דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליית מחירים

״מישהו מפחד שיהיה פה 2011״: אוהלי המחאה מול לפיד וליברמן פורקו תוך שעות על ידי המשטרה

״ליברמן ובנט ישבו איתנו באופן אישי במאהלים״, אומר אורן בוטא, ממארגני המחאה הכלכלית, ״אחרי המאהלים האלה קיבלנו יותר סיוע מהממשלה הקודמת, והם מפחדים שעכשיו זה קורה גם להם״ | השר לביטחון פנים על פירוק המחאה: ״עניין טקטי״

פירוק מאהל המחאה מול ביתו של לפיד. ״אנשים כועסים״ (צילום: הדס יום טוב)
פירוק מאהל המחאה מול ביתו של לפיד. ״אנשים כועסים״ (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

״מישהו מפחד שיהיה פה 2011״, אומר ל׳דבר׳ אורן בוטא, מייסד תנועת ׳העצמאיים׳ וממובילי המחאה הכלכלית בימים אלה. ״מול ליברמן, בנוקדים, לא נתנו להקים אוהל מחאה, זה מוזר. בסמוך לביתו של לפיד יש גן ציבורי, ולא היתה שום סיבה שיפרקו לנו את המאהל״.

לדעת בוטא, הממשלה חוששת שתתפתח מחאה, ולכן מחסלת מייד כל אפשרות לקיומה. ״אוהלי המחאה אמורים לגבש את אנשים״, אומר בוטא, ״אנשים כועסים. ליברמן ובנט ישבו כל אחד באופן אישי איתנו במאהלים, גם השרים פורר, כהנא ועוד חברי כנסת שהפכו לחברי ממשלה.

״אחרי המאהלים האלה קיבלנו יותר סיוע מהממשלה הקודמת, והם מפחדים שעכשיו זה קורה גם להם. הם מפחדים שהמחאה שלנו על פיצויים הולמים לעסקים שנפגעו תשתלב במחאת יוקר המחייה, ותרים אותה, ואנחנו בהחלט בכיוון״.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. אוהל המחאה ברמת אביב פורק (צילום: משרד החוץ)
ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. אוהל המחאה ברמת אביב פורק (צילום: משרד החוץ)

בתחילת השבוע פורק אוהל מחאה שהוקם מול ביתו של ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. עצמאים ובעלי עסקים ביקשו למחות על ״הסגר השקט״ – היעדר פיצויים לעצמאים ובעלי עסקים בזמן גל האומיקרון.

מאהל המחאה שתוכנן לקום מול ביתו של לפיד, ברמת אביב, זכה בהתחלה לאישור העירייה, לדברי המארגנים. אלא שמייד עם הקמתו, הוא הוזז בהוראת המשטרה, ולאחר מכן פורק לתביעת העירייה והמשטרה.

״הצבת אוהל למטרת מחאה במרחב הציבורי מותרת רק לאחר קבלת היתר ועל פי התנאים וההנחיות המצוינים בו״, אומרים בעיריית תל אביב-יפו, ״בניגוד למה שנטען, העירייה התירה את הצבת אוהל המחאה ל-48 שעות ובמיקום מסויים. לצערנו, המאהל הוקם בשטח פרטי בניגוד להיתר שניתן״. המאהל הוקם תחילה במרחק של 300 מטר מביתו של לפיד, לאחר שהמטרה העבירה אותו משם, הוא המתקם על שטח פרטי, ואז נטען על ידי העירייה והמשטרה שזה לא חוקי.

השר לביטחון פנים, עמר בר לב. ״מנוע מלהתערב״ (צילום: פלאש 90)
השר לביטחון פנים, עמר בר לב. ״מנוע מלהתערב״ (צילום: פלאש 90)

המקרה הזה מתווסף לפירוק נוסף של מאהל מחאה שהוקם מול ביתו של שר האוצר ליברמן, בנוקדים. לפני כשבוע וחצי פורק המאהל על ידי המשטרה והשב״כ. המוחים הגיעו למקום בשבע בערב, וסולקו שעתיים וחצי לאחר מכן מהיישוב.

״באזור השעה 20:30 הגיע קצין עם עוד כמה שוטרים, והם איימו עלינו שנעזוב את המקום״, סיפר ל׳דבר׳ נדב סגל, מוזיקאי וממארגני המחאה הכלכלית, ״הם אמרו לי ׳אם שוב תעשה רעש, אתה עף מפה ומקבל דו״ח׳״. שעה לאחר מכן המוחים התבקשו לעזוב.

