דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

עצם בת 1.5 מיליון שנה שנמצאה בעמק הירדן מגלה דברים חדשים על האדם הקדמון

מחקר שבדק חוליית עמוד שדרה של אדם קדמון שהתגלתה באתר עובדיה, מצא ש"היציאה מאפריקה" לא הייתה אירוע חד-פעמי, אלא התרחשה בלפחות שני גלים | ד"ר אלון ברש: "עדות ברורה לנוכחות בני אדם קדומים בישראל"

חוליית העצם של האדם הקדמון שנמצאה בחפירות עובדיה (צילום: רשות העתיקות)
חוליית העצם של האדם הקדמון שנמצאה בחפירות עובדיה (צילום: רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מחקר חדש חושף את הממצא הקדום ביותר של אדם קדמון שהתגלה בישראל, קובע "היציאה מאפריקה" התרחשה בכמה גלים. במשך שנים היה נהוג להניח שיציאת האדם הקדמון מאפריקה צפונה לפני כשני מיליון שנים, היתה אירוע חד פעמי שממנו הוא התפשט לרחבי העולם.

אבל מחקר ישראלי-אמריקני חדש של אוניברסיטת בר אילן, הקריה האקדמית אונו, אוניברסיטת טולסה בארה"ב ורשות העתיקות מצא שההתפשטות נעשתה בגלים, תחילה לגיאורגיה (לפני כ-1.8 מיליון שנים), ואז הגיע גל שני (לפני כ-1.5 מיליון שנים) שעבר גם בארץ ישראל, באתר הפרהיסטורי עובדיה שבסמוך לקיבוץ בית זרע בעמק הירדן.

ד"ר עומרי ברזילי ופרופ מרים בלמקר בסקירה על חפירת עובדיה (צילום מירי בר רשות העתיקות)
ד"ר עומרי ברזילי ופרופ מרים בלמקר בסקירה על חפירת עובדיה (צילום מירי בר רשות העתיקות)

לפי עדויות מאובנים ומחקרי דנ"א, האבולוציה האנושית החלה באפריקה, לפני כ-6 מיליון שנים. לפני כ-2 מיליון שנים, החל האדם הקדמון לנדוד מאפריקה צפונה, ולהתפשט ברחבי אירו-אסיה, תהליך המכונה "היציאה מאפריקה". אחד האתרים המרכזיים בעולם שאליהם נדד, הוא האתר בעובדיה.

נמר שן-חרב, ממותות, ואנטילופות ענקיות

האתר הפרהסטורי שבעמק הירדן נחשב לבעל חשיבות ארכאולוגית ואבולוציונית אדירה, משום שהוא אחד המקומות הבודדים ששימרו שרידים של פעילות האנושית של היציאה מאפריקה, מלפני כ-1.5 מיליון שנה. האתר נחשב לאתר השני הקדום ביותר מחוץ לאפריקה, אחרי האתר דמניסי שבגאורגיה, המתוארך לכ-1.8 מיליון שנה.

מגוון בעלי החיים בעובדיה כולל מינים שחלקם נכחד מהעולם, כמו נמר שן-חרב, ממותות, ואנטילופות ענקיות, לצד מינים שאינם נמצאים כלל בישראל, כמו קופים, היפופוטמים תנינים ודובים. בנוסף, נמצאו באתר כלים מצור ומאבן, שהיו בשימושו של האדם הקדמון, הדומים לכלים שנמצאו באתרים באפריקה.

במהלך עיבוד מחודש של עצמות בעלי החיים מחפירות שטקליס, זיהתה פרופ’ מרים בלמקר, פליאונטולוגית מאוניברסיטת טולסה בארה"ב, עצם, המזכירה חוליית עמוד שדרה של בני אדם. העצם, שנחשפה ב-1966, נחקרה ע"י דר' אלון ברש ופרופ' אלה בין, אשר זיהו אותה כחולייה לומברית בת כמיליון וחצי שנה, והיא, למעשה, הממצא הקדום ביותר של אדם קדמון שהתגלה בישראל!

ד”ר אלון ברש, חוקר אנטומיה ואבולוציה בפקולטה לרפואה ע”ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן: "החוליה מעידה על קיומם של מספר מינים של הומינידים בו זמנית מחוץ לאפריקה באותו פרק זמן (בגיאורגיה ובישראל), דבר המאשר כי היציאה מאפריקה התרחשה, ככל הנראה, מספר פעמים".

חוליית העצם של האדם הקדמון שנמצאה בחפירות עובדיה, ממספר זוויות (צילום: רשות העתיקות)
חוליית העצם של האדם הקדמון שנמצאה בחפירות עובדיה, ממספר זוויות (צילום: רשות העתיקות)

"בספרות המקצועית יש דיון מתמשך על סוגיית היציאה מאפריקה – האם היא התרחשה כאירוע חד פעמי, או שהיו מספר גלי הגירה", מוסיף ד"ר ברש. "כעת, יש בפנינו עדות ברורה לנוכחות בני אדם קדומים באתר של עובדיה, בדמות חוליית עמוד שדרה אנושית. בני אדם אלה היו שונים מבני האדם שאנו מוצאים בגאורגיה, זאת על פי השוני שבין גודל וצורת החוליות שלהם”.

ד"ר עומרי ברזילי, ראש תחום מחקר והתמחויות בארכיאולוגיה ברשות העתיקות, החוקר את אתר עובדיה, מוסיף: "הכלים שנמצאו בשכבה הארכיאולוגית שבה נמצאה החוליה, מזוהים עם התרבות האשלית הקדומה, מלפני 1.5 מיליון שנה. אמנם, ידוע שכלי הצור והאבן של עובדיה ודמניסי משויכים לתרבויות שונות, האשלית והאודובאית, אבל כעת – בעקבות זיהוי מין האדם של עובדיה, אנו יודעים, שגם מדובר במיני אדם שונים – זה הגיאורגי, וזה שנמצא בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!