דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עיצומים במחלקות הפנימיות: ״עצוב שצריך לבחור בין טיפול נשימתי לקשיש בפנימית או במחלקת קורונה״

פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק, תזונאיות וקלינאיות תקשורת החלו לעבוד במתכונת שבת, במחאה על העומס ובדרישה לתוספת תקנים | יו"ר האיגוד, אלי גבאי: "אי אפשר לתת טיפול פיזיותרפי הולם ל-16 חולי קורונה ביום. אנחנו קורסים"

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פיזיותרפיסטים, קלינאיות תקשורת, תזונאיות ומרפאות בעיסוק החלו אתמול (ראשון) בעבודה במתכונת שבת במחלקות הפנימיות בבתי החולים, במחאה על מחסור חמור בעובדים. בעקבות העיצומים, חולים במחלקות הפנימיות לא יקבלו טיפולים שיקומיים, תזונתיים ונשימתיים.

יו"ר איגוד מקצועות הבריאות בהסתדרות, אלי גבאי, אומר ל'דבר' שמשרד הבריאות לא הקצה תקנים קבועים של עובדי מקצועות הבריאות למחלוקות הפנימיות, בשונה ממחלקות אחרות בבתי החולים. עקב כך נוצר עומס על העובדים גם בימי שגרה, שהחריף בגל האומיקרון. במחלקות הקורונה הוקצו תקנים חלקיים ולא מספקים.

״אנחנו לא נכנסים למחלקות הפנימיות בגלל שלא קיבלנו תקנים לעבודה הזאת״, אומר גבאי, ״החבר'ה שלנו קורסים מעבודה, בגלל העומסים שהתווספו לנו עם פתיחת מחלקות הקורונה. גם במחלקות קורונה קיבלנו תקן אחד לכל 4 מיטות, אבל התקינה מתחלקת בין פיזיותרפיסטים, תזונאיות, קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק. התקנים האלה זמניים, חלקם לא מאוישים, וחלקם מאוישים אבל לא מספקים. אז אנחנו נאלצים לעשות תעדוף בין החולים, מי יקבל טיפול״.

״זה עצוב שבשנת 2022 צריך להחליט בין טיפול נשימתי לקשיש במחלקה הפנימית לבין קשיש במחלקת קורונה, אבל העומסים מאלצים אותנו לקבל החלטות כאלה. אז נעבוד איפה שיש תקינה: במחלקות הקורונה, שם קיבלנו תקינה זמנית ולא מספקת, ובמחלקות האורתופדיות, כירורגיות ונוספות בהן יש לנו תקינה״.

הנק הצפוי: הידרדרות של מטופלים, עיכוב בשחרור למוסדות שיקומיים

גבאי מודע להשלכות הקשות שעלולות להיות לשביתה על המטופלים. "נאמר לנו בשיחות סגורות על ידי מנהלי בתי חולים שהצעד הזה עלול להביא למוות של מטופלים. והם צודקים. חולה שלא יורד מהמיטה והולך את מסדרון המחלקה פעם ביום יידרדר במהירות, והרופאים והאחיות לא יכלו לעשות את זה איתו בנוסף לעומסים שלהם. המטופלים גם לא יקבלו טיפולים נשימתיים, שפותחים את הריאות ועוזרים לנשימה."

תפקיד חשוב נוסף של עובדי מקצועות הבריאות, שייפגע בעקבות השביתה, הוא מתן חוות דעת לוועדות ששולחות מטופלים לתהליכי שיקום. "פיזיותרפיסט ומרפא בעיסוק הם אלה שמגישים מטופלים להמלצה לוועדת שיקום", מסביר גבאי, "למשל, חולים שעברו אירוע מוחי, הנשמה ממושכת או הידרדרות, סיימו את הטיפול במחלקה הפנימית אבל לא יכולים להשתחרר הביתה לביתם וזקוקים לאשפוז שיקומי. כדי לקבל אישור לתהליך שיקום, הם ניגשים לוועדת שיקום עם המלצה של פיזיותרפיסט ומרפא בעיסוק, לשחרור מהמחלקה הפנימית והמשך טיפול במוסד שיקומי. בלי המלצה מקצועית, המטופלים האלה לא יוכלו לפנות את מיטותיהם במחלקה הפנימית ויצטברו שם״.

"כל יום הוא מלחמה"

גבאי, שעובד בעצמו כפיזיותרפיסט, מספר על היום יום הבלתי אפשרי של המטפלים במחלקות הקורונה: "אני נכנס למחלקות הקורונה בבילינסון בשעה שמונה בבוקר, ויוצא במקרה הטוב בשמונה בערב. ביום שישי האחרון היו במחלקת הקורונה בבילינסון 16 חולים שנזקקו לטיפול פיזיותרפי. אי אפשר להספיק לתת טיפול פיזיותרפי הולם ל-16 חולים ביום, אנחנו קורסים. כל יום הוא מלחמה."

