דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / בעליית מחירים לא מטפלים עם מכתב תחנונים

כדי לשטח את הגל הגואה של יוקר המחייה בישראל דרושים כלים ממשלתיים ולא מכתב לחברות העסקיות

שוק הכרמל בתל אביב (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
שוק הכרמל בתל אביב (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

מחירי המזון עולים, הדלק מתייקר ומחירי החשמל טסים. את הבעיה הכלכלית-חברתית שמתפתחת בישראל כבר אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח. את מה שהוחלט בימי הדיונים הארוכים על תקציב המדינה וחוק ההסדרים מרגישים עכשיו בכיס.

זה לא הסרטון של דרעי שאפשר ללגלג עליו, לבקר אותו, זו החוויה של כל מי שהולך לקניות בסופר, נוסע במכונית ומשלם חשבונות. השכר הוקפא, המחירים לא. התייקרות החשמל תזניק את עלויות הייצור ותגלגל עלייה נוספת במחיר מוצרי הצריכה. ישראל נמצאת רק בתחילתו של הגל.

ואת גל יוקר המחייה, שמטפס עקב בצד אגודל אחרי גל האומיקרון (יותר מ-1,000 מאושפזים בבתי החולים) אי אפשר יהיה לשטח עם בדיקות ביתיות; אי אפשר יהיה "לחיות לצדו", ולא להעביר את שרביט האחריות לאזרחים. דרושה תכנית פעולה, דרושים כלים ממשלתיים, דרושה מדינה.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הבין בחושיו הפוליטיים שיש בעיה, ונאלץ לפרסם אתמול הודעה: "הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות". על פי הסקרים, רוב הציבור, ללא חלוקה לימין ושמאל פוליטיים, חושב שבעיית יוקר המחייה היא הבעיה הבוערת בישראל. מה שהציבור זיהה לפני חודשים, הממשלה לא ראתה. או שבחרה להתעלם. "תעשו חרם צרכנים", פטר את עצמו ליברמן בראיונות.

שר האוצר ושרת הכלכלה "שיגרו מכתב" לחברות העסקיות, וביקשו לא להעלות מחירים. אבל תחנונים זו לא תכנית עבודה. ליברמן וברביבאי אפילו כתבו שהעלאת מחירים בעת הזו היא "צינית". איך מי שמשבח תחת כל עץ רענן את חוקי הטבע של ההיצע והביקוש, ואת דת השוק החופשי שאי אפשר להתערב בו, יכול לבקש מחברה עסקית לפגוע ברווחיה? הרי כל מהותה של הרפורמה בחקלאות היא הסרת פיקוח, חשיפת השוק הישראלי לייבוא ויצירת תחרות בלתי נשלטת. גם מחברות בסין או בטורקיה יבקש ליברמן להוריד מחירים? זו ציניות.

***

למדינה יש ארסנל כלים כמעט בלתי מוגבל (חוץ מטוויטר) לטיפול במצב, לצמצום פערים, לאיזון השוק הפרוע שנוצר כאן. היא יכולה למשל להעלות שכר; לפקח על מחירים; לשנות את תמהיל המיסים; לחזק את המערכות הציבוריות על חשבון השירותים הפרטיים. אבל דבר מכל זה לא נעשה. ההיפך, הממשלה היא זו שמעלה את המחירים. 40% ממחיר החשמל שמתייקר, הם מס מיותר שמטילה הממשלה על האזרחים. "מס מרושע", כפי שכינה אותו משה כחלון, כשהיה שר האוצר.

הוא הסביר אז שיש "מס מרושע" – מס עקיף כמו מע״מ או מס הבלו, שהנטל שלו על כל האזרחים – העשיר והעני – שווה. יצחק תשובה הטייקון ולבנה רצבי מגבעת עמל משלמים אותו אחוז מס על החשמל. כחלון לא רק הסביר, הוא גם עשה. ב-2019 ביטל את כפלת מס הבלו על החשמל, והוזיל את יוקר המחייה.

***

הממשלה הנוכחית מנסה לשמור על האידיאולוגיה הכלכלית הניצית שלה, ולפרק את המחאה שמתחילה לצבור תאוצה. המשטרה והשב"כ פינו את מאהל המחאה שהוקם מול ביתו של שר האוצר בנוקדים לפני שבועיים. גם מאהל המחאה שהוקם בתחילת השבוע מול ביתו של ראש הממשלה החליפי בתל אביב, פורק. איזו סערה היתה קמה אם היו מונעים את המחאה מול המעונות בבלפור וקיסריה, או מול ביתו של מנדלבליט?

אם הממשלה לא תצליח לחנוק את המחאה, כפי שהיא מנסה, ישראלים רבים עשויים "להידבק" בנגיף הזה, ברצון לראות כלכלה הוגנת ושפויה. ככל שהתביעה לטיפול ביוקר המחייה ובפערים תגדל, הממשלה הכלכלית הניצית בישראל תעמוד בפני ברירה: או להמיר את דתה הכלכלית או לחדול מלהתקיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!