דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סל מזון בריא

בריאות / השכבות החלשות לא יכולות לממן את סל המזון המומלץ

מחקר של מרכז טאוב, המציע סל מזון בריא, חושף את עומק הפערים במסוגלות הישראלים לאכול מזון בריא. "אתה זה מה שאתה אוכל", גירסת פערי ההכנסה בישראל 2016.

אישה קונה מזון בסופרמרקט (צילום ארכיון: נתי שוחט  פלאש 90)
אישה קונה מזון בסופרמרקט (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת החגים ערך מרכז טאוב מחקר המגדיר את המרכיבים לסל מזון בריא מומלץ, ואת העלות שלו לצרכנים. בנוסף, בודק המחקר האם משקי בית ברמות הכנסה שונות אכן צורכים מזון שכזה. מהממצאים העיקריים של המחקר עולה כי העלות החודשית של סל מזון בריא היא כ-844 שקלים למבוגר, וכ-737 שקלים לילד. המרכיב היקר ביותר בסל עבור מבוגר הוא "חלבון מן החי וקטניות", וחלקו בעלות סל המזון עומד על כ-40%. לעומת זאת, חלקו של המרכיב הזול ביותר – שומן – הוא כ-4% בלבד מעלות סל המזון. בנוסף, מראה המחקר שדווקא במשקי הבית ברמת ההכנסה הנמוכה ביותר ההוצאה החודשית הממוצעת הנדרשת למימון סל המזון המומלץ גבוהה יותר, מפני שככל שרמת ההכנסה הממוצעת למשפחה יורדת, כך מספר הנפשות הממוצע במשק הבית גדל.

המחקר אמנם נערך לקראת חגי תשרי, אבל ניתן להקיש ממנו גם לשאר ימות השנה. בשנה וחצי האחרונות יצא משרד הבריאות בקמפיין מזון בריא בהובלת שר הבריאות ליצמן. כמובן שחשוב לאכול בריא, אבל מה המשמעות של קמפיין כזה אם העלות של מזון בריא גבוהה בהרבה מצריכת מזון לא בריא? עוד פער נפער בין מי שיש לו ומי שאין.

שיעור ההוצאה הממוצעת הדרושה למימון סל מזון בריא למשק בית בחמישון התחתון גבוה פי 6.6 מהחמישון העליון (כ-44% לעומת כ-7%, בהתאמה). משקי בית בשלושת חמישוני ההכנסה התחתונים אינם צורכים בפועל את סל המזון הבריא, אם מטעמי העדפה ואם מכיוון שהכנסתם אינה מספקת לרכישת הסל המומלץ.

ממחקר קודם של מרכז טאוב אפשר ללמוד כי, בין השנים 2005 ל-2011 עלו מחירי המזון בישראל באופן משמעותי. בשל עלייה זו, מרבית קבוצות המזון התייקרו בהשוואה למדינות ה-OECD. כך לדוגמה מוצרי החלב בישראל, שהיו יקרים ב-6% בלבד ב-2005, הגיעו לרמת מחירים הגבוהה ב-51% מהממוצע במדינות ה-OECD ב-2011. בדומה לכך הלחם, הדגנים ומוצרי הבצק, שהיו זולים יותר ב-19% בהשוואה למחירם ב-OECD ב-2005, התייקרו עד לרמה הגבוהה ב-26% מה-OECD ב-2011. אולם למרות עליית המחירים החדה, עד כה לא ננקטו בישראל צעדים משמעותיים לאפיון סל מזון ריאלי, המומלץ מבחינה בריאותית ומתחשב בהכנסה הכוללת של משק הבית.

מחקר מרכז טאוב - סל קניות בריא (מקור ונתונים: מרכז טאוב והלשכה המרכזית לסטיטסטיקה).
מחקר מרכז טאוב – סל קניות בריא (מקור ונתונים: מרכז טאוב והלשכה המרכזית לסטיטסטיקה).

המחקר של מרכז טאוב מציע סל המשקף את "פירמידת המזון הישראלית", על פי המלצות משרד הבריאות. סל זה מתבסס על תזונה ים תיכונית, הכוללת יתרונות בארבעה מימדים: (1) המימד הבריאותי – תזונה נכונה תמנע מחלות; (2) המימד הסביבתי – תזונה שמבוססת בעיקר על מרכיבים מהצומח תפגע פחות בסביבה ובבעלי חיים; (3) המימד החברתי-תרבותי – דיאטה ים-תיכונית מקדמת אכילה חברתית ומשפחתית ומזון ביתי; (4) המימד הכלכלי –  מזון גולמי מן הצומח בדרך כלל זול יותר ממזון מעובד מן החי.

מהנתונים הדמוגרפיים עולה שככל שרמת ההכנסה הממוצעת למשפחה יורדת, כך מספר הנפשות הממוצע במשק הבית גדל – ועקב כך ההוצאה החודשית הממוצעת על סל המזון עולה. בשל כך נוצרים פערים גדולים בין עלויות סל המזון עבור משקי בית ברמות הכנסה שונות: במשק בית בעשירון התחתון מספר הנפשות הממוצע הוא 4.37, וההוצאה הממוצעת לחודש לרכישת סל מזון בריא היא 3,450 שקלים. לעומת זאת, בעשירון העליון מספר הנפשות הממוצע למשק בית הוא 2.46, והוצאתו הממוצעת לחודש על סל מזון בריא היא 2,039 שקלים בלבד.

כמובן שחשוב לאכול בריא, אבל מה המשמעות של קמפיין כזה אם העלות של מזון בריא גבוהה בהרבה מצריכת מזון לא בריא? עוד פער נפער בין מי שיש לו ובין מי שאין.

במקרה של משק בית בחמישון התחתון, אשר הכנסתו הכוללת היא 3,807 שקלים נטו, עלות הסל המומלץ היא 3,295 שקלים, ואילו הצריכה בפועל של משפחה בחמישון זה היא 1,462 שקלים. לפיכך, סביר שלמשפחות ברמת ההכנסה הנמוכה ביותר יהיה קושי  לממן  את הסל המומלץ. זו אולי הסיבה לכך שבפועל הם רוכשים מזון זול יותר ובריא פחות, או לחלופין כמויות מופחתות של המזונות הנכללים בסל הבריא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!