דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

משפט נתניהו: בעקבות פרשת האזנות הסתר נדחה הדיון שאמור היה להתקיים מחר

שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים עצרו את המשך שמיעת העדויות בעניינו של ראש הממשלה לשעבר, וחייבו את הפרקליטות לספק הסברים בנושא ביממה הקרובה | השר לביטחון הפנים הכריז על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשה, בראשות שופט בדימוס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לדיון במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן חקון / פול)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לדיון במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן חקון / פול)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט היום (שני) על ביטול הדיון בעניינו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שאמור היה להימשך מחר. השופטים נימקו את החלטתם בהמתנה לקבלת תשובות בכל הנוגע לתוכנות הרוגלה, שהושתלו לכאורה במסגרת התיק.

הפרקליטות חוייבה על ידי בית המשפט להגיב לטענות עד מחר ב-14:00, וברביעי השופטים יבחנו את התגובה ויחליטו אם לקיים דיון.

עו"ד ז'ק חן שמייצג את שאול ואיריס אלוביץ, ביקש במהלך הדיון שהתקיים היום לעצור את שלב שמיעת העדים במשפט. בית המשפט דחה את הבקשה.

"הבוקר נפל דבר״, אמר חן, ״הגשנו בקשה בשבוע שעבר, אנחנו מבקשים עיון חוזר בהחלטה של כבודכם תשובות של המדינה קיבלנו בסוף השבוע דרך התקשורת. אנחנו התרגלנו שאנחנו ובית המשפט אחרונים. הבוקר נפל דבר, והוא רציני וחמור. אם לא הספיקו הפרסומים והתגליות, פשטה הבוקר מגיפה של ממש, בכל מה שקשור בפעולות בלתי חוקיות בחקירה הזו. אנחנו חושבים שאין מנוס, צריך זמן ושהות לבדוק את הדברים בצורה יסודית ובדוקה, כדי שנוכל לעמוד על משמעותם״.

עורך דינו של נתניהו, בעז בן צור, ביקש מבית המשפט לוודא שהתביעה תגיש מחר מענה מספק לשאלות הסנגורים בעניין תוכנת הריגול: "אנחנו צריכים לברר את הדברים עד תום. אנחנו לא רוצים לעצור שום דבר".

על העדה שאמורה לעלות היום, היועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד דנה נויפלד, אמר בן צור: "אולי נשמע רגע מהתובעת אם יש מענה, מענה חלקי. נויפלד למשל צריכה להעיד. אם יש ראיות שקשורות לעדות שלה אם ראיות זוהמו".

התובעת עו"ד יהודית תירוש, אמרה שאין בידיה בשלב זה תוצאות של בדיקת הטענות על השימוש בתוכנה כלפי עדים בתיק, וכי היא לא יכולה להתחייב שמחר תיתן הפרקליטות מענה מהותי בנושא.

"ברגע שפנו אלינו הסנגורים מיד גם אנחנו קראנו עיתונים, פנינו ליחידות החוקרות על מנת לקבל תשובות ושתיעשה בדיקה מעמיקה", אמרה. "זה הדבר שאנחנו מבקשים שייעשה, תוך מודעות ללוחות הזמנים. ועדיין אנחנו רוצים שהבדיקה תהיה מעמיקה ככל הניתן". לטענתה, לא בוצע שימוש בתוכנות הללו על ידי הרשות לניירות ערך בתקופה שבה הפרשה נחקרה ברשות, עד ינואר 2018.

רה״מ: ״דברים חמורים מאוד, לא נותיר את זה בלי מענה״

הבוקר פרסם עיתון כלכליסט כי המשטרה עקבה אחרי שורה של אנשי ציבור, מנכ״לי משרדי ממשלה, מפגינים ואנשי עסקים. עוד פורסים כי המשטרה אספה מידע על עשרות אזרחים ובעלי תפקידים באמצעות תוכנת הריגול של NSO שפולשת לטלפונים הניידים. מפכ"ל המשטרה הורה לאגף החקירות והמודיעין לחקור את פרשת הריגול המשטרתי.

השר לביטחון פנים עמר בר-לב הודיע בעקבות הפרסום: "החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות".

ראש הממשלה נפתלי בנט: "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה, פגסוס, וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל'פישינג' רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה".

"כרגע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים" הוסיף, "בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועצת משפטית חדשה, והייתי אומר שזה יתרון שהיא לא מתוך המערכת. היא לא הייתה בשנים המדוברות בתוך המערכת, ולכן אני מניח שאחרי שהיא תתמנה נשב ונתייעץ, נבין איך התמונה נראית ולא נשאיר את הציבור בלי מענה. אנחנו מבינים את חומרת העניין".

"כמו שאמרתי, לא נותיר את זה בלי מענה", אמר בנט. "קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועצת המשפטית החדשה".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו: "אם הדיווחים נכונים, זו רעידת אדמה בעוצמה 9 בסולם ריכטר לפחות. חייבים לחקור את כל הנסיבות וצריך גם להגיע למסקנות ברורות, לא לטייח שוב כפי שהיה בפרשת האזנות הסתר". ליברמן הוסיף שידרוש להקים ועדת חקירה ממלכתית, "לא ממשלתית ולא פנימית", לבירור הפרשה.

נשיא המדינה התייחס גם הוא לפרשה: ״מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו. אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי, אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית״.

אבנר נתניהו אמר אחרי הפרסום: "מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".

יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ, שעל פי הפרסום התוכנה הותקנה גם במכשיר הטלפון שלו: "מעבר לפגיעה הקשה בפרטיות והחדירה לחיים האישים שלי, אני מצר על כך שיש עובדים רבים ואנשים שחשפו את חייהם האישים ואת המצוקות הפרטיות שלהם בפניי והיה לנו שותף בשיחות, בדמות חוקר משטרה".

האנשים אצלם הותקנה תוכנת הריגול

תוכנת הריגול הותקנה, לפי הפרסום, בטלפונים של יועציו של ראש הממשלה לשעבר ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד) טופז לוק ויונתן אוריך ובנו אבנר נתניהו, איריס אלוביץ', מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד, מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר ושלמה פילבר ומנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור.

לפי הפרסום התוכנה הותקנה גם אצל איש העסקים רמי לוי, עורך אתר וואלה לשעבר אבירם אלעד, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר,  מנכ"ל בזק דודו מזרחי,  ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון,  ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש עיריית חולון מוטי ששון, ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ ויו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ.

לפני כשלושה שבועות פרסם 'כלכליסט' שהמשטרה עקבה אחרי אזרחים ישראליים באמצעות תוכנת פגסוס. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע שפתח בבדיקת הפרשה: "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע".

המשטרה הודתה בשבוע שעבר לראשונה שהיו חריגות בשימוש שלה בתוכנות ריגול, אבל לא פרסמה פרטים נוספים בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!