דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מוחים על אפליה: "לפטור מבדיקות גם ילדי חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים"

15 ארגוני הורים התריעו שתלמידי בתי ספר בחינוך המיוחד פטורים מבדיקות, אך תלמידים בכיתות חינוך מיוחד או כיתות משולבות בבתי ספר רגילים נדרשים לבצע אותן | הארגונים הדגישו שיעודדו ביצוע בדיקות לילדים שאינם מתקשים בכך

בדיקות קורונה מהירה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
בדיקות קורונה מהירה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

15 ארגוני הורים לתלמידים בחינוך המיוחד דורשים להרחיב את הפטור מבדיקות קבועות לתלמידי בתי ספר וגנים של החינוך המיוחד, ולהחיל אותו גם על תלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד או בכיתות משולבות בבתי הספר של החינוך ה'רגיל'.

במכתב למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטראובר, מתריעים הארגונים שמדובר באפליה של התלמידים שאינם לומדים במסגרות החינוך המיוחד. בארגונים הדגישו שיעודדו הורים שילדיהם אינם מתקשים לבצע את הבדיקות, לבצע אותן.

נכון להיום המתווה מחריג מהדרישה להיבדק בבדיקה ביתית פעמיים בשבוע את תלמידים במסגרות לחינוך מיוחד שמתמודדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעות נפשיות, נכויות פיזיות קשות ואוטיזם. אך ילדים שמתמודדים עם אותן מוגבלויות ומשולבים במסגרות חינוך רגילות, בכיתות חינוך מיוחד נפרדות או בכיתות משולבות, נדרשים לבצע את הבדיקות.

הארגונים, בהם קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, 'קול הזכויות' והמרכז ללימודי חירשות, מסבירים שמדובר באפליה ובהסתכלות שגויה על החינוך המיוחד, מאחר שעל פי ההגדרה בחוק החינוך המיוחד הוא שירות ולא מסגרת. "כך למשל, שני ילדים המאובחנים באוטיזם – האחד לומד בכיתה בבי"ס "רגיל" והשני לומד בכיתה בבי"ס של חינוך מיוחד – הראשון נדרש לבדיקות, השני לא. אותה מגבלה, אותו קושי – אפלייה בגין מקום לימודים".

בעקבות המחאה פנתה חברת הכנסת שירלי פינטו לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון ולשר הבריאות ניצן הורוביץ בדרישה להחיל את הפטור גם על תלמידי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל.

טלי בריל, דוברת קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מספרת ל'דבר' על הקושי של ילדים עם מוגבלות בביצוע הבדיקות. "בני בן ה-10, שנמצא על הרצף, מאוד מתקשה בזה, בצורה כזו שבפעם האחרונה שהלכנו לעשות PCR עקב חשיפה למאומת, לפני שינוי המתווה, שלחו אותנו ממתחם הבדיקות לבית החולים, כי הוא ממש השתולל ברמה של שבירת כיסא ויצירת בלגן. את אותו ילד אני צריכה להעביר עכשיו פעמיים בשבוע בדיקות כאלו, שאנחנו יודעים שהוא מתקשה בהן, רק כי הוא לומד בבית ספר רגיל?".

בקואליציה מדגישים שהפטור מביצוע הבדיקות צריך להיות לגופו של תלמיד ולא לפי המסגרת. "אנו מודעים לחשיבות הבדיקות ומעודדים הורים שילדיהם אינם מתקשים, להשתתף במתווה הבדיקות. משום כך אנו לא סוברים שההחרגה צריכה להיות גורפת אלא ביחס לתלמידים עם מוגבלויות אלו, אשר מפאת מוגבלותם אינם יכולים לעמוד בבדיקה."

המתווה שהחל לפעול בחמישי האחרון ביטל את חובת הבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת, והמיר אותה בשתי בדיקות אנטיגן ביתיות בשבוע הנעשות ע" ההורים ומדווחות בפורטל ההורים. המתווה מיועד לילדים מגיל לידה ועד 18 במעונות היום, בגנים, בבתי הספר ובפנימיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!