דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"הממשלה מחסלת את החקלאות המקומית, למרות שמחירי הפירות והירקות הם היחידים שירדו"

החקלאים תוקפים: "הוועדה לבחינת פערי התיווך מוטה, ומאשימה את החקלאים ביוקר המחייה" | בשנת 2021 ירדו מחירי הפירות והירקות ב-2%, בעוד שאר מוצרי המזון התייקרו ב-3.5%

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
מאיה רונן
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני החקלאים זועמים על הדו"ח המסתמן של הוועדה לבחינת פערי התיווך. הוועדה הוקמה כחלק מהדיונים על הרפורמה בחקלאות, ולטענת החקלאים פעלה באופן מגמתי כדי להכשיר הורדת מכסים צדדית, תוך "הפלת" האחריות ליוקר המחייה עליהם. "משרד האוצר גורם להטייה מכוונת של הדו״ח״, אומרים בארגוני החקלאים, ״הצרכן יודע שזה מנותק מהמציאות״.

במשרד הכלכלה אומרים שהמלצות הוועדה יפורסמו בעוד שבועיים, למרות שמועות שנפוצו שהם יפורסמו כבר בשבוע הקרוב. לעיתוי הפרסום חשיבות גדולה: בימים האחרונים הצהירו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, על שורת צעדים בעקבות הלחץ הציבורי הגובר בנוגע ליוקר המחייה, בהם הורדת מכסים על ייבוא מוצרי מזון.

החקלאים חוששים כי בחסות הזעם הציבורי, יפעלו שר האוצר ושר החקלאות לכפות את הורדת המכסים באופן חד צדדי. עד כה צעדים אלה נבלמו בעזרת התנגדות פוליטית מצד מפלגות מרצ, העבודה וכחול לבן. לפי ארגוני החקלאים, הם הסכימו לפשרות מרחיקות לכת במשא ומתן על פתיחת הייבוא, אבל ליברמן ופורר סירבו.

"דו"ח שסובר שהחקלאים אחראים ליוקר המחייה הוא בבחינת ליקוי מאורות והתעלמות מוחלטת מעובדות כלכליות לטובת הכשרת מהלך אסוני לכלכלה הישראלית, להתיישבות וליוקר המחיה", אומרים החקלאים, שבתוך גל עליות המחירים, מחיר מוצרי החקלאות דווקא ירד.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הפירות והירקות ירדו בשנת 2021 ב-2%, בעוד מחירם שלל מוצרי המזון עלה בתקופה זו ב-3.5%. בשנה זו, הורידו הפירות והירקות את יוקר המחייה. חלק מהסיבה לכך היא כי מוצרי החקלאות אינם מיובאים, ולכן חשופים פחות לתנודות בשרשרת האספקה העולמית.

הוועדה לבחינת פערי התיווך הוקמה בעקבות המחלוקת על קידום הרפורמה בחקלאות, כמענה לטענת החקלאים שהמחיר של מוצרי החקלאות מושפע מאד מהרווחים הגדולים של רשתות השיווק. בוועדה אין נציגות לחקלאים, וחברים בה מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן-פס, הממונה על התחרות מיכל כהן וסגנית הממונה על התקציבים עדי חכמון. חברי הוועדה נתפסים כתומכים ברפורמה.

הרפורמה בחקלאות, שהוצאה מחוק ההסדרים, כוללת הורדת מכסים על ייבוא רבים ממוצרי החקלאות לישראל, תוך מעבר לתמיכות ישירות. החקלאים דורשים משא ומתן על פרטי הרפורמה, וטוענים כי בתצורתה הנוכחית היא תפגע פגיעה קשה בחקלאות הישראלית. הם מפנים לדו"ח שפרסם משרד החקלאות עצמו ב-2019, שתולה את עליית מחירי הפירות והירקות בהתעצמות רשתות המזון הקמעונאיות, וטוענים כי המהלך רק יעצים מגמה זו.

"ליברמן ופורר צריכים להחליט במי הם בוחרים לתמוך – באזרחים או ברשתות השיווק אותן רשתות שראש הממשלה החליפי קרא להן השבוע 'ציניות שמנצלות את המצב'" אומרים החקלאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!