דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אושר לקריאה ראשונה: הורים לילדים חולי סרטן יהיו זכאים לתשלום בגין ימי בדיקות

ועדת העבודה והרווחה אישרה את שינוי חוק דמי מחלה כך שתשלום עבור ימי בדיקות ישולמו לחולי סרטן, מחלימים או הורים לילדים חולים, החל מהיום הראשון

ח"כ נעמה לזימי (צילום ארכיון: דוברות הכנסת)
ח"כ נעמה לזימי (צילום ארכיון: דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את שינוי חוק "דמי מחלה" כך שזכאותם של חולי סרטן או חולים שנדרשים לדיאליזה לתשלום ימי מחלה, על ימי בדיקות תקופתיות, יחולו החל מיום המחלה הראשון ולא מהיום הרביעי כפי שהחוק קובע היום.

"שוק העבודה צריך להיות מותאם לכל חלקי הציבור", אמרה בוועדה יוזמת החוק, ח"כ נעמה לזימי (העבודה). "החוק הזה נוגע בסולידריות הכי בסיסית, ואנו לא צריכים להיות תלויים במעמדנו הכלכלי".

חוק דמי מחלה קובע שעובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה יהיה זכאי לתשלום מלא רק מהיום הרביעי ואילך, ולתשלום של 50% בין יום המחלה השני והשלישי. כלומר ביום המחלה הראשון העובד כלל אינו זכאי לתשלום.

בישראל חיים למעלה מ-200 אלף חולים ומחלימים מסרטן

לפי נתוני הוועדה, חיים בישראל למעלה מ-200 אלף חולי סרטן וכאלו שהחלימו ממחלת הסרטן. מדי שנה מתגלים בישראל כ-28 אלף מקרים נוספים. גם חולים שהחלימו מהמחלה, נדרשים לבצע בדיקות וביקורות שכרוכות באשפוז יום או בטיפול יומי, בהתאם לסוג המחלה ולחומרתה. עד היום לא היו זכאים עובדים אלו לתשלום דמי מחלה בגין היעדרויות חד יומיות אלו.

עו"ד תמר מתתיהו, ממשרד הכלכלה, הביעה את תמיכתה בחוק שבו יוגדרו המחלות הקשות כמחלה ממארת ומחלת כליות, להן נצרכים טיפולים תקופתיים. היא הדגישה את הצורך לכלול את הטיפול במחלה עצמה ואת הביקורת התקופתית. גם נציגי משרד הבריאות, האוצר והמשפטים תמכו בהצעת החוק.

"כשילד חולה בסרטן, אחד ההורים נמצא צמוד לילד החולה"

משה בניטה, אב שכול לילד שנפטר מסרטן, אמר בוועדה "כשילד חולה בסרטן, אחד ההורים נמצא צמוד לילד החולה, וההורה השני נאלץ לעיתים קרובות גם הוא לצמצם את היקף עבודתו בגלל הצורך לטפל בשאר ילדי המשפחה. יש לאפשר לאחד ההורים לקבל את מלוא ימי המחלה".

היועצת המשפטית של הוועדה, נועה בן שבת, השיבה כי  לצורך העניין ישונה החוק גם לעניין מחלת ילד, כך שגם הורים לילדים חולים או מחלימים יהיו זכאים לתשלום בגין ימי בדיקות.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום. "חוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום. "חוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) בירך את יוזמות החוק ואמר: "הכרתי לא מעט חולי סרטן שבגלל מחלתם פוטרו מעבודה". עידן ליבוביץ', ממרכז טל חלאסרטן, הדגיש שבהיעדר תשלום עבור ימי הטיפולים, חולים ומחלימים רבים נאלצים היום לקחת ימי חופשה כדי לבצע אותם.

נציגות איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, הדגישו את הצורך בקביעת אישור ייעודי למחלה קשה, כך שלא יספיק אישור רופא למחלה כללית לצורך מימוש הזכאות לתשלום דמי מחלה מהיום הראשון.

את הצעת החוק יזמו חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד) ונעמה לזימי (העבודה). יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) אמרה: "מדובר בחוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!