״צריך לזכור שחלק מהמטפלים נעדרים כי הם חולים בקורונה בעצמם. כרגע אין לי שום דרך לטפל גם במטופלים במחלקות הפנימיות שאינן קורונה. אז החלטנו שלא יכול להיות שחולה שעברה ניתוח אורתופדי לא תקבל טיפול פיזיותרפי, בגלל שהמטפל ששייך למחלקה האורתופדית נקרא לטפל למחלקה הפנימית״.

"יש אפילו בתי חולים בהם הפיזיותרפיסטיים, התזונאיות, קלינאי התקשורת והמרפאים בעיסוק נמצאים ב'כוננות' במחלקות הפנימיות, תוך כדי שהם מטפלים במחלקות אחרות. אי אפשר לתת ככה טיפול הולם למטופלים במחלקות הפנימיות״.

"הוסיפו תקני קורונה לרופאים ולאחיות, לנו לא נתנו תקינה קבועה"

גבאי מוחה על כך שבעוד 'תקני הקורונה' של הרופאים והאחיות הוארכו בקיץ האחרון והפכו לקבועים, התקנים של עובדי מקצועות הבריאות נותרו זמניים. "הוספו בקיץ 700 תקנים לאחיות, 200 תקנים לרופאים, ולפרא-רפואיים לא נתנו שום תקינה קבועה".

גם ועדת טור כספא לשיפור הטיפול במחלקות הפנימיות המליצה ב-2019 על תוספת של 250 תקנים של עובדי מקצועות הבריאות למערך המחלקות הפנימיות. ההמלצות אומצו על ידי משרד הבריאות, אבל עדיין לא יושמו. 

"עדיף שנטפל איפה שיש תקינה, מאשר שנעשה תעדוף על סבתא של מי תקבל טיפול"

לפני חודשיים חתם איגוד עובדי מקצועות הבריאות על הסכם שכר עם הממונה על השכר במשרד האוצר, שכלל הגדלת שכר העידוד שמשולם להם עבור עמידה ביעדי טיפול. אך לדברי גבאי, כשאין תקנים למטפלים בשיא גל התחלואה, המערכת עלולה לקרוס. "ההסכם כולל התחייבות לשקט תעשייתי. משרדי האוצר והבריאות מאיימים עליי, אבל אני אומר, בשמחה, קחו אותי לבית הדין לעבודה״.

"אני מאמין שהשופטת תבין שצריך פשוט לעשות תעדוף, כי כרגע אין מספיק עובדים לטפל בכל המטופלים, ועדיף שנקבע בצורה גורפת שנטפל איפה שיש תקינה, מאשר שנעשה תעדוף אחד-אחד לגבי סבתא של מי תקבל טיפול. ואני מאמין שמשרד הבריאות מבין שאנחנו קורסים".

"משרד הבריאות הסיר את האחריות שלו מציבור המטופלים"

גבאי קורא למשרד הבריאות לפתוח במשא ומתן מיידי לתוספת תקנים. "האחריות לשלומם של המטופלים במחלקות הפנימיות במדינת ישראל רובצת לפתחם של שר הבריאות ומנכ"ל משרדו. המחסור בתקנים, שלא ניתנו לבתי החולים, מביא לכך שלא מתבצעים טיפולים שיקומיים, תזונתיים ונשימתיים, דבר שעלול להגיע לכדי סכנת חיים."

"משרד הבריאות הסיר את האחריות שלו מציבור המטופלים ואינו דואג לשלומם, והדבר גורם לצערי לפגיעה קשה בהם. עובדי מקצועות הבריאות מתמודדים בחזית המערכה היומיומית, אך הפכו לשקופים במערכת הבריאות. אני קורא להנהלת משרד הבריאות להתעשת ולקיים איתנו מו"מ למען כלל המטופלים ברחבי הארץ".

משרד הבריאות: "קוראים לאיגוד למנוע פגיעה בשירות לציבור"

משרד הבריאות הגיב לפניית 'דבר': "משרד הבריאות במהלך משבר הקורונה הוסיף 900 תקנים יעודיים לעובדי מנהל, משק ומקצועות הבריאות. התקנים ניתנו לבתי החולים לצורך העסקת עובדים במגוון המקצועות לסיוע במאבק בנגיף הקורונה וביניהם גם נכללים המקצועות פיזותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ותזונאים/ות. מבדיקה שערך משרד הבריאות עם בתי חולים עולה כי נקלטו עשרות עובדים למקצועות אלו בבתי החולים עם תוספת התקנים.

"משרד הבריאות קורא לאיגוד לגלות אחריות בסיסית ולהפסיק את ההשבתה בימים אלה בעיצומו של גל האומיקרון, למנוע פגיעה בשירות לציבור בתקופה שכל משאב מתועל בקפידה למענה לציבור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!