דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'מייקה

בעולם / ההוריקן הסוער ביותר בשנים האחרונות בדרכו להאיטי ולג'מייקה

הוריקן 'מתיו' ברמה 4 צפוי להגיע הערב לאיים. בעוד תושבי ג'מייקה אוגרים ציוד חירום ומוכנים יחסית לסופה, בהאיטי הנחשלת יותר נערכים למספר רב של הרוגים ואנשים שיאבדו את ביתם

פועלים ממסמרים לוחות עץ על חלונות ראווה של חנויות לקראת פגיעתו של הוריקן מת'יו בקינגסטון, ג'מייקה (צילום: AP).
פועלים ממסמרים לוחות עץ על חלונות ראווה של חנויות לקראת פגיעתו של הוריקן מת'יו בקינגסטון, ג'מייקה (צילום: AP).

הוריקן 'מתיו', הוריקן בדרגה 4 ובעל פוטנציאל הרסני, עושה את דרכו בים הקאריבי אל עבר האיים של האיטי וג'מייקה. תושבי האזורים המועדים אוגרים אספקת חירום והשלטונות מפצירים בתושבים להתפנות מאזורי הסכנה.

הוריקן מתיו, אחד ההוריקנים האטלנטים החזקים שנצפו בעת האחרונה, נע במהירות והגיע בשיאו לעוצמה 5, מעט לפני שנחלש וירד לרף הגבוה בדרגה 4 עם רוחות עזות במהירות של 240 קמ"ש. זהו ההוריקן החזק ביותר מאז הוריקן פליקס, שפקד את האזור בשנת 2007. תחזיות מוקדמות צפו שמתיו יעבור בסמוך ואולי מעט מעל הקצה המזרחי של ג'מייקה, אך התחזית המעודכנת מראה כי ההוריקן נע מזרחה ועשוי להכות בקצה הדרום מערבי של האיטי מחר (שני). אזהרה מפני הסערה פורסמה במדינה הענייה, החולקת את האי 'היספניולה' עם הרפובליקה הדומיניקנית.

מהדיווחים במדינות השונות נראה שקיים קשר בין מידת הנחשלות של המדינה לבין הסכנות הצפויות מהסערה. בעוד בהאיטי מתכוננים למשבר שיגבה את חייהם של בני אדם ורבים יאבדו את בתיהם, בג'מייקה, שמצבה טוב יותר, נרשמה רק התרגשות ותורים ארוכים בחנויות בהן מצטיידים בציוד חירום ומזון משומר.

האיטי, מדינה נחשלת וידועת אסונות, עומדת בפני שילוב אפשרי של מספר סכנות, שאם יתממשו יובילו לאסון גדול החוזר על עצמו אחת לכמה שנים. בירוא (כריתה מאסיבית) היערות במדינה מגביר בצורה ניכרת את הסיכוי להצפות הרסניות ומפולות בוץ, והבנייה הרעועה של מבנים רבים שלא יעמדו בסערה עשויים להביא למראות חוזרים של הרס רב, הרוגים, פצועים ורבים אחרים שיאבדו את בתיהם.

אחרי ג'מייקה והאיטי, צפויה סערת 'מתיו' לפגוע בקובה בהמשך השבוע, ואולי אף תפגע בצורה ישירה בבסיס חיל הים האמריקאי במפרץ גוואנטאנמו. מהבסיס פונו אנשים שאינם חיוניים להפעלתו בחירום. הפינוי כלל 700 בני משפחה של המשרתים בבסיס, והנותרים הונחו ותודרכו למצוא מחסה, כך עדכנה הדוברת ג'ולי אן ריפלי. בבסיס חיים כ5500 אישה ואיש כולל 61 אסירים המוחזקים במעצר.

