דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בכירי המשק חתמו על אמנה לגיוון בתעסוקה; יו״ר ההסתדרות: ״למוטט חומות, לנפץ תקרות זכוכית״

בטקס בבית הנשיא נחתמה אמנה שקוראת להעסקה של כל הקבוצות המרכיבות את החברה הישראלית | נציבת שוויון ההזדמנויות בתעסוקה: ״האמנה עליה חתמנו עם ההסתדרות וארגוני המעסיקים מהווה קריאה לפעולה וליצירת מהלכים בדרך לשינוי מהדהד״

יו״ר ההסתדרות ונשיא המדינה (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר ההסתדרות ונשיא המדינה (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אמנה משותפת להעסקה של כל הקבוצות בחברה נחתמה באירוע שנערך היום (ראשון) בבית הנשיא בירושלים. האירוע התקיים במעמד נשיא המדינה ורעייתו יצחק ומיכל הרצוג ובהשתתפות יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי.

״ספירת ראשים וסטטיסטיקות הן לעתים תנאי הכרחי לקידום גיוון וייצוג״, אמרה רעיית הנשיא מיכל הרצוג, ״הכרחי, אבל לא מספיק. ייצוג יתר לעובדים מקבוצות מיעוט קיים בענפים שמשלמים את השכר הנמוך ביותר במגזר הפרטי. הממצאים מתקופת הקורונה מראים שהעובדים המוחלשים ביותר, ובעיקר העובדות, הן אלו שנפגעו הכי קשה במהלך השנתיים החולפות״.

יו״ר ההסתדרות: ״חשוב לנו שכל העובדים בישראל ילכו זקופים״

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודה לשותפים לטקס על ההירתמות לחזון הגיוון בתעסוקה. ״ההסתדרות מייצגת היום שותפות וחברות בין כל סוגי העובדים מכל המגזרים. יהודים, ערבים, חרדים, בבית שלנו יש מקום לכולם, ולכולם יש שפה משותפת״, אמר בר-דוד, ״בכולם אנחנו מטפלים, ולכולם אנחנו דואגים. חשוב לנו שכל העובדים בישראל יוכלו ללכת זקופים, כי אף אחד לא צריך ללכת כפוף עם תחושה של כתם או סטיגמה.

יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. ההסתדרות תקים יחידה שתטפל בבעיות העובדים מקהילת הלהט״ב (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. ההסתדרות תקים יחידה שתטפל בבעיות העובדים מקהילת הלהט״ב (צילום: דוברות ההסתדרות)

"אני גאה ושמח שכולם נרתמו להפיח בחזון הזה חיים וכוונות טובות. גיוון, שוויון והכלה הם לא דברים שקורים מעצמם. למחויבות של כל השותפים והשותפות כאן יש משמעות רבה ביכולת למוטט את החומות ותקרות הזכוכית. שוק העבודה משקף את החברה שלנו, והגיוון התעסוקתי זה המפתח לשינוי.

״כדי לשנות סדרי עולם יש צורך במהלכים שכוללים את משולש המדינה, כמסדירה והמעסיקה הגדולה במשק, המגזר הפרטי וארגוני העובדים. לכן הכינוס כאן היום הוא לא רק שיתוף פעולה נאה לצילומים והצהרות, אלא שיתוף פעולה הכרחי לשגשוג של המשק הישראלי, החברה הישראלית ומדינת ישראל״.

בר-דוד סיפר שנוסף על פעולות ההסתדרות בשנים האחרונות לקידום שילוב עובדים עם מוגבלויות במשק, בין היתר באמצעות צו הרחבה שיזם הארגון בנושא, הוא מקווה להקים בעתיד גם יחידה שתטפל בבעיותיהם של עובדים מקהילת הלהט"ב.

