דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מפעל ראשון לעובדים עם מוגבלות יוקם ברהט

המפעל יוקם על ידי קבוצת 'תמאם', בעקבות הצלחת פיילוט העסקת עובדים עם מוגבלות באחד מהמפעלים שלה. המפעל ברהט יפנה לראשונה לחברה הבדואית

פס הייצור במפעל נזיז של קבוצת 'תמאם', בו התבצע פיילוט העסקת עובדים עם מוגבלות (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
פס הייצור במפעל נזיז של קבוצת 'תמאם', בו התבצע פיילוט העסקת עובדים עם מוגבלות (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
יניב שרון

קבוצת 'תמאם', שמקימה מיזמים עסקיים וחברתיים בחברה הבדואית בנגב, הודיעה על כוונתה לפתוח מפעל מוגן באזור התעשייה 'עידן נגב' ברהט.

מפעל מוגן מוגדר כמסגרת שיקומית, ולא תעסוקתית, ולכן אין בו יחסי עובד-מעביד, על כל החובות והזכויות שנגזרות מכך. מנגד, מתבצעת בו הכשרה של המועסקים לתחום התעסוקה על ידי רכישת מיומנויות בהתאם ליכולותיהם הספציפיות.

בישראל פועלים כיום כ-250 מפעלים מוגנים, שמותאמים ומונגשים לאוכלוסייה עם מוגבלות ומספקים פתרון תעסוקתי לכ-10,000 בני אדם. עם זאת, אף אחד מהמפעלים הקיימים לא פונה לאוכלוסייה הבדואית בנגב המונה כ-300 אלף בני אדם.

יו"ר ומייסד קבוצת 'תמאם', איברהים נסאסרה: "החלטנו לעשות מעשה. בחודשים האחרונים השקענו מאמץ רב, בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, כדי להקים את המפעל המוגן הבדואי הראשון במדינה. אנחנו קוראים לזה 'מפעל עבור עובדים עם יכולות מיוחדות'".

במפעל 'נזיד' של הקבוצה, שפועל ברהט ועוסק בייצור מנות מזון למערכת החינוך, עובדים כיום אנשים עם מוגבלות. המפעל החדש יפנה באופן בלעדי לאוכלוסייה זו.

"קידמנו פיילוט בנושא, ראינו שזה מודל שעובד יפה ושיש ביקוש גדול וכעת אנחנו רוצים לצאת עם בשורה עבור החברה הערבית-בדואית", הוסיף נסארה. "אנחנו מקימים מפעל גדול שיותאם לבעלי יכולות מיוחדות וייתן מענה לכ-100 עובדים ובהמשך למאות עובדים".

המפעל נמצא בשלבי תכנון ראשוניים, ולפי הודעת הקבוצה היא פונה לבעלי עניין ועורכת סקר שוק כדי לבחור את תחום התמחותו. המפעל יהיה ללא כוונות רווח.

לדברי המתכננים הם רואים חשיבות רבה במהלך בהשפעתו על המועסקים ובני משפחתם וגם על החברה הבדואית בכללה ויחסה לאנשים עם מוגבלות. עוד אמרו המתכננים שהם רואים במפעל הזדמנות להתמקצע בהתאמת סביבת העבודה לצרכים השונים של העובדים.

"בכוונתנו לייצר סיפורי הצלחה דרך הפעילות במפעל, נביא בשורה ממשית למשפחות של האוכלוסייה המוחלשת הבדואית, וכמו כן נקדם מנוף שינוי רחב היקף, ברשויות ובמשרדי הממשלה", הוסיף נסאסרה. "לקחנו על עצמנו לטפל בכשל הזה, ואנחנו מחויבים למהלך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!