דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשות הפלסטינית

הרשות הפלסטינית / הבחירות למועצות המקומיות ברשות הפלסטינית נדחו בארבעה חודשים

לאחר שבית המשפט הפלסטיני כי רצועת עזה לא תשתתף בבחירות שאמורות היו להערך השבוע. מעמדו של הנשיא עבאס מעורער מתמיד, לאחר שספג ביקורת נרחבת על ביקורו בהלווית פרס.

בית המשפט העליון הפלסטיני בהכרעה על הוצאת רצועת עזה מסבב הבחירות לרשויות המקומיות (צילום: פלאש 90).
בית המשפט העליון הפלסטיני בהכרעה על הוצאת רצועת עזה מסבב הבחירות לרשויות המקומיות (צילום: פלאש 90).
דוד טברסקי

אמש (שלישי) בבוקר הודיעה הממשלה הפלסטינית כי הבחירות המקומיות בכל רחבי הרשות ידחו בארבעה חודשים. הבחירות בהן היו אמורים הפלסטינים להצביע  ב-416 רשויות מקומיות אמורות היו להתקיים ב-8 לאוקטובר. הפעם אחרונה התקיימו בחירות מוניצפליות הייתה ב-2012, והן נערכו רק בגדה המערבית בשל סירובו של ארגון הטרור חמאס להשתתף בהן. נכון לסוף חודש אוגוסט, נרשמו לבחירות כ-78% מהבוחרים, כ-2 מיליון איש ואישה.

ביום שני, בית המשפט העליון ברשות קבע שהבחירות יתקיימו רק בגדה המערבית ולא בעזה, עקב עתירה של תנועת הפתח כנגד פסילת מספר רשימות על ידי בתי משפט מקומיים בעזה.

ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי / פלאש 90).
ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי / פלאש 90).

כפי שפורסם באתר הארץ, בחמאס תקפו הבוקר את החלטת הממשלה, והגדירו אותה כניסיון לברוח מהמחויבות להכרעה בקלפי. דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר הבוקר במסיבת עיתונאים בעזה כי "החלטת בית המשפט העליון אתמול והחלטת הממשלה היום הן החלטות פוליטיות שנובעות מהחשש להפסיד". אבו זוהרי קרא לוועדת הבחירות להמשיך בהליך ההכנות לבחירות ולקיים אותן במועד המוקדם ביותר. בפתח דחו בתוקף את הביקורת, ואמרו כי מטרת ההחלטה היא "לשמור על האחדות הלאומית הפלסטינית ולא לאפשר קיום בחירות אך ורק בגדה המערבית".

לפני כחודש, ב-8 לספטמבר קבע בית המשפט הפלסטיני שהבחירות צריכות להדחות למועד בלתי ידוע. מהלך זה התפרש בקרב רוב הציבור הפלסטיני כקבורתן הסופית של הבחירות על ידי הפתח, ויש להניח כי לא חישק את האמון, החלש ממילא, של הפלסטינים בהנהגת הראשות והעומד בראשה. עמדת חמאס, כי דחיית הבחירות היא תוצאה של חולשת אבו-מאזן, קנתה לה אחיזה בקרב הציבור הפלסטיני.

מנגד, יש הטוענים שהבחירות יכולות לשמש גם מצע לשיתוף פעולה וחידוש הקשרים בין החמאס בעזה לפתח בגדה. הכתב שלומי אלדר העלה סברה כי החמאס כבר מזמן מסמן לאבו מאזן שהוא מעוניין להתקדם לקראת פיוס, כי זו הזדמנות פז עבורו להוריד מהעומס הרב שנמצא על מנהיגי התנועה. אם פתח ישתלט על כמה מהרשויות המקומיות בעזה, הדבר יאפשר חידוש הזרמה של כספים ממדינות באיחוד האירופי המסרבות לתרום לחמאס. שלטון חמאס מחפש נואשות פתרון למצוקה התקציבית, שלא מאפשרת לו לשלם משכורות לעובדי הממשל. אבו מאזן מוכן לקדם את הפיוס הפנים-פלסטיני גם במחיר אובדן מעוזים פוליטיים חשובים לתנועתו. זכייה של חמאס בבחירות באוקטובר במספר רב של רשויות מקומיות, עשוייה להעביר מסר ברור לישראל מה עלול להתרחש אם תמשיך בהתנהלותה.

חמא"ס, פתח, החמולות ורשימת שמאל

בבחירות מתמודדים ארבע כוחות עיקריים; הפתח, שמהווה את מרכז הכוח של הרשות בגדה ומצוי היום ביריבות הן עם החמאס והן בתוך עצמו בין מחנה אבו מאזן למחנה מוחמד דחלאן. המפלגה זוכה לביקורת קשה מהעם בנוגע להעדר משילות, שחיתות קשה, אבטלה גבוהה והמשך התיאום הבטחוני עם ישראל שלא מניב פירות לפלסטינים עצמם. גם ביקורו המתוקשר של עבאס בהלוויתו של שמעון פרס בסוף שבוע שעבר, לא מרבה אהדה כלפי הראיס, ומקורות שונים אף מדווחים כי הוגברה האבטחה על אבו-מאזן עצמו.

החמאס ינסה לתמוך ברשימות עצמאיות בתוך הגדה בשביל לחזק את כוחו היחסי, וכמו כן משגר תעמולה כבדה כלפי הפתח, במטרה לחזק את הסכסוך והשסע בתוך המפגגה ובין המפלגה לעם.

בנוסף לכך רצה בבחירות רשימת שמאל נפרדת הכוללת את החזית העממית לשחרור פלסטין, פדא, החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, מפלגת העם ותנועת היוזמה הלאומית. למרות כוחן של המפלגות הדתיות, זוכה החזית השמאלית לתמיכה מואצת בקרב הציבור הפלסטיני בהדגשתה את ההפקרה הכלכלית של הנהגת חמאס והפתח את התושבים. רונית מרזן, מהפורום לחשיבה אזורית, מציינת את זה שבשנים האחרונות התהדק הקשר בין איראן לחזית העממית, המתאפיין גם בסיוע כלכלי מצד איראן, סביב המחנה המשותף הקורא לפעול נגד מהלכי ממתנים בקשר עם ישראל וחידוש המאבק המזויין נגדה.

הכוח הרביעי שמתמודד בבחירות, הוא הרשימות העצמאיות, הקשורות לחמולות המשפחתיות בכפרים ובמועצות הפלסטיניות. בעקבות עימותים בין פעילי שטח למנגון הבטחון של הרשות, הפתח מתקשה לרתום את החמולות לאינטרסים הלאומיים והמפלגתיים של התנועה ומתקיים מתח תדיר בכפרים בין האינטרס המוקמי של החמולות לבין האינטרס הכלל פלסטיני.

ברחוב הפלסטיני עצמו נשמעו בחודשים האחרונים, לצד אדישות כללית כלפי הפוליטיקה, גם ביקורות גם על הפתח שמקדם את האינטרסים הצרים שלו ושל אבו מאזן, על חשבון רצון העם. לכל אלו נוספות האגדות הישנות נושנות, בדבר התערבות ישראל בבחירות ברשות, בין אם זה באמצעים עקיפים ובין אם ישירים דרך לחץ מהמנהל האזרחי וסוכני שב"כ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!