דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליית מחירים

טור אורח / הרפורמה בחקלאות חייבת לשים את החקלאים הישראלים במקום הראשון

החקלאים לא מתנגדים לרפורמה, אלא לחיסול הענף | רפורמה שתכלול צמצום של פערי התיווך, הקמת שוק סיטונאי מקוון והוזלה של התשומות לחקלאים מקומיים תיטיב איתם ועם הציבור כולו

הפגנת חקלאים בירושלים בדצמבר 2021. עכשיו הזמן לחזק את הייצור המקומי והביטחון התזונתי (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הפגנת חקלאים בירושלים בדצמבר 2021. עכשיו הזמן לחזק את הייצור המקומי והביטחון התזונתי (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עמית יפרח

הציבור בישראל מתרעם, ובצדק, על עליית המחירים שחלה בשבועות האחרונים. משרד האוצר מטפל ביד אחת בהשתוללות מחירי היבואנים, וביד השנייה מקדם אותו שר אוצר, באופן חד צדדי, הורדת מכסים על ירקות ופירות שתיטיב שוב עם היבואנים ותפגע קשות בחקלאות הישראלית. החקלאים ימצאו עצמם בתחרות לא הוגנת מול השווקים במצרים, טורקיה וירדן, שבהן עלויות התשומות נמוכות מאוד.

בטווח הקצר, ייתכן שהרפורמה בחקלאות במתכונתה המוצעת תוריד מעט את המחיר לצרכנים. אבל היא גם תפגע קשות בחקלאים בעוטף עזה, בגליל ובגולן, ובטווח הארוך, מי שישלם ביוקר הם הצרכנים, שככל שכוחם של היבואנים יגדל הם ישלטו במחירים. ניתן לראות זאת היטב ברפורמה לייבוא טונה, שלא הורידה את המחיר לצרכן.

בסופו של דבר, החקלאים בעד רפורמה בענף החקלאות. אגב, לא רק בצומח, אלא גם בהטלה. החקלאים בעד התייעלות הענף, שמירה על רווחת העוף והורדת מחיר הביצה, תוך שמירה על ענף מתוכנן שמהווה עוגן לתושבי גבול הצפון. אבל אנחנו נגד חיסול של החקלאות הישראלית. אנחנו דורשים שהרפורמה תעמיד את החקלאים הישראלים בנקודת פתיחה שווה לייבוא ולהורדת המכסים, ותטפל בריכוזיות ובכשלי השוק מול רשתות השיוק.

כדי להוריד את המחירים ולסייע לחקלאות ולצרכנים הישראלים, המדינה צריכה להתחיל מיד בכמה פעולות:

  1. טיפול אגרסיבי בפערי התיווך בין המחיר שמקבל החקלאי בשער המשק לבין המחיר שגובות רשתות השיווק מהצרכן, תוך שהן גוזרות קופון שמן על גב החקלאים.
  2. הקמת שוק סיטונאי משוכלל עם אפשרות לשיווק מקוון, שימזער את הריכוזיות של רשתות המזון ויצמצם את פערי התיווך בענף החקלאות.
  3. הורדת עלות התשומות לחקלאים כחלק ממתן תמיכות עקיפות: הורדת מחירי המים לחקלאות, טיפול בסוגיית העובדים הזרים לרבות ביטול האגרות וההיטלים בנוגע לעובדים זרים שמושתתות על החקלאים, והגדלת מכסות עובדים זרים.

התאחדות החקלאים הגישה לשר החקלאות את עמדתה המקצועית, שמייצגת את כל הענפים השונים והמגזרים בענף. ההתאחדות ראתה מול עיניה את החשיבות של להגיע להסכמות ארוכות טווח שישמרו על החקלאות הישראלית ועל ביטחון המזון בזמן פתיחת השוק לתחרות. כרגע ממתינה ההתאחדות לתגובתו של משרד החקלאות על ההצעה, כדי להתקדם להגעה להסכמות .

הזמן לחזק את הייצור המקומי והביטחון התזונתי הוא עכשיו. אנחנו נמצאים עמוק בתוך משבר קורונה ומשבר אקלים שהולך ומחריף. הקורונה ותנודתיות מזג האוויר פוגעים קשות בייצור המקומי, וזה הזמן להוריד את עלויות התשומות, לטפל בפערי התיווך ברשתות השיווק ובריכוזיות השוק, ולהבטיח לדורות הבאים את העצמאות הכלכלית והחקלאית כחול-לבן .

עמית יפרח הוא יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!