דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

מטא מתרסקת: הירידה הצפויה בשווי השוק שלה גדולה מהערך של כלכלת יוון

החברה שמפעילה את פייסבוק החליטה להתמקד בחודשים האחרונים במציאות מדומה, ומדאיגה את המשקיעים | בין הגורמים להידרדרות: אפל, טיקטוק וגם אינסטגרם, שהשימוש בה מניב רווחים נמוכים יחסית | אנליסטים: "זה הזמן לבוחן מציאות של מטא לגבי מטאוורס"

מנכ"ל מטא מארק צוקרברג. חי במציאות מדומה? (צילום: AP Photo/Eric Risberg)
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג. חי במציאות מדומה? (צילום: AP Photo/Eric Risberg)

פייסבוק, או בשמה החדש מטא, משקיעה בפרויקט העתידני שלה מטאוורס, אבל נכון לעכשיו נשענת ברובה על הכנסות מפרסום. לכן, כשנודע אתמול (רביעי) שהוצאותיה עולות בחדות במקביל לירידה בהכנסות, המשקיעים נבהלו, ושווי החברה צנח בכמעט 200 מיליארד דולר.

מניות מטא קרסו ב-22.9% ל-249.05 דולר אחרי סגירת הבורסות. אם יישארו נמוכות עד פתיחת המסחר היום, שווי השוק החברה צפוי להידרדר ברמה שמשתווה לכלכלת יוון כולה, לפי מידע שפירסם הבנק העולמי.

המטאוורס הוא פרויקט שנועד לעורר את האינטרנט לחיים, או לפחות לתלת-מימד. מנכ"ל מטא מארק צוקרברג תיאר אותו כ"סביבה וירטואלית" שבה אדם יכול להיטמע, במקום רק לככב על המסך. תיאורטית, המטאוורס יהיה המקום שבו אנשים נפגשים, עובדים ומשחקים באמצעות אוזניות מציאות מדומה, משקפי מציאות מוגדלת, אפליקציות לטלפון ומכשירים נוספים.

אבל הקמתו של הפרויקט היא לא עניין זול. מטא השקיעה ב-2021 יותר מ-10 מיליארד דולר במחלקת ספריות המציאות שלה, שבה פועלות אותן טכנולוגיות, מה שתרם לירידה המשמעותית ברווחיה ברבעון האחרון של השנה. מספר העובדים שלה גדל ב-23%, והיא סיימה את 2021 עם 71,970 עובדים, רובם בתפקידים טכניים.

החברה אמרה גם שרווחיה ברבעון הנוכחי יהיו נמוכים מהתחזיות, בין השאר בגלל מתחרות כמו טיקטוק ופלטפורמות ויראליות אחרות שמושכות את תשומת הלב של המשתמשים. שריל סנדברג, ראש מחלקת התפעול של מטא, אמרה בוועידת אנליסטים שהבעיות בשרשרת האספקה העולמית, המחסור בעובדים וכן ההשקעה של מפרסמים בתקופת החגים, שהגיעה מוקדם מהרגיל, מפעילים לחץ על מכירת המודעות של החברה.

בעיה נוספת היא השינויים שביצעה לאחרונה אפל במדיניות הפרטיות שלה, שמקשים על חברות כמו מטא לעקוב אחר משתמשים לצורכי פרסום. בחודשים האחרונים מטא הזהירה את המשקיעים שרווחיה לא יוכלו לצמוח בקצב המסחרר שהם הורגלו אליו.

"זה הזמן לבוחן מציאות של מטא לגבי מטאוורס", אמר ראג' שה, אנליסט בפירמת הייעוץ הדיגיטלי פאבליסיז ספיינט. "למטאוורס יש עוד דרך ארוכה עד שיהיה רווחי ויסגור את הפער שנוצר בגלל שינוי המדיניות של אפל".

השינוי ההתנהגותי בקרב המשתמשים מגביל אף הוא את יכולותיה של מטא להרוויח כסף. יותר אנשים צופים בווידאו, לדוגמה באינסטגרם רילז (המקביל לטיקטוק), וזה מכניס פחות כסף מאשר התכונות האחרות של הרשת.

מטא, שמשרדיה ממוקמים במנלו פארק, קליפורניה, הודיעה שהרוויחה סכום של 10.29 מיליארד דולר, או 3.67 דולר למניה, בשלושת החודשים האחרונים של 2021. זו ירידה של 8% מ-11.22 מיליארד דולר, או 3.88 דולר למניה, בתקופה המקבילה ב-2020. הכנסותיה צמחו ב-20% ל-33.67 מיליארד דולר.

אנליסטים חזו לה רווחים של 3.85 דולר למניה, או 33.36 מיליארד דולר, לפי סקר של פאקטסט.

"לא ברור מתי ההשקעה במטאוורס תהיה רווחית, אם בכלל"

מטא קיבלה את שמה החדש בסתיו שעבר, כדי להדגיש את המיקוד החדש של המייסד והמנכ"ל צוקרברג במטאוורס. מאז, הרחיבה החברה את משאביה וגייסה מתכנתים, בין השאר מהמתחרות אפל וגוגל, כדי להגשים את החזון שלו.

צוקרברג מהר שהמטאוורס יהיה הדור הבא של האינטרנט, משום שהוא סבור שזה יהיה חלק גדול מהכלכלה הדיגיטלית. הוא מצפה מהאנשים לראות במטא "חברת מטאוורס" בשנים קרובות, ולא רק רשת חברתית.

למרות זאת, מטאוורס קיימת בינתיים רק כרעיון אמורפי, שקיבל את שמו מסופר המדע הבדיוני ניל סטפנסון לפני 30 שנה. עדיין לא ברור אם זה יהיה הגלגול הבא של היחסים בין האדם למחשב, כמו שצוקרברג רואה זאת, או רק עוד מגרש משחקים לחובבי טכנולוגיה וגיימרים.

זה עלול להרתיע משקיעים, שאוהבים את ההשקעות שלהם מהירות ומיידיות. "יש הרבה אי-ודאות לגבי השקעותיה של מטא במטאוורס, ומתי תהיה להן השפעה חיובית על שורת הרווח, אם בכלל", אמרה דברה אהו וויליאמסון, אנליסטית מאינסיידר אינטליג'נס. "המפרסמים מצפים שההשקעות במטא יניבו להם רווחים כבר השנה, אבל זה פרויקט ניסיוני מאוד, שלא יראה תוצאות בטווח הקצר".

מטא הודיעה שהיא מצפה להכנסות של 29-27 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי, אחרי שהאנליסטים חזו לה מספר גבוה יותר, של 30.2 מיליארד דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!