דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרה ופלילים

מנהיגי המחאה מהעדה האתיופית על המעקבים אחריהם: ״הווטסאפ השתבש, הפייסבוק נסגר ונפתח״

אבישי אדנה, אחד מפעילי המחאה לאחר הירי בסלומון טקה, לא מופתע מחשיפת שימוש המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס: ״הרגשתי את זה על הטלפון שלי״ | אחות של יוסף סלמסה, שמצא את מותו זמן קצר לאחר שחווה התעללות משוטרים: ״כשהתרענו על כך בעבר לא האמינו לנו״

הפגנת העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית מחוץ למטה המשטרה בירושלים (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
הפגנת העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית מחוץ למטה המשטרה בירושלים (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
יהל פרג'

"בסך הכל רצינו למנוע את הקורבן הבא, אנחנו לא חיזבאללה או איראן", אומר אבישי אדנה, אחד הפעילים הבולטים במחאה לאחר הירי בסלומון טקה ז״ל, על החשיפה הבוקר (שני) בכלכליסט, לפיה בין היעדים של משטרת ישראל שהודבקו בתוכנת הריגול 'פגסוס' היו גם פעילים במחאת יוצאי אתיופיה. 

"יצאנו למחות בצורה לגיטימית, לזעוק את הכאב שלנו", מספר אדנה. "חיפשו לצייר אותנו כאלימים, כמי שרוצים לעשות ונדליזים וזה לא נכון, זעקנו את הכאב שלנו וזהו". אדנה, כמו פעילים אחרים, טען כבר מזמן שהמשטרה מפעילה כנגד המפגינים אמצעי בילוש וריגול חריגים: "הרגשתי את זה על הפלאפון שלי. הוואטסאפ השתבש לאורך זמן, הפייסבוק נסגר ונפתח. כשדיברתי עם אנשים אמרתי להם 'לא בטלפון', סבלתי המון". 

"לא הייתי מופתע בכלל", אומר אדנה. "הייתי מופתע שאנשים אחרים מופתעים. פתאום התחילו להתעורר ולהבין מה שזעקנו במשך שנים. אם היינו ברשימה הזו לבד לא היו זועקים ככה". 

באנצ'י סלמסה, אחותו של יוסף סלמסה ז"ל, שמצא את מותו זמן קצר לאחר שחווה התעללות משוטרים, כועסת ומאוכזבת מכך שמרבית הישראלים לא הסכימו לשמוע לה ולחבריה למחאה על התנהגות המשטרה, "מצחיק שכמדברים על פוליטיקאים אז אזרחים מתעוררים, זה לא מפתיע אותי. כשאנחנו יצאנו למאבק, והתלוננו על זה שמצוטטים לנו, שעוקבים אחרינו, את אף אחד זה לא עניין, אמרו שאין מצב שקורה דבר כזה".  

"זאת זכות בסיסית למחות", אומרת סלמסה. "אנחנו במדינה דמוקרטית וזו זכותי להביע את הכאב שלי. המשטרה דאגה להכניס סמויים, לזרוק רימונים, להביא פרשים ואלות. עם מה אנחנו באנו? עם הגוף שלנו. אני לא מסכנת אף אחד חוץ מהפה שלי והידיים שלי אין לי כלום, אז על מה מפעילים מעקב? כי אני נגד אלימות משטרתית?".

"שום דבר ממה שקורה או יקרה לא מפתיע אותי, אין לי אמון במשטרה", תוקפת סלמסה. "אין לי אמון בממסד הזה. בגלל המקרה של אחי יוסף, אחרי כל מה שהוא עבר, כשלא נעשה עם התיק שום דבר מהמפכ"ל שאמר שטבעי לחשוד בכל שחור, מהוועדות בכנסתהאחריות בידיהם. המערכת רקובה מהיסוד, נדרש ניקוי יסודי מהשורש ולהביא שוטרים אנושיים שיכולים להגן על אנשים". 

איך זוכים שוב באמון הציבורי?
"אין ספק שצריך משטרה, אבל המשטרה צריך לפעול מול כל אזרח שווה בשווה. צריך שיהיה כאן צדק. מה זה צדק? כששוטר פשע, צריך לתת תגובה מיידית. צריך שתהיה כאן אמירה מהמפכ״ל, מרה״מ, שוטר שפשע צריך לעמוד לדין, לשבת בכלא. אני לא יודעת אם זה יחזיר את האמון – אבל ככה אולי שוטרים יחשבו פעמיים אם להפעיל את הטייזר". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!