דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

״העליתם לשלטון נאצים טהורים״: עימות חריג בין ארה״ב ורוסיה בדיון מועצת הביטחון

בכינוס מיוחד של המועצה על האפשרות למלחמה באירופה, האשימה השגרירה האמריקאית שבנוסף ל-100 אלף החיילים בגבול אוקראינה, מוסקבה מתגברת את כוחותיה בבלארוס ו״מפיצה מידע שגוי״ | השגריר הרוסי השיב: ״ארה״ב אחראית להפלת נשיא אוקראינה ב-2014״

כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
אוריאל לוי

בדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם שנערך אמש האשימה רוסיה את ארצות הברית ב"ליבוי המתיחות" סביב אוקראינה. שגריר רוסיה, ואסילי נבנזיה, אמר שוושינגטון העלתה לשלטון בקייב "נאצים טהורים", בעוד ששגרירת ארה"ב, לינדה תומאס-גרינפילד, האשימה את רוסיה במתקפות סייבר ובהפצת דיסאינפורמציה, ואמרה שהכוחות שפרסה רוסיה לאורך גבולותיה של אוקראינה יוצרים את האיום הנרחב ביותר ביבשת מזה עשרות שנים.

בהתבטאות חריפה במיוחד האשים השגריר הרוסי את ארה"ב בהדחתו של הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ', שהיה פרו-רוסי, ואמר שאותה הדחה ב-2014 העלתה לשלטון "לאומנים, קיצוניים, שונאי-רוסים ונאצים טהורים". לדבריו, הדחתו של ינוקוביץ' היא שיצרה את היריבות בין קייב למוסקבה. יש לציין שנשיא אוקראינה הנוכחי, ולדימיר זלנסקי, הוא יהודי.

השגריר נבנזניה הוסיף שרוסיה מתכננת להגדיל את מספר החיילים שלה בבלארוס, הגובלת באוקראינה, ל-30,000 עד לאמצע פברואר. באירופה חוששים שהצבא הרוסי יפלוש לאוקראינה לא רק משטח רוסיה, אלא גם משטח בלארוס, בו מוצבים כעת אלפים מחייליו, לטענת מוסקבה לרגל תרגיל משותף עם הצבא הבלארוסי.

השגרירה האמריקאית דחתה את דברי השגריר הרוסי. "תדמיינו כמה זה לא היה נוח לכם אם 100,000 חיילים היו בגבול שלכם. זה ריכוז הכוחות הגדול באירופה זה עשרות שנים", אמרה השגרירה, והמשיכה לטעון שמוסקבה ממשיכה לתגבר את הכוחות. "בזמן שאנחנו מדברים, רוסיה שולחת עוד כוחות ונשק". תומאס-גרינפלד הוסיפה שמועצת הביטחון חייבת להתייחס לסכנות של התוקפנות הרוסית ברחבי העולם.

חילופי הדברים במשכן מועצת הביטחון בניו-יורק התנהלו אחרי שמוסקבה נכשלה במאמציה למנוע את הדיון הפומבי. זאת הפעם הראשונה שבה כל המעורבים במשבר באוקראינה דנו בו בפומבי, אולם מועצת הביטחון לא נקטה שום צעד ממשי לבלימת ההתדרדרות בשטח.

הגוף החזק ביותר של האו"ם משותק בשל זכות הווטו של המעצמות, שאינן מצליחות להגיע להסכמות בכמעט שום סוגייה שהיא. בצל הרטוריקה התקיפה, שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה ישוחחו מחר פעם נוספת, אחרי שסדרת מפגשים בשבועות האחרונים בין נציגים אמריקנים, רוסים, אירופים ואוקראינים בדרגים שונים לא הביאו להתקדמות.

רוסיה מכחישה שהיא נערכת לפלישה לאוקראינה, שלפי ארה"ב עשויה לצאת לדרך בכל רגע. האמריקאים טוענים כי רוסיה הציבה למעלה מ-100,000 חיילים סמוך לגבול אוקראינה, והעבירה לאזור ציוד כבד רב המיועד לפלישה. מומחים צבאיים מסרו ל'ניו-יורק טיימס' כי רוסיה הציבה אלפי חיילים בבלארוס, בסמוך לגבולה הצפוני של אוקראינה, ויתכן כי הפלישה תחל מכיוון בלארוס. אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס, התבטא בחריפות נגד אוקראינה בשבועות האחרונים ולא שלל מלחמה נגדה.

דרישת הקרמלין המרכזית היא שאוקראינה לא תצורף לנאט"ו, ושהברית הצבאית תסיג את כוחותיה ממדינות מזרח אירופה. נאט"ו וארה"ב דחו על הסף את הדרישות הללו, וההכרעה לגבי הצעד הבא נמצאת אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!