נועם לוי, יו"ר איגוד בעלי אולמות האירועים, חושב שהמשטרה פועלת על מנת להשתיק את המחאה. ״במחאה מול ליברמן הגענו עם אוהלי קמפינג פשוטים שתכננו לישון בהם. באה המשטרה וביקשה מאיתנו לעזוב. הם לא הסבירו למה. אני לא מכיר שצריך רישיון להפגנה קטנה כל כך, או לקמפינג. אבל הם התעקשו שנתפנה״.

שר האוצר, אביגדור ליברמן. ״לא מתנגד למחאה״ (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)
שר האוצר, אביגדור ליברמן. ״לא מתנגד למחאה״ (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

במוצאי שבת המוחים כבר קיבלו רישיון מהעירייה להקים את אוהל המחאה מול ביתו של לפיד. אבל גם שם נמצאו הסיבות כיצד להעלים את המחאה מהמקום. ״הגיע שוטר שלא נתן לנו להקים אוהל במקום המקורי עליו קיבלנו אישור מהעירייה״, מספר לוי, ״הצגנו את הרישיון, והוא אמר שהשב״כ לא מסכים. הוא הוביל אותנו לפארק, התמקמנו שם, ואז הוא בא ואמר תפרקו עכשיו או שנפרק לכם״.

״גם העירייה וגם המשטרה שומרים על יאיר לפיד״, אומר לוי, ״הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. כל ההתנהלות הזו מלוכלכת. אנחנו נחזור ליאיר לפיד ולליברמן, ונהיה שם עד שיפסיקו לשקר לנו, ויעמדו בהבטחות שנתנו.

״במקום להתחבא מאחורי המשטרה ומאחורי העירייה הם יכולים לשבת איתנו ולפתור את הבעיות. יש פה אנשים שנלחמים על החיים שלהם. זה רק יעצים את המאבק״.

מאהל המחאה מול ביתו של לפיד. ״המחאה רק תתחזק״ (צילום: הדס יום טוב)
מאהל המחאה מול ביתו של לפיד. ״המחאה רק תתחזק״ (צילום: הדס יום טוב)

השר לביטחון פנים עמר בר לב אומר ל׳דבר׳ שמדובר בסוגיה טקטית ושהוא מנוע להתערב בכך על פי החוק. שר האוצר, אביגדור ליברמן, אומר שהוא כלל לא מכיר את אירוע פינוי המאהל, ושהוא לא מתנגד למחאות מול ביתו.

״פירקו לנו  את האוהלים״, אומר עו״ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים בישראל, ״אבל המאבק ימשיך במלוא העוצמה. לא נשתוק על הנזקים והפגיעה בעסקים ואי לקיחת האחריות מצד הממשלה. אנחנו דורשים מתווה פיצוי מיידי לעצמאים ולעסקים שנפגעו על בסיס ירידה במחזורים. הממשלה מנסה לעבוד עלינו עם תכנית סיוע שאין בה שום עזרה אמיתית לעסקים״.

תגובות

משטרת ישראל: ״המשטרה מאפשרת לכל אדם באשר הוא את זכות המחאה בגבולות החוק. בכל הנוגע לקיום מחאות בסמוך לביתם של אישי ונבחרי ציבור, המשטרה פועלת על פי פסיקות בג"צ בנושא אשר קבעו כי קיים איסור להפגין בסמוך לביתו הפרטי של איש ציבור, כאשר קיימת חלופה אפקטיבית להפגין מול המקום בו הוא בדרך כלל ממלא את תפקידיו הציבוריים.

״הדבר נקבע גם בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בדבר חירות ההפגנה. נציין כי באשר למקרים שצוינו, השוטרים בשטח פועלים בהתאם לתנאים שנקבעו, ככל שמתבצעת חריגה מתנאי המחאה או עבירה על החוק מתבצעת אכיפה בהתאם. נמשיך לפעול לשילוב ואיזון מתמיד בין זכות המחאה לבין שאר הזכויות של המתגוררים באזור״.

עיריית תל אביב-יפו: ״הצבת אוהל למטרת מחאה במרחב הציבורי מותרת רק לאחר קבלת היתר ועל פי התנאים וההנחיות המצוינים בו. בניגוד לנטען, העירייה התירה את הצבת אוהל המחאה ל-48 שעות ובמיקום מסוים.

״לצערנו המאהל הוקם בשטח פרטי בניגוד להיתר שניתן. עם הגעת הפיקוח העירוני לברר את העניין נאמר לפקחים שהאוהל יפורק היום, וכנראה שזה מה שנעשה על ידי מקימיו וזאת ללא התערבות אכיפה עירונית״.

ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, לא הגיב לטענות העולות בכתבה.

יו״ר ועדת חוקה ומשפט, גלעד קריב, לא הגיב לטענות העולות בכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!