33% מהעובדים היהודים לא רוצים לעבוד עם ערבים

בכנס הציגה נציבת שוויון הזדמנויות בתעסוקה, עו"ד מרים כבהא, נתונים שלפיהם 33% מהעובדים היהודים שאינם חרדים לא רוצים לעבוד עם גברים ערבים. 27% השיבו שהם לא רוצים לעבוד עם גבר חרדי, 30% לא רוצים לעבוד עם אישה ערבייה, ו-19% לא רוצים לעבוד עם אישה חרדית.

הסקר נערך בחודש שעבר בקרב 500 עובדים בישראל. 32% מהמנהלים שנשאלו הסתייגו מהעסקת גברים ערבים, 28% הסתייגו מהעסקת נשים ערביות, 22% הסתייגו מהעסקת גברים חרדים ו-14% הסתייגו מהעסקת נשים חרדיות. 5% מהמנהלים השיבו שהיו מעדיפים לא לעבוד עם עובד ממוצא אתיופי.

החותמים על האמנה לשוויון תעסוקתי בבית הנשיא. 85% מהחרדים לא ירצו לעבוד עם גבר ערבי (צילום: דוברות ההסתדרות)
החותמים על האמנה לשוויון תעסוקתי בבית הנשיא. 85% מהחרדים לא ירצו לעבוד עם גבר ערבי (צילום: דוברות ההסתדרות)

במגזר החרדי נרשמה הסתייגות חריגה מעבודה עם ערבים: 85% מהחרדים השיבו שלא ירצו לעבוד עם גבר ערבי, ו-72% השיבו שלא ירצו לעבוד עם אישה ערביה. 45% מהמשיבים החרדים הביעו הסתייגות מעבודה עם עמית ממוצא אתיופי.

במגזר הערבי שיעור ההסתייגות מעבודה עם חרדיות היה דומה לאוכלוסיה היהודית הלא חרדית, 19%. ההסתייגות מעבודה עם גברים חרדים הייתה גבוהה רק ב-2 נקודות האחוז (29% לעומת 27%). 35% מהחרדים הביעו הסתייגות מעבודה לצד גבר חרדי, וגם במגזר הערבי השיבו 12% שהיו מעדיפים שלא לעבוד עם גבר ערבי.

לאחר החתימה על האמנה אמרה כבהא: "האמנה שעליה חתמנו עם ההסתדרות וארגוני המעסיקים מהווה קריאה לפעולה וליצירת מהלכים שמהווים את הצעד הראשון בדרך לשינוי שיהדהד בכל ארגון וחברה במשק הישראלי".

״חברה חפצת חיים לא יכולה לחיות עם נתונים כאלה״

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי התייחסה לנתונים שהוצגו: ״חברה חפצת חיים לא יכולה לחיות עם הנתונים הללו. אם אנחנו רוצים לצמוח ולגדול, להיות יעילים, להגדיל פריון, אלו לא נתונים שמדברים את זה. נדרש לראות בגיוון התעסוקתי יעד אסטרטגי ברמה הלאומית, לא כטובה שעושים למישהו, אלא כחברה מתוקנת עם שוק עבודה מתוקן״.

הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות גיא שמחי: ״כבר שנים שאנחנו בהסתדרות פועלים לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, והיום אנחנו מרחיבים את היריעה לכלל הקבוצות שדורשות ייצוג הולם בשוק העבודה. היוזמה שלנו עם משרד הכלכלה נועדה להביא את כלל ראשי המשק לחתום על אמנה שמתחייבת על עשייה והליכה משותפת כדי לקדם את אחד הנושאים החשובים ביותר במדינה, הכנסת הקבוצות המוחלשות לתוך שוק העבודה״.

יו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: ״לאורך השנים גילינו שבאופן לא מפתיע ככל שהעסק שוויוני יותר, מגוון יותר ומקיים יותר, הוא גם מניב יותר. משתלם להיות מגוון, וזה מגובה גם בנתונים. מחקר משווה בינלאומי מ-2019 הוכיח רווחיות גבוהה יותר ב-36% בחברות עם גיוון תעסוקתי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!