דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / נשות פולין מתקוממות נגד הצעת החוק הרוצה לאסור הפלות במדינה

לפי החוק החדש, הפלות שכיום מותרות רק במקרים בהן האישה נאנסה או יש חשש לתינוק או לאם, יאסרו גם הן. "אני לא מוכנה לקבל את זה שמישהו ישלול ממני את הזכות על בריאותי", אומרת מפגינה.

נשים מפגינות בוורשה במסגרת שביתת נשים כללית, במחאה כנגד הצעת החוק לאסור הפלות בפולין (צילום: סוכנות AP).
נשים מפגינות בוורשה במסגרת שביתת נשים כללית, במחאה כנגד הצעת החוק לאסור הפלות בפולין (צילום: סוכנות AP).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מחאות ענק של נשים נערכו ביום שני השבוע ברחבי פולין כנגד הצעת חוק חדשה לאיסור מוחלט על הפלות במדינה. הנשים עטו בגדים שחורים, והניפו דגלים שחורים, כשהן מפגינות ואף משביתות חלק ממקומות העבודה והמסחר ברחבי המדינה. בין היתר קראו הנשים לעצור את עבודות הבית.

החוק החדש שנידון כעת בוועדה פרלמנטרית יאסור כליל על ביצוע הפלות במדינה, גם במקרי אונס או במקרים המסכנים את חיי האישה, כשהוא מטיל עונש מאסר של עד חמש שנים לאישה המבקשת להפיל או לרופאים שיבצעו הפלות. החוק הוצע על ידי קבוצת אזרחים מתנגדי הפלות שאספו כ-450 אלף חתימות של תומכים במדינה בת 38 מיליון האזרחים, והוא נתמך אף על ידי הכנסיה. במפלגת השלטון השמרנית 'חוק וצדק' שלה רוב בפרלמנט ישנם תומכים בחוק, אולם לא ברור האם החוק יעבור.

הפגנות הנשים בפולין, אמש:

הפגנות נערכו בין היתר בוורשה, גדנסק, ורוצלב ומקומות נוספים והצטרפו אליהן גם גברים ודמויות ציבוריות במה שכונה "יום שני השחור" , זאת לאחר שביום ראשון הפגינו אלפים מול הפרלמנט הפולני. בעיר התחתית בוורשה חלק מהחנויות היו סגורות כשעל דלתותיהן כרזות תמיכה בשביתה. נשים רבות בחרו להגיע למקומות העבודה בבגדים שחורים לאות תמיכה במחאה. נשים אחרות בחרו שלא ללכת לעבודה וישבו בבתי הקפה כשהן עוטות שחור מכף רגל ועד ראש.

"יש לי שני ילדים, וזה לא שאני פמיניסטית בלתי מתפשרת, אבל אני לא מוכנה לקבל את זה שמישהו ישלול ממני את הזכות על בריאותי או על בריאות ילדי. אני חושבת שהחוק הזה מסוכן" אמרה לסוכנות AP אגניישקה קריצטופולסקה, בנקאית בת 34 שהחליטה שלא ללכת לעבודה. לצידה ישבה מגדלנה גווזדש ושוחחה עם אחותה בת ה-17 שהחרימה את הלימודים בבית הספר, באותו היום. "זו צריכה להיות בחירה של נשים, והפלה צריכה להיות נגישה לנשים שעברו אונס או שנושאות עובר פגוע" אמרה והדגיש "אנחנו באירופה, באיחוד האירופי".

גם בערים נוספות ברחבי אירופה נערכו מצעדי תמיכה במאבק הנשים הפולניות. בבריסל התקיימה משמרת מחאה מול משרדי האיחוד האירופי עם שלטים שקראו "לא לאיסור על הפלות". גם בישראל נערכה בשבוע שעבר הפגנת סולידאריות בתל אביב עם נשות פולין במאבקן.

"זו צריכה להיות בחירה של נשים, והפלה צריכה להיות נגישה לנשים שעברו אונס או שנושאות עובר פגוע"

כבר כיום החוק הפולני הוא מהמגבילים ביותר באירופה ביחס לזכותן של נשים להפיל, וסקרי דעת הקהל מעידים שלהצעת החוק – המצמצמת אף יותר את הזכות להפיל, יש מעט מאוד תמיכה, זאת על אף האופי הקתולי והשמרני של המדינה.

"נשים לא צריכות להיות חייבות ללדת תינוקות שהרו בגלל אונס או שאינם יכולים לשרוד" אמרה הסופרת הפולנית גרז'ינה פלבנק החיה בבריסל לסוכנות החדשות הפולנית PAP. כבר תחת החוק הקיים מאז שנת 1993, אסורה ההפלה למעט במקרים בהם נשקפת סכנת חיים לאם, במקרים בהם העובר פגוע ביותר או במקרים בהם ההריון הוא תוצאה של אונס. כבר כיום פולין היא אחת המדינות הבודדות בעולם בהן התחוללה נסיגה ממדיניות המאפשרת לנשים לבחור להפיל, למדיניות האוסרת על כך ברוב המקרים.

שביתת הנשים באיסלנד, 1975:

מארגנות ההפגנות אתמול שאבו השראה משביתת נשות איסלנד בשנת 1975, בה כ-90% מהנשים במדינה סירבו לעבוד, לנקות ולטפל בילדים במחאה על אפליה במקומות העבודה. המחאה הובילה לחקיקת חוק האוסר על אפליה מגדרית שנה לאחר המחאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!