דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קרן המטבע: "ההוצאה הציבורית בישראל נמוכה, צריך להעלות מסים"

לפי הדו"ח ישראל התמודדה באופן "יוצא דופן לטובה" עם משבר הקורונה | בקרן מזהירים שללא התערבות, ההתאוששות מהמשבר תרחיב פערים

בניין קרן המטבע  (AP Photo/Andrew Harnik)
בניין קרן המטבע (AP Photo/Andrew Harnik)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ישראל התמודדה עם משבר הקורונה "באופן טוב בצורה יוצאת דופן", עם מבצע חיסונים מוצלח ותכנית כלכלית אפקטיבית של הממשלה ובנק ישראל, כך לפי דו"ח ראשוני שהגישה היום (ראשון) קרן המטבע למשרד האוצר ולבנק ישראל.

בדו"ח ממליצה הקרן על התכנסות פיסקלית בטווח הבינוני, אך מבהירים כי היא אינה יכולה להתבסס על קיצוצים. "התכנסות פיסקלית המתבססת על בלימת ההוצאה תהיה קשה בישראל, בהתחשב בהוצאה האזרחית הנמוכה במדינה" נכתב בדו"ח.

המשלחת השנתית של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בראשות אווה פטרובה הגישה את המסמך עם סיום סבב פגישות בישראל. בין היתר פגשו כלכלני הקרן משרדי הממשלה, ההסתדרות, רשות המסים ועוד. קרן המטבע צפויה לפרסם בחודשים הקרובים את הדו"ח הסופי על כלכלת ישראל לשנת 2021.

בקרן מצביעים על כך שיש מרחב להגביר את גביית המסים כדי להתמודד עם מצב זה: "מערכת המס יכולה להיות פרוגרסיבית יותר ואפשר להרחיב את בסיס גביית המס, בין היתר על ידי הפחתת הטבות המס לפנסיה ותמריצי מס אישים ומס חברות לקבוצות נבחרות".

לפי הדו"ח, קיים בישראל צורך בהשקעה גדולה יותר ברפורמות בשוק העבודה, בחינוך, תשתיות, ותמיכה ביעדי האקלים.

"ענפים תלויי מגע אנושי סבלו מאובדן משרות בצורה חסרת פרופורציה בזמן המגיפה, בזמן שסקטור ההייטק המשיך להתרחב" נכתב בדו"ח. "פערים במיומנויות ובידע יכולים להפוך את חזרת שוק העבודה למאתגרת ולהשפיע באופן לא שוויוני על התעסוקה והשכר של קבוצות אוכלוסייה שונות". בין היתר מומלץ להשקיע בהכשרה מקצועיות, בתשתיות ולהקטין חסמים בסחר העולמי.

לגבי עליית המחירים, אומרים בקרן כי התחזקות השקל מרסנת את עליית המחירים, אך אם האינפלציה תמשיך על בנק ישראל לנקוט בהידוק מוניטרי.

שר האוצר אביגדור ליברמן: "ההודעה של קרן המטבע מהווה תעודת הוקרה לניהול מדיניות פיסקלית זהירה ואחראית על בסיס שיקולים כלכליים ומקצועיים בלבד, ומצביעה על החוסן והדינמיות של הכלכלה הישראלית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות".

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: "אני מודה לאנשי קרן המטבע על עבודתם היסודית והמקצועית בשבועות האחרונים. הדו"ח מצביע על מגוון צעדי המדיניות החיוניים שהפעילו בנק ישראל ומשרד האוצר, כל אחד בכליו בהתמודדות עם המשבר. נלמד כמובן לעומק את הדוח הסופי שייצא בהמשך לתקציר זה על שלל המלצותיו החשובות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!