דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

"אתה קובר את החקלאות בידיים שלך": השר פורר נאם בכנס התאחדות האיכרים, וזכה לתגובות קשות מהקהל

"מיצינו את היכולת שלנו בשיח עם ההנהגה החקלאית", אמר שר החקלאות והודיע שהוא נחוש לקדם את רפורמת הורדת המכסים | חקלאים הגיבו בצעקות: "אתה קורא לנציגים שלנו נוכלים?" | חברי השדולה החקלאית בכנסת: "אם נצטרך, נצא למלחמה"

שר החקלאות, עודד פורר, בכנס התאחדות האיכרים (צילום: מאיה רונן)
שר החקלאות, עודד פורר, בכנס התאחדות האיכרים (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

חילופי דברים קשים בין שר החקלאות, עודד פורר וחקלאים מרחבי הארץ בכנס התאחדות האיכרים שהתקיים ביום חמישי שעבר. השר פורר תקף את מנהיגי החקלאים ואמר שמיצה את השיח איתם, ושהוא נחוש לקדם את הרפורמה בחקלאות, שתכלול הסרת המכסים על ייבוא תוצרת חקלאית לארץ. בתגובה אמרו לו חקלאים שהשתתפו בכנס "המוות של החקלאות הישראלית יהיה על השם שלך".

בכנס, במלון אוריינט בירושלים, שציין 100 שנה להקמת התאחדות האיכרים, אמר השר פורר: "מיצינו את היכולת שלנו בשיח עם ההנהגה החקלאית. גם אם יש חקלאים שכועסים עליי וגם כשהם צועקים, אני אוהב ומעריך אותם". דבריו של השר נקטעו שוב שוב על ידי החקלאים, באי הכנס, שהטיחו בו: "החקלאות לא מתה. אתה זה שקובר אותה. בידיים שלך אתה הורג אותה. המוות של החקלאות הישראלית יהיה על השם שלך".

החקלאים קראו לשר לטפל ברשתות השיווק, במקום להיטפל אליהם. לטענת השר שהחקלאים ניזונים ממידע שקרי, שמובא להם על ידי ההנהגה החקלאית, קראו החקלאים לעברו: "אתה קורא לנציגים שלנו נוכלים?". החקלאים דרשו מהשר לטפל במחירי התשומות החקלאיות שעלו בעשרות ומאות אחוזים בשנים האחרונות, ודרשו ממנו להכיר את הנתונים לפני שהוא מקבל החלטות.

השר שב והצהיר: "אני נחוש לבצע את הרפורמה הזאת לטובת הצלת החקלאות הישראלית ולטובת כל אזרחי ישראל, ומתוך חזון לפיתוח החקלאות לעוד עשרות שנים קדימה, גם אם המשמעות היא שלא ימחאו לי כפיים בכנס של התאחדות האיכרים. זאת המחויבות שלי ועל זה אני אלחם עד הסוף.״

יציאתו המהירה של השר מהאולם לוותה בקריאות בוז מצד באי הכנס.

ראשי הארגונים החקלאיים תקפו את הכוונה ליישם את הרפורמה באופן חד צדדי ואמרו שללא הגנה על החקלאים, הם ייאבקו בה. בנוסף, הם התריעו ממידע שקרי שמפיצה הממשלה בנוגע לרפורמה, ומהתעלמות מאזהרות של אנשי מקצוע לגבי ההשלכות של פתיחה מלאה של השוק ליבוא.

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי שיתף את החקלאים בפערים בין הצעת האוצר לדרישות החקלאים:  "כרגע אין הסכמות. הגשנו למשרדי האוצר והחקלאות הצעה אחראית ומאוזנת. לצערי, לפי הצעת האוצר החיסכון למשק הבית יהיה 60 שקלים, במידה שההנחה תתגלגל אל הצרכנים. במונחים של משילות", הוסיף אמיתי, "התוצאה תהיה ירידה ב-60% ו-50% דונמים מעובדים בגליל-גולן ובעוטף עזה. למרות הכל אני מבטיח שנמשיך לשמור על החקלאות גם ב-100 שנים הבאות".

יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג׳ג׳, התייחס לדברי השר ואמר: ״אם השר אומר שהמו״מ הסתיים, אז הוא הסתיים בלא כלום. האדמה שאנחנו אוהבים רועדת. אנחנו עושים הכול כדי לשמור על החקלאות למען תושבי המדינה. חברי הכנסת מהשדולה איתנו. אני מאמין שבסוף התבונה תגבר והצעד הפופוליסטי והמזיק הזה יימנע".

חג'ג' חשף מכתב של בכירים במשרד להגנת הסביבה, בו הם מותחים ביקורת על הרפורמה בחקלאות ומזהירים: "התרת הרסן בתחום הגנת הצומח תעמיד בסיכון קיומי את מגזר החקלאות הצמחית בישראל."

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״למרות בקשתנו, שר האוצר לא ראה לנכון להיפגש עם החקלאים במשך ארבעה חודשים. אבל ברגע שבית״ר ירושלים נמצאה במשבר, הוא רץ להיפגש איתם. אולי זה כי האלקטורט שלו לא נמצא במושבים ובקיבוצים. אנחנו מסתכלים על טובת מדינת ישראל. החקלאות הישראלית היא לא רק חיונית עבור המדינה, היא גורלית לטובת עתיד המדינה. מדינה שלא תדע לשמור על הייצור המקומי שלה, לא תוכל לדאוג למשברים עתידיים שיגיעו לפתחה. העברת הכוח ליבואנים ולרשתות השיווק, תביא לכך שהם ישלטו במחירים כמונופול והצרכנים ישלמו ביוקר״.

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״החקלאות היא ריבונות. בכל משק בית בו תדלקו השבוע את הרכבים שילמו 60 שקלים יותר. אותם 60 השקלים הם בדיוק הסכום שמשק בית יחסוך לחודש אחרי הרפורמה ששר החקלאות מנסה לעשות. אותה רפורמה שתסגור אלפי משקים חקלאיים. אני מאמין שתהיה רפורמה בהסכמה עם תחנת עצירה אחרי שנה. אנו נבדוק אם המדינה עומדת בהסכמות שלה. אם היא לא תעמוד, שם זה יסתיים. בינינו, הקיבוצים והמושבים, יש ברית אדמה שאי אפשר לשבור אותה״.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "רפורמה כל כך מורכבת ובעלת היבטים לאומיים רחבים כמו ביטחון מזון והגנה על הגבולות לא יכולה להתקבל ללא הסכם.  בניגוד למה שנאמר כאן, אנחנו מוכנים לשבת למו"מ והעברנו הצעות קונקרטיות. שרי האוצר והחקלאות גוררים רגליים ומשמיצים.  אני קורא לשרים לשבת איתנו למו"מ. לא מדובר רק בחקלאים, אלא בביטחון המזון של מדינת ישראל."

חברי השדולה החקלאית בכנסת: "אם פורר וליברמן יתבצרו בעמדתם, הם ישלמו את המחיר"

חברי השדולה החקלאית בכנסת השתתפו בפאנל, וקראו למשרד האוצר ולשר החקלאות לחזור לשולחן המשא ומתן. חברי הכנסת קראו לפתיחה זהירה ואחראית של היבוא, שלא תחסל את החקלאות המקומית ותביא לעליית מחירים.

יו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ רם שפע (העבודה): "אני גאה להיות במפלגה שמצהירה שתלך עד הסוף בכל הקשור ברפורמה בחקלאות. המטרה שלי היא שלא נגיע לזה. אנחנו יום יום עוסקים בלמצוא פתרונות למחלוקות. שר בישראל לא מודיע על דעת עצמו שנגמר מו"מ. שר החקלאות מבולבל. בעיקר כשמדובר ברפורמה בעלת השפעה כל כך גדולה. השבוע שמענו את שרי האוצר והחקלאות מדקלמים את מה שאנחנו אומרים במשך חצי שנה. שהיבואנים ורשתות השיווק הם אלו שמרוויחים.