תחזית הסערה מראה כי 'מתיו' עשוי להגיע גם לאיי הבהאמאס ויש לו סיכוי 'לשפשף' את פלורידה, על אף שהיא נמצאת במרחק של מספר ימים ממוקד הסערה. "עוד מוקדם להעריך את הפגיעה, אם תהיה בכלל, בארה"ב ופלורידה בפרט" אמר דניס פלטגן, דובר מרכז ההוריקנים הלאומי של ארה"ב, העוקב אחרי "מתיו".

צילום לוויין של הוריקן מת'יו מעל הים הקריבי (צילום: AP)
צילום לוויין של הוריקן מת'יו מעל הים הקריבי (צילום: AP)

גורמים רשמיים האחראים על הגנה אזרחית בהאיטי פרסמו אזהרות על הסערה הקרבה וסכנת נחשולים מהים, באומרם כי המדינה תחת איום ממשי מהמערכת הקרבה, שתשפיע על האיטי וג'מייקה החל מהלילה. עוד נאמר בהודעה כי על התושבים להצטייד במלאי חירום של מזון ומים. רשויות החירום המקומיות אסרו על שייט בסירות, בעיקר מצידו הדרומי של האי.

בג'מייקה פורסמה אזהרה מהסופה הקרבה ודווח על הצפה זמנית שגרמה לחסימה של הציר המחבר בין עיר הבירה לשדה התעופה. קארל פרגוסון, מפקד המשטרה הימית, אמר כי התושבים החלו להשמע לקריאות להיאסף מאיים קטנים ואזורים כפריים הסמוכים לנתיבים ימיים לעבר אזורים בטוחים.

תושבי הבירה קינגסטון פוקדים סופרמרקטים וקונים בקבוקי מים, מזון בשימורים וסוללות חשמליות. בעיר החוף פורט רויאל מעודדים גורמים רשמיים את התושבים לשהות במקלטים ממשלתיים ברגע שייפתחו במהלך היום. רבים מתושבי האי החלו לאגור ציוד ומזון לחירום.

בסופרמרקט הגדול בקינגסטון, 'סופר אזאן', נרשם ביקוש גובר לפנסים, נורות תאורת גז, וציוד הכרחי נוסף יחד עם מזון. נפט מזוקק לבערה כבר אזל מהמלאי. "הבלגן חוגג מאז הבוקר" אומר הבעלים מלאין אזאן. נרדיה פאוול, שהצטיידה מבעוד מועד במקום, אמרה כי היא מצטיידת מראש לאחר שלמדה את הלקח שלה, כמו רבים אחרים, לאחר שלא הייתה מוכנה להוריקן איוואן שפקד את האי בשנת 2004. פאוול סיכמה, "אני מעוניינת להיות על הצד הבטוח, כן?"

תושבי ג'מייקה מורגלים בסערות קשות, אך נראה שהוריקן מתיו מאיים במיוחד. בשיאו, מתיו היה חזק יותר מהוריקן 'גילברט' שגרם להצפות יבשתיות קשות בספטמבר שנת 1988 והיה ההרסני ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה.

בשעה 02:00 (שעון מקומי) התחולל מרכז הסערה במרחק של 560 ק"מ דרום-דר'-מזרחית לפורט דה פרינס, האיטי. הוא נדד לצפון-צפ'-מערב במהירות של 9-15 קמ"ש. מוקדם יותר דווח כי הסערה חלפה בקצה הצפוני של דרום אמריקה, בחצי האי   גואחירה, קולומביה, שם דווח על לפחות 2 הרוגים. למרות הנזקים, הרשויות באזור נשמו לרווחה כשהנזק התברר כמינימלי על אף הצפות בערים לאורכו ולרוחבו של האזור. כמה בכירים רשמיים אף הביעו סיפוק על הגשם שפקד את האזור לאחר מספר שנים של יובש באזור המוכה עוני. "משפחות שהתפנו חוזרות לבתיהן", אמר מושל לה גואחירה, חורחה ולס ובנימה של אופטימיות הוסיף, "התעלות והבארות התמלאו במים והאדמה לחה, זה עוזר לחקלאות באזור בו לא ירד גשם מזה חמש שנים ועוזר לקהילה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!