דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

סין מגבה את רוסיה בהתנגדות לכניסת נאט"ו לאוקראינה: "איום על הביטחון האזורי"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת סין שי ג'ינפינג נפגשו לפני תחילת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, והציגו חזית אחידה נגד ארה"ב ובנות בריתה | ארה"ב האשימה את רוסיה בכוונה לביים מתקפה אוקראינית כתירוץ לפתיחה במבצע צבאי

ראש ממשלת שי ג'ינפינג (מימין) ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי פגישתם בבייג'ינג לפני פתיחת אולימפיאדת החורף (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
ראש ממשלת שי ג'ינפינג (מימין) ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי פגישתם בבייג'ינג לפני פתיחת אולימפיאדת החורף (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

מנהיגי רוסיה וסין הדפו היום (שישי) את הלחצים שמפעילה על שתי המדינות ארצות הברית. השניים הביעו התנגדות משותפת להתרחבות של נאט"ו במזרח אירופה וחזרו על קיבעתם שטייוואן היא חלק בלתי נפרד מסין. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין וראש הממשלה הסיני שי ג'ינפינג נפגשו לפני תחילת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג.

הדברים באו אחרי שאתמול ארה"ב האשימה את הקרמלין בכוונה לביים מתקפה אוקראינית, שתשמש כעילה לפעילות צבאית של רוסיה. ארה"ב לא פרסמה מידע שיגבה את טענותיה, אותן הכחישה רוסיה בתקיפות.

בהודעה משותפת שפרסמו, הדגישו שי ופוטין את מה שכינו "ההתערבות בעניינים הפנימיים" של מדינות אחרות. זאת בתגובה לביקורת שמותחת וושינגטון על למדיניות החוץ והפנים של שתי המדינות

"כוחות מסוימים שמייצגים מיעוט על הבמה העולמית ממשיכים לקדם גישות חד צדדיות לפתרון בעיות בינלאומיות, ופונים למדיניות צבאית", נכתב בהודעה, רמז דק לארה"ב ובנות בריתה.

שני המנהיגים מנסים להציג את עצמם כמשקל נגד לגוש העולמי שמובילה ארה"ב. סין מעניקה יותר ויותר תמיכה פומבית לרוסיה במתיחות מול אוקראינה, שעלולה להידרדר לעימות צבאי.

על פי דיווחים בתקשורת הסינית, שי אמר לפוטין שסין ורוסיה מחויבות "להעמיק את שיתוף הפעולה האסטרטגי הצמוד" ביניהן.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית של סין, שי אמר: "זו החלטה אסטרטגית שיש לה השפעה מרחיקת לכת על סין, רוסיה והעולם".

לפי שי, שתי המדינות "ניצבות בפני מצב בינלאומי מורכב ומתפתח", בו שני הצדדים "תומכים אחד בשני" בעימות מול מה שכינה "איומים על הביטחון האזוריים" וגם "יציבות אסטרטגית בינלאומית". ראש הממשלה הסיני לא הזכיר את ארה"ב באופן מפורש.

פוטין הוא האורח הבכיר ביתר באולפיאדה בבייג'ינג, אחרי החלטת ארה"ב, בריטניה ומדינת נוספות שלא לשלוח למשחקים נציגים בכירים במחאה על מצב זכויות האדם בסין והיחס של ממשלת סין לאויגורים ולמיעוטים מוסלמים אחרים במדינה.

בדברי הפתיחה שלו, ששודרו בטלוויזיה הממלכתית, בירך פוטין על היחסים הקרובים "וחסרי התקדים" עם סין. לדבריו, היחסים בין המדינות "מתפתחים בצורה מתקדמת וברוח של ידידות ושותפות אסטרטגית. נשיא רוסיה הוסיף שהיחסים "בהחלט נהיו חסרי תקדים".

פוטין הדגיש את הקשרים הכלכליים ההדוקים, כולל הסכם חדש לאספקת 10 מיליארד מטרים מעוקבים ממזרח רוסיה לסין בכל שנה.

"לקראת הפגישה שלנו היום, אנשי הנפט שלנו גיבשו פתרונות חדשים וטובים לאספקת פחמן לרפובליקה העממית של סין, ועשינו צעד נוסף ביחס לתעשיית הגז".

רוסיה היא ספקית ותיקה ומרכזית של נפט, גז ופחם למשק הסיני, השני בגודלו בעולם כיום, כמו גם של מוצרי מזון וחומרי גלם אחרים.

הפגישה היום הייתה הפעם הראשונה בה שני המנהיגים נפגשו באופן אישי מאז 2019, והתקיימה על רקע יישור הקו ההדרגתי של שתי המדינות ביחס למדיניות החוץ שלהן והתקרבות העמדות שהן מציגות במוסדות בינלאומיים כמו האו"ם.

מנהיגים של חמש מדינות במרכז אסיה, שהיו בעבר חלק מברית המועצות, הלכ בדרכו של פוטין והגיעו לטקס הפתיחה של האולימפיאדה, יחד עם מנהיגי מדינות אחרות להן אינטרסים פוליטיים וכלכליים בבייג'ינג.

הצבתם של יותר מ-100 אלף חיילים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה העלתה חששות במערב שרוסיה מתכננת לפלוש למדינה השכנה. רוסיה הכחישה שיש לה תכניות לפתוח במתקפה, אבל קראה לארה"ב ובנות בריתה לספק הבטחה מחייבת שנאט"ו לא תתרחב או תציב נשק באוקראינה ובמדינות אחרות בגוש הסובייטי לשעבר, וכן שיוציאו את כוחותיהן ממזרח אירופה. דרישות אלו נענו בסירוב על ידי המערב.

פוטין ושי האשימו את נאט"ו, ואת האסטרטגיה האמריקאית של הידוק הקשרים הצבאיים עם מדינות נוספות באסיה, בערעור על ביטחון האזור ובאיום עליו.

בהצהרה המשותפת של השניים נכתב: "שני הצדדים מתנגדים להתרחבות נוספת של נאט"ו, וקוראים לברית הצפון אטלנטית לזנוח את הגישות האידאולוגיות של המלחמה הקרה", נכתב בהצהרה המשותפת של השניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!