לדברי שפע, "פורר וליברמן יחזרו למו"מ. אף אחד מאיתנו לא רוצה לעשות פעולה אגרסיבית נגד הקואליציה, אבל כשהצד השני במו"מ אומר שהוא ילך עד הסוף, חשוב שידע שגם אנחנו יכולים. אם פורר וליברמן יתבצרו בעמדתם, הם ישלמו את המחיר"

סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן (מרצ): "זה לא רק ביטחון תזונתי, זה כל הפריפריה של מדינת ישראל, זה גבולות המדינה. אנחנו קרובים לשטח. בסופו של דבר ההיגיון ינצח והשכל הישר יגבר. נביא לחקלאי ישראל רפורמה מצוינת, מושכלת, מוסכמת. אם משרדי החקלאות והאוצר איתנו, אנחנו רוצים את הרפורמה. אם לא, אז נצא למלחמה״.

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן (ימינה): ״משבר האקלים משפיע על היבול והחקלאות. עלינו להבטיח את הביטחון התזונתי של ילדינו. כיו״ר הקואליציה, אני אומרת שתפקידנו כמחוקקים להבטיח את עתיד המדינה״.

סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר, אלון שוסטר (כחול לבן): "רפורמה צריכה להיעשות בחוכמה ובמקצוענות. אם שליחיו של האוצר מאגף התקציבים היו מתנהלים באופן מקצועי הגון, הם לא היו באים עם ההצעה שהם מביאים. אני מייחל שתוחזר ההוגנות, האינטיליגנציה והמקצוענות. אנחנו מתואמים בינינו למען יציבות ייצור המזון המרחב הכפרי בישראל. יש פה קואליציה מהותית שלא היתה כדוגמתה.

לדברי שוסטר, "אנחנו קוראים לשר החקלאות ולאוצר לחזור למו״מ הגון, מקצועי ואינטנסיבי שיסתיים בהסכמה או שהרפורמה לא תקרה בכלל. נגיב על כל פעולה לא הגונה. על הרפורמה אין הצבעה, אבל יש החלטה שהשרים יכולים לקבל ויש את העבודה שאנחנו יכולים לעשות בכנסת. אפשר לשתק את הכנסת דרך הועדות, ואנחנו שם בעלי כוח משמעותי. יש לשדולה יכולת ועוצמה אדירה."

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) קראה לשרי האוצר החקלאות לצאת לשטח ולפגוש את החקלאים: "אני פוגשת חקלאים בכל הארץ. הם מפחדים מה יהיה למחרת הרפורמה". מוקדם יותר אמרה בזק ל'דבר': "הודעת השר על סיום המשא ומתן היא בניגוד להסכמים איתנו. השדולה החקלאית הבהירה בצורה ברורה את עמדתה. אני לא חושבת שנאמרה המילה האחרונה".

עוד אמרה בזק שחברי השדולה מחויבים לממשלה ולקואליציה, ולכן יוודאו שהכל ייעשה בהידברות ולא בצעדים חד צדדיים. "אני מתחייבת שאפעל עד לרגע האחרון כדי לשמור על החקלאות הישראלית. כדי לוודא שהרפורמה תיעשה בצורה שקולה ואחראית, שתעזור לטפל ביוקר המחייה, אבל תדאג גם לשמור על החקלאות. אלה הערכים שהתחנכתי עליהם. אנחנו בשדולה בחרנו לא להיות חלק מהמו"מ כדי לשמור שיהיה על בסיס מקצועי. התפקיד שלי כפוליטיקאית הוא לדאוג שהצדדים יגיעו להסכמות על אף הפערים.

חברי השדולה החקלאית בכנסת בכנס התאחדות האיכרים. מימין: רם שפע (העבודה), ניר אורבך (ימינה), נירה שפק (יש עתיד), סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, ענבר בזק (יש עתיד), סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן), עידית סילמן (ימינה)
חברי השדולה החקלאית בכנסת בכנס התאחדות האיכרים. מימין: רם שפע (העבודה), ניר אורבך (ימינה), נירה שפק (יש עתיד), סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, ענבר בזק (יש עתיד), סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן), עידית סילמן (ימינה)

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!