דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הנציבות האירופית קבעה: מיזמי גז וגרעין ייחשבו השקעות ירוקות

לפי ההחלטה מעוררת המחלוקת, גם השקעות שמבוססות על גז מחצבים וגרעין ייכנסו תחת ההגדרה של השקעות תומכות קיימות, לצד אנרגיות מתחדשות

מאגר תמר. צילום: פלאש 90
מאגר תמר. צילום: פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטים של גז וגרעין ייחשבו השקעות ירוקות, לפי החלטה שהודיעה עליה הנציבות האירופית במסיבת עיתונאים היום (רביעי). ההחלטה מאפשרת לסווג פרויקטים של גז וגרעין כחיוניים בדרך למעבר לאנרגיה ירוקה לחלוטין. גופים ירוקים וחלק ממדינות אירופה מחו על ההחלטה. למדינות ולפרלמנט האירופי יש 6-4 חודשים לדון בנוסח ההחלטה לפני ההצבעה הסופית.

ההחלטה מאשררת את הטיוטה שלפיה לא רק אנרגיות מתחדשות יסווגו תחת הסימן של השקעות תומכות קיימות, אלא גם פרויקטים מסוימים של אנרגיות גז וגרעין, שיעמדו בקריטריונים מגבילים של כמות פליטות ודרישות בטיחות.

ההחלטה הוצגה לתקשורת על ידי מייריד מגינס, פוליטיקאית אירית שכיהנה כסגנית נשיא הפרלמנט האירופי וכיום עומדת בראש הגוף המפקח על יציבות פיננסית, שירותים פיננסיים ושוקי ההון באיחוד. "היום אנחנו מכלילים גז וגרעין בטקסונומיה, עם כללים מגבילים", אמרה מגינס. "למדינות האיחוד יש אחריות מלאה לתמהיל האנרגיה בשטחן. חשוב לזכור שהטקסונומיה היא כלי וולונטרי.

"צריך להתרחק מאנרגיות מזהמות מזיקות במיוחד כמו פחם, שעדיין אחראי ל-50% מייצור החשמל באירופה. הבטחנו בגלזגו להתרחק מפחם, ויש מדינות אירופיות שעדיין נסמכות במידה רבה על פחם. צריך לעבור ממקורות עתירי פחמן למקורות נמוכי פחמן".

ההחלטה לוותה במחלוקת בין מדינות האיחוד. הן אמנם מסכימות שאנרגיה גרעינית היא נטולת פליטות פחמן, אבל ההתנגדות אליה נובעת בעיקר משיקולים אחרים, כמו פסולת גרעינית, חששות בטיחות והפצת נשק גרעיני.

הגז, לעומתה, הוא בפירוש אנרגיה שתורמת מהותית לאפקט החממה. היא אמנם דלה בזיהום אוויר, ובשריפה יעילה עדיפה מפחם, אבל היא גוררת בהכרח פליטות של גז בלתי שרוף (שמורכב כמעט אך ורק ממתאן) במערכת ההולכה, ההפקה ובתחנות הכוח, ופליטות אלו אוגרות חום פי 80 מפחמן דו-חמצני למשך 20 שנה, או פי 36 יותר מפחמן דו-חמצני לאורך 100 שנה.

מגינס הדגישה: "בסך הכול המשוב שקיבלנו מעיד על עמדות שנויות במחלוקת בכל המוסדות שלנו. עם זאת, מצאנו איזון בין דעות שונות לחלוטין לגבי המסלול הרצוי להסרת הפחמן מהכלכלה שלנו".

החלטת הנציבות כוללת גם מנגנון בקרה שיבחן בכל שלוש שנים את ההתקדמות הטכנולוגית, ויוכל לקבוע מחדש את הטקסונומיה. גם אם תאומץ בפרלמנט האירופי, אין לטקסונומיה שום מעמד מחייב לגבי השקעה ציבורית או פרטית. מטרתה ליצור סטנדרטים שקופים וברורים, עבור מי שבאופן וולונטרי מעוניין לבצע השקעות מקיימות מבחינה סביבתית.

בתשובה לשאלה אם מתן הלגיטימציה לגז וגרעין תפגע באימוץ אנרגיות מתחדשות, השיבה מגינס: "בפינלנד משקיעים הרבה באנרגיות מתחדשות ויש להם גם אנרגיה גרעינית, והם יגיעו לניטרליות פחמנית ב-2035. ראש הממשלה סאנה מירלה מארין אמרה לי שהגרעין שם הוא כלי מעבר, והם חותרים לשימוש באנרגיות מתחדשות באופן מלא. אנחנו לא אומרים למדינות ולמערכת הפיננסית מה לעשות, אבל אומרים לכולם: אם אתם רוצים לעשות השקעות ירוקות, אלו הסטנדרטים לכך".

גרינפיס: ההחלטה תחריף את משבר האקלים

לפי ארגון גרינפיס, החלטת הנציבות עלולה להסיט כספים בשווי מאות מיליארדי אירו בהשקעות פרטיות לגז מחצבים ואנרגיה גרעינית, במקום לאנרגיה מתחדשת, תוך שהיא מחריפה את משבר האקלים.

"מעבר לכך שלפסולת גרעינית מסוכנת אין כרגע פתרון, זמן בנייתם של כורים גרעיניים ארוך מכדי שיספיקו לסייע לאיחוד האירופי לעמוד ביעדי האקלים שלו ל-2030. על פי רובם המכריע של המדענים, עמידה ביעדי אקלים אלה הכרחית כדי למנוע את השפעותיו הקשות ביותר של משבר האקלים. גז מחצבים הוא גם הדלק המזהם ביותר באיחוד, ומחירו עלה בחדות באופן שהצית משבר אנרגיה באירופה".

הפלטפורמה לכלכלה בת-קיימא באיחוד האירופי, גוף שחברים בו יותר מ-50 מומחים מעולם העסקים, האקדמיה והחברה האזרחית ומייעץ לנציבות האירופית בענייני מדיניות ירוקה, הודיעה בתגובתה הרשמית לתוכנית הנציבות, שההוראות שנוגעות לאנרגיה גרעינית, ובמיוחד לטיפול בפסולת גרעינית, מפרות עקרון בסיסי של מדד הקיימות של האיחוד האירופי, שעיקרו להבטיח שהטכנולוגיות שיכללו בו "לא יסבו נזק משמעותי" לסביבה.

ורד סלדינגר, מנהלת תחום האנרגיה בגרינפיס ישראל: "מצער מאוד לשמוע על התכנית. גם אצלנו, למרות הכרזתה של שרת האנרגיה קארין אלהרר ש-2022 'תהיה שנת האנרגיות המתחדשות' וש'הגז יחכה', 16 קידוחי חיפוש חדשים עומדים לצאת לדרך כבר בחודשים הקרובים, כולם מיועדים לייצוא, בטענה שמדינות אירופה והאזור צריכות את הגז הישראלי.

"בפועל, הגז הישראלי יהפוך למוצר נחות עוד יותר לשוק האירופי מכיוון שהתקנות החדשות מתייחסות אך ורק לגז שמיוצר באירופה ולמתקנים חדשים, שעונים על התקנים העדכניים ביותר, ויחליפו ישירות את השימוש בפחם בתוך היבשת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!