרים הפעילים בקנביס.

קנביס נגוע (צילום: אירינה נזרוב מפקחת הסגר)
קנביס נגוע (צילום: אירינה נזרוב מפקחת הסגר)

מפקחי המשרד נאלצו להשמיד את כל השתילים שיובאו, מחשש להתפשטות המחלה שגורם הנגיף בקרב גידולי הקנביס הרפואי בארץ. במשרד מדגישים שללא ייבוא הצמחים כחוק ובצורה מוסדרת, לא היה ניתן למנוע את התפשטות המחלה, ולתעשיית הקנביס הרפואי המתפתחת בישראל היה עלול להיגרם נזק בלתי הפיך. לכן, כל ייבוא של חומר צמחי למטרות חקלאיות מחייב עמידה בסטנדרטים הגבוהים של תקנות הגנת הצומח, ועל כל יבואן לבחון את הספק ומדינת המוצא מהם נרכשים הצמחים.

השימוש בקנביס למטרות רפואיות הולך ומתפתח ברחבי העולם, וגם בישראל. עקב כך חלה עלייה גם בפעולות הפיתוח של חברות ישראליות, לצורך גידול של זנים חדשים בעלי איכות רפואית. חברות אלו מייבאות צמחי קנביס ממקורות שונים בעולם, כדי שישמשו כחומר מוצא גנטי לפיתוח הזנים החדשים.

כמו בני האדם שנכנסים לארץ תחת הגבלות הקורונה ומחויבים במספר ימי בידוד וביצוע בדיקות מחשש להפצת מחלה, כך גם חלק מהחומר הצמחי המיובא ארצה למטרות ריבוי מחויב בגידול תחת הסגר ('קרנטינה'). במהלך ההסגר הצמחים נבדקים, כדי לוודא שהם נקיים ממחלות. ההסגר הזה מבטיח שלא יחדרו לישראל מחוללי מחלות אקזוטיים, פטריות חיידקים ווירוסים שונים. במהלך ההסגר הזה נמצאו גם הנגיפים המסוכנים בשתילי הקנאביס.

ההקפדה על פרוטוקול הבידוד והבדיקה מאפשרת להבטיח את המשך הגידול הסדיר של חקלאות צמחית בכלל, וקנביס רפואי בפרט. היא מסייעת להפקת תוצרת איכותית יותר, להפחתת השימוש בחומרי הדברה, וכך גם לקידום השיווק והייצוא של התוצרת לחו"ל.

ראש אגף הסגר צמחים במשרד החקלאות: "חשוב לשמור על גידול הקנביס נקי מנגעים"

ד"ר אריק שמאי, מנהל אגף הסגר צמחים בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, אמר בעקבות גילוי הנגיף: "במציאות של ייבוא הולך וגדל של תוצרת חקלאית טרייה, כמו גם של צמחים המיובאים לצורך פיתוח ומחקר, ישנה חשיבות מכרעת לפעילות הפיקוח של הגנת הצומח במשרד החקלאות, כגורם המוודא כבר בנקודות הכניסה לישראל, שמחלות ומזיקים שונים לא 'יהגרו' ארצה, ויסכנו את ענפי החקלאות השונים".

לדברי ד"ר שמאי, "הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בגידולים חקלאיים שנחשבים לנקיים מהרבה מזיקים וגורמי מחלה, שקיימים בגידול מקביל בארצות אחרות. היות וגידול הקנביס בארץ הוא חדש יחסית והוא מיועד לתעשיית התרופות, חשוב לשמור אותו נקי מאותם נגעים".

שוק הקנביס בישראל גדל במהירות

בישראל פועלים 23 מתקני ריבוי, שמשמשים לגידול מקורות ריבוי או לטיפוח זנים של צמח הקנאביס. לצידן, פועלות 35 חוות לגידול המסחרי של קנאביס רפואי. מספר המטופלים המאושרים לשימוש קנאביס רפואי בישראל נמצאת במגמת עליה מתמדת בשנים האחרונות. נכון לחודש אפריל 2021 מספר המחזיקים ברישיון קנאביס רפואי היה למעלה מ-90,000 אנשים. מעל 3,000 רישיונות חדשים הונפקו במהלך אותו חודש (קצב של יותר מ-100 רישיונות חדשים ביום). מדובר בזינוק של כ-40,000 מחזיקי רישיון במהלך שנת 2021.

מחזור ההכנסות המאוחד של 11 החברות הציבוריות העוסקות בתחום בארץ הסתכם בשנת 2020 במעל חצי מיליארד שקלים. מדובר בזינוק של כ-290% בהשוואה לשנת 2019. בשרשרת האספקה בענף פועלות חוות ריבוי, חוות גידול, מפעל יצור, בתי מסחר, אמצעי שינוע ובתי מרקחת המורשים לנפק מוצרי קנאביס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!