דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה בעולם

״בן הדוד של האומיקרון״: העולם עוקב בדאגה אחר התפשטות זן הקורונה החדש

תת הזן BA2 שמקורו באומיקרון כבר אחראי לרוב מוחלט של מקרי התחלואה בדנמרק, ועדויות ראשונות מעלות שהוא מדבק פי 1.5 מקודמו | השאלה הגדולה: האם הידבקות בזן האומיקרון ה'מקורי' מגנה מהידבקות בזן החדש

מומחים עוקבים אחר מצבם של חולי קורונה בבית החולים במומבאי (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool)
מומחים עוקבים אחר מצבם של חולי קורונה בבית החולים במומבאי (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool)

וריאנט האומיקרון, או כפי שהוא מכונה אצל החוקרים בשמו המקצועי, BA.1, אחראי כבר לכמעט כלל מקרי ההידבקות בקורונה ברחבי העולם. כעת עוקבים מדענים אחר עלייה במספר המקרים שנגרמו על ידי ״בן דוד קרוב״ של האומיקרון, ה-BA.2, אשר מתחיל לייצר שרשראות הדבקה בחלקים מאירופה ואסיה.

לפי מסד הנתונים הציבורי שמנטר זנים שונים של נגיף הקורונה בעולם, GISAID, נכון ל-25 בינואר הזן BA.1 אחראי ל-98.8% ממקרי ההדבקה שעברו ריצוף גנטי. אך לפי ארגון הבריאות העולמי, מספר מדינות דיווחו בימים האחרונים על עלייה באבחון המקרים של תת-הזן BA.2.

בנוסף ל-BA.1 ו-BA.2, ארגון הבריאות העולמי סימן מספר תתי-זן נוספים של האומיקרון: BA.1.1.529, ו-BA.3. כל אלה נמצאים בקרבה גנטית לאומיקרון, אך על אחד מהם כולל גם מוטציות שיכולות להשפיע בצורה שונה על ההתנהגות הצפויה שלהם.

טרבור בדפורד, וירולוג במרכז ״פרד האצ'ינסון״ שעוקב אחר האבולוציה של הנגיף, כתב בטוויטר ביום שישי ש-BA.2 מייצג בערך 82% מהמקרים בדנמרק, 9% בבריטניה ו-8% בארצות הברית, בהתבסס על הניתוח שלו ממסד הנתונים GISAID וספירת מקרים של ״Our World in Data״ באוניברסיטת אוקספורד.

קשה יותר לזיהוי

גרסת ה-BA.1 של האומיקרון היתה קלה יותר לזיהוי ביחס לזנים קודמים, בגלל של-BA.1 חסר אחד משלושה גנים שמשמשים לזיהוי נגיף הקורונה בבדיקות PCR. לכן, דגימות PCR בהן אותר נגיף הקורונה עם חוסר של אותו גן, נחשדו אוטומטית כמשויכות לזן האומיקרון המקורי – BA.1.

אך ל-BA.2, שלעיתים נודע כתת-זן "חמקמק", לא חסר אותו גן כמו ה-BA.1. במקום זאת, מדענים מאתרים אותו באותו אופן בו אותרו הזנים הקודמים, בהם דלתא, על ידי התחות אחר הגנום של הווירוס שהועלה למסדי נתונים ציבוריים כמו GISAID.
בדומה לזנים קודמים של הקורונה, עצם ההדבקה ב-BA.2 יכולה להיות מאובחנת על ידי בדיקות אנטיגן ביתיות, אך הן אינן יכולות לזהות איזה זן קורונה אחראי לכך.

ההערכה: מדבק יותר

כמה דיווחים מוקדמים מצביעים על כך ש-BA.2 עלול להיות מדבק אפילו יותר מרמות ההדבקה הגבוהות של BA.1, אך עד כה אין ראיות לכך שהוא עמיד יותר לחיסונים מאשר BA.1.

בכירים במערכת הבריאות בדנמרק מעריכים בהתבסס על נתונים ראשוניים ש-BA.2 מדבק פי 1.5 מ-BA.1, על אף שככל הנראה אינו גורם למחלה חמורה יותר.

באנגליה, ניתוח ראשוני שהשווה שרשראות הדבקה מה-27 בדצמבר 2021 ל-11 בינואר השנה, על ידי הרשות לבטחון בריאותי (HSA), משער שהדבקה בתוך משק בית גבוהה יותר עבור מגעים של אנשים שנדבקו ב-BA.2 (13.4%) לעומת מקרי אומיקרון אחרים (10.3%). לפי דו"ח הרשות מה-28 בינואר, לא נמצאו ראיות להבדל ביעילות החיסון בין התת-זנים.

ד"ר אגון אוזר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, אומר שהשאלה הקריטית היא האם אנשים שנדבקו בתתן הזן BA.1, זן האומיקרון ה'מקורי', יידבקו גם ב-BA.2. לדבריו, זוהי הדאגה כרגע בדנמרק, שבה במקומות שאותרו בהם מספרי נדבקים גבוהים בזן BA.1, דווח על עלייה במספר המקרים של BA.2.

לדברי ד"ר אוזר, אם הדבקה קודמת ב-BA.1 אינה מגינה מפני BA.2, "זה יכול להיות סוג של גל 'דו-דבשתי'". עם זאת הוא מדגיש ש"מוקדם מדי לדעת האם זה אכן יקרה".

הוא אומר שהחדשות הטובות הן שהחיסונים ומנות הבוסטר "עדיין שומרים אנשים מחוץ לבתי החולים ומגינים עליהם ממוות".

גרסת BA.1 של Omicron הייתה קלה יותר לאבחון ומעקב מאשר גרסאות קודמות. הסיבה לכך היא שב-BA.1 חסר אחד משלושה ״גני מטרה״ המשמשים בבדיקת PCR נפוצה. ל-BA.2 אין את אותו גן מטרה חסר. במקום זאת, מדענים עוקבים אחריו באותו אופן שבו גילו גרסאות קודמות, כולל דלתא, על ידי בדיקת מספר הגנומים של הנגיפים שנשלחו למאגרי מידע ציבוריים.

כמה דיווחים מצביעים על כך ש-BA.2 עשוי להיות אפילו יותר מדבק מה-BA.1 הנפוץ, אך אין עד כה עדות לכך שהוא עמיד בפני החיסון. גורמי בריאות מדנמרק מעריכים ש-BA.2 עשוי להיות מדבק עד פי 1.5 לעומת קודמו, בהתבסס על נתונים ראשוניים, אם כי ככל הנראה הוא אינו גורם למחלה חמורה יותר.

על השאלה אם הידבקות ב-BA.1 לא מגן מפני BA.2, אומר ד"ר אגון עוזר, מומחה למחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן פיינברג בשיקגו: "זה יכול להיות סוג של גל גמל דו-דבשתי. מוקדם מדי לדעת אם זה יקרה".

החדשות הטובות, לדבריו, הן שחיסונים עדיין "מונעים באופן משמעותי תחלואה קשה ועומס בבתי החולים מבית החולים ומצילים חיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!