דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לקראת שביתת המאבטחים הראשונה: ״זה כמו שביתה כללית״

צו ההרחבה בענף האבטחה היה אמור להיחתם על ידי שרת הכלכלה ברביבאי, ויום לפני האוצר פתאום התנגד | יו״ר איגוד חברות האבטחה, פיני שיף: ״חסרים 8,000 מאבטחים במשק, והחברות מתקשות מאוד לגייס עובדים״, יוסי ברבי: ״לא רוצים להשבית את מאבטחי מוסדות החינוך והממשלה, אבל המדינה צריכה להתעשת״

מאבטח במתחם שרונה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
מאבטח במתחם שרונה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"עובדי ענף השמירה ממתינים לחתימה על צו הרחבה ממרץ 2021״, אומר ל׳דבר׳ פיני שיף, יו"ר איגוד חברות האבטחה, ״יש היום מחסור של 8,000 מאבטחים במשק, והחברות מתקשות מאוד לגייס עובדים״.

שיף מדגיש שהיכולת של מעסיקים להעלות באופן משמעותי את השכר בענף האבטחה, עם שולי הרווח הנמוכים, כמעט בלתי אפשרית. ״מעסיק כזה הופך ללא תחרותי ומפסיד מכרזים״, הוא אומר.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע בסוף השבוע לשרי האוצר והכלכלה שההסתדרות תצא לשביתה במידה ולא יהיה צו הרחבה בענף האבטחה עד ל-3 בפברואר. ״המנגנון המרכזי להעלאת שכר בענף כמו שלנו״, אומר שיף, ״הוא במסגרת הסכם קיבוצי וצו הרחבה שמחיל את ההסכם על הענף כולו״.

פיני שיף, יו"ר איגוד חברות האבטחה (צילום: אלבום פרטי)
פיני שיף, יו"ר איגוד חברות האבטחה (צילום: אלבום פרטי)

יוסי ברבי, יו"ר איגוד עובדי השמירה והסיעוד בהסתדרות אומר שלהיות מאבטח זו עבודה קשה מאוד. ״המאבטח עובד בתנאים לא פשוטים״, מתאר ברבי, ״פעמים רבות המאבטחים נדרשים לעמוד שעות ארוכות, לבצע פטרולים, להתמודד עם תנאי מזג אוויר קשים, בקור או בחום. העבודה הזו, לא אחת, גם מסוכנת״.

לדברי ברבי, העובדים מרגישים שהמדינה נטשה אותם. ״בקרב המאבטחים יש תסיסה גדולה מאוד״, אומר ברבי, ״אנחנו שומעים את זה מהשטח. הם עושים עבודה חשובה ביותר ודורשים ששכרם יהלום את זה, ושיהיה ביטוי בשכר שלהם גם להכשרה שעברו״.

יום לפני החתימה, האוצר התנגד

״צו ההרחבה האחרון שנחתם בענף היה ב-2013״, אומר שיף, ״מאז עברו קרוב ל-8 שנים במהלכן עלה שכרם של עובדי האבטחה רק בהעלאת שכר מינימום, כשתוספות השכר שהיו להם בעבר נבלעו בתוך שכר המינימום״.

לדברי שיף, זו אינה הפעם הראשונה שארגון המעסיקים וההסתדרות פונים יחד לממשלה עם הסכם קיבוצי משותף, בבקשה להרחיב אותו על כלל הענף שמונה קרוב ל-100 אלף עובדים. ״כשחתמנו היה לנו ברור שעד שתקום הממשלה החדשה לא ניתן יהיה לקדם שום דבר, והמתנו בסבלנות״, הוא אומר.

יו"ר איגוד עובדי האבטחה והסיעוד, יוסי ברבי (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר איגוד עובדי האבטחה והסיעוד, יוסי ברבי (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, מייד עם הקמת הממשלה פנה לשרה בבקשה לקדם את הנושא, ובאוגוסט אכן פרסמה שרת הכלכלה ברביבאי שבכוונתה לחתום על צו הרחבה בתוך 30 יום. אלא שיום לפני המועד, האוצר התנגד.

״מסתבר שב-2019 הוציא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הנחייה שאומרת שכל צו הרחבה שיש לו השפעה תקציבית על משרדי הממשלה מחייב גם את אישור האוצר. זו המצאה חדשה שלא היתה בעבר, ולכן יו״ר ההסתדרות ואני התחלנו במגעים מול משרד האוצר והשר. לצערי נכון לעכשיו נראה שהעסק תקוע״.

שיף מקווה שההסתדרות לא תצרך להגיע למצב של שביתה. ״אני רוצה לקוות שהאוצר יתפכח והאיום הזה יישאר על הנייר. השבתה של ענף האבטחה היא כמעט השבתה כללית של המשק שכן המשמעות היא שלא יהיו מאבטחים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות, במוסדות החינוך, בבתי החולים ובגופי התשתיות. מדובר באלפי מקומות וארגונים מרכזיים במשק״.

לדבריו, המחלוקת התקציבית מול האוצר אינה על סכום גדול, והוא מעריך שעלות אבטחת משרדי הממשלה מסתכמת בכ-40 מיליון שקלים בשנה. ״זה סכום זעום ביחס לתקציב המדינה״, אומר שיף, ״חבל שצריך להגיע בכלל לאיום שכזה״.

ברבי מדגיש שעד היום ענף האבטחה לא שבת מעולם. ״אנחנו לא רוצים שתהיה שביתה״, הוא אומר, ״לא היינו רוצים להשבית את מאבטחי מוסדות החינוך והגנים. אבל אם המדינה לא תתעשת, תהיה לשביתה היענות גדולה מהשטח והעובדים מרגישים שיש להם גב ואת תמיכת ההסתדרות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!