דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר נעמת: "בשנה הבאה ייסגרו 10 מעונות יום כי אין מטפלות"

השכר הנמוך בענף הוביל לחוסר של אלפי מטפלות, ומשרד האוצר לא כינס את הוועדה לקביעת תעריף חדש | שרת החינוך: "עובדת יחד עם המטפלות להביא לשיפור בשכרן"

הפגנת עובדות מעונות יום בתל אביב. (צילום: מיכל מרנץ)
הפגנת עובדות מעונות יום בתל אביב. (צילום: מיכל מרנץ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המשבר במעונות היום לגיל הרך מוביל לסגירת מעונות עקב מחסור במטפלות – כך עולה מכנס 'לראות את הנולד' של מכללת אורנים ועמותת 101, שנערך אתמול (שני) ועסק במדיניות חינוך לגיל הרך. ראשי הארגונים שמפעילים את המעונות מתריעים שללא עלייה בשכר המטפלות הם יתקשו לגייס מטפלות חדשות. עוד עלה בכנס שמשרד האוצר מעכב את הקמתה של ועדת מחירים שתבחן את תעריף המעונות המפוקחים ותאפשר להעלות את שכר המטפלות בשנת הלימודים הבאה.

בכנס שנערך במוזיאון ישראל בירושלים אמרה יו"ר נעמת, חגית פאר: "בקרוב הפעוטות היקרים לנו יצטרכו לחתל את עצמם. אנחנו סוגרים עשרה מעונות בשנה הבאה, ויש לנו חוסר ב-2,000 מטפלות מחנכות".

חגית פאר (צילום: יונתן בלום)
חגית פאר (צילום: יונתן בלום)

פאר הצביעה על מצב אבסורדי – למרות הקצאת תקציבים לבינוי מעונות חדשים, פתיחת מעונות מתעכבת. "אין כוח אדם לאייש אותם. יש לי למשל מעון שנבנה בתל אביב שמתאים לארבע כיתות, אבל פתחנו רק שתיים, למרות הביקוש הגבוה. אני חוששת שנבנה 'פילים לבנים'".

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, אמרה בכנס ש"אני עובדת יחד עם המחנכות כדי להביא לשיפור בשכרן, ואנחנו נמצאים בשיח עם האוצר על כך". חברת הכנסת עאידה תומא סולימן ציינה את חשיבות התכנסות וועדת המחירים במהרה. "כששר האוצר רצה, הוא שינה את גיל הפרישה בזריזות רבה. חושבים שם שלמחנכות אין כוח פוליטי כדי שhקבלו את מה שמגיע להן".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)

במעונות היום המפוקחים, שמופעלים על ידי ארגונים כמו ויצו, נעמת ואמונה, מטופלים כ-120 אלף פעוטות בגיל לידה עד שלוש, שהם כרבע מכלל הפעוטות בגילים אלו. התעריף שמותר להם לגבות נקבע על ידי ועדת מחירים, שבה משתתפים נציגי משרד האוצר והכלכלה. תעריך זה מתייחס לתקינה ולדרישות מהמעונות (יחס פעוטות-מטפלת, הזנה וכדומה) ולשכר המטפלות, והפעם האחרונה שנקבע היה לפני כעשור.

באוקטובר האחרון החלו הארגונים שמפעילים את המעונות במאבק ואף השביתו אתם למשך שבוע. בהסכם שנחתם בין הארגונים למשרד האוצר סוכם על תוספת תקציב חד פעמית ועל כינוס ועדת המחירים לבחינה מחודשת של התעריף. כינוס זה נדרש גם עקב העברת המעונות לאחריות משרד החינוך, והצהרת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון על כוונתה לצמצם את היחס בין מטפלות לפעוטות, מה שידרוש תוספת כוח אדם.

למרות ההסכמות, ועדת המחירים עדיין לא כונסה ולא נקבע תאריך לכינוסה.

מקרה אחד שממחיש את ההשלכות הקשות של השכר הנמוך בענף החינוך לגיל הרך הוא סיפורה של לימור גבאי, בוגרת תוכנית מש"י במכללת אורנים, שמעניקה הכשרה מקיפה למטפלות-מחנכות לגיל הרך וכוללת תואר ראשון. גבאי תיארה את לימודיה כמעניקי משמעות לעבודתה כמטפלת-מחנכת, וסיפרה שבימים אלו היא נמצאת בסטאז' כגננת במשרד החינוך. היא הסבירה שנטשה את החינוך לגיל לידה עד 3 "כי לא יכולתי להביא משכורת כזאת הביתה".

ד"ר אורית דרור, מנהלת המכון הישראלי לחינוך בגיל הרך במכללת אורנים, וטלי ניר, מנכ"לית עמותת 121: " שמחנו לשמוע על תוכניותיה של שרת החינוך, שהצהירה על כוונתה להיאבק להעלאת את שכר המחנכות ולדאוג לתקצוב רצוף לכל ההיבטים של החינוך הרך כבר בתקציב הבא. שמחנו גם על תכניתה לרצף ואקרדיטציה למחנכות, כך שיוכלו להתחיל בהכשרה מקצועית ולסיים עם תואר אקדמי, ושההכשרות וההדרכות יגיעו לתוך המעונות עצמם, גם במגזר הפרטי.

"פחות שמחנו לשמוע על משבר כוח האדם הקשה שפוקד את הענף, ולכן 600 מיליון השקלים שהוקצבו לבינוי מעונות חדשים לא יעזור, כי לא יהיה מי שיעבוד בהם. אנחנו מצפות שראש הממשלה ושר האוצר יתגייסו לצד שרת החינוך לקידום פתרונות למשבר, כי אחרת השינוי שאנו כה מצפים לו לא יתרחש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!