דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / ימי מחלה ובידוד עם הילד: אלו זכויות השכירים והעצמאים בגל האומיקרון

מעל 2 מיליון ישראלים נדבקו בקורונה בחודשיים האחרונים, ומיליוני הורים נדרשו לשהות בבידוד עם ילדיהם | חלק מימי ההיעדרות מהעבודה מזכים בהחזר מהמעסיק, ולראשונה, גם עצמאים יקבלו החזר על ימי מחלת קורונה או בידוד

תור לבדיקות קורונה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
תור לבדיקות קורונה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מעל שני מיליון ישראלים נדבקו בקורונה מתחילת גל האומיקרון באמצע דצמבר, ומיליונים נוספים נדרשו לשהות בבידוד בעצמם או עם ילדיהם. רבים מתוכם נעדרו מעבודתם, וזכאים להחזרים מהמעסיק או מהמדינה. חלק מהסדרים אלו התגבשו בעקבות הסכמות בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים. לקראת תשלום משכורות ינואר, אלו התשובות לשאלות נפוצות בנושא.

אני שכיר, ונעדרתי מהעבודה כי נמצאתי חיובי לקורונה ונכנסתי לבידוד, למה אני זכאי?
שכיר שנמצא חיובי זכאי לדמי מחלה, שינוכו במלואם ממכסת ימי המחלה הצבורים שלו. כדי לממש זכות זו, העובד צריך להעביר למעסיק אישור מחלה מרופא.

לפי החוק, על יום המחלה הראשון לא משולמים דמי מחלה, על היום השני והשלישי משולמים 50% מהשכר, ומהיום הרביעי והלאה, משולמים דמי מחלה בגובה שכר מלא.  שכיר שאזלו לו ימי המחלה הצבורים, אינו זכאי לתשלום עבור ימי הבידוד בהם היה חיובי לקורונה. במקומות עבודה בהם חל הסדר מיטיב בנושא ימי מחלה, הוא יחול גם על עובד שחלה בקורונה.

אני עצמאי, ונעדרתי מהעבודה כי נמצאתי חיובי לקורונה ונכנסתי לבידוד, למה אני זכאי?

לעצמאי אין רשת ביטחון סוציאלי בדמות ימי מחלה, ואם נמצא חיובי הוא אינו זכאי לתשלום. עם זאת, בשל ההתפשטות הרחבה של זן האומיקרון, נקבעה בחוק הוראה מיוחדת, לפיה בין ה-21 בדצמבר 2021 ל-14 בפברואר 2022, עצמאים שנדבקו בקורונה והיו חייבים להיעדר מעבודתם עקב כך, יהיו זכאים לדמי בידוד מהביטוח הלאומי, בסך ארבעה ימי עבודה.

התשלום על ימי הבידוד לעצמאים נקבע לפי שני פרמטרים: אחד – האם הוא עונה על הגדרת 'עצמאי' של הביטוח הלאומי או שאינו עונה עליה, שבמקרה זה יהיה זכאי לתשלום מופחת. והשני – האם הוא נחשב מחוסן, מחלים או מנוע חיסון לפי הגדרות משרד הבריאות, כשעצמאי שאינו עומד בהגדרה זו זכאי לתשלום מופחת.

שווי יום בידוד לעצמאי שעומד בהגדרות הביטוח הלאומי עומד על 570 שקלים. אם הוא אינו מחוסן או מחלים בהגדרות משרד הבריאות, זכאי ל-75% משווי יום הבידוד – 427.5 שקלים ליום. שווי יום בידוד לעצמאי שאינו עומד בהגדרת עצמאי של הביטוח הלאומי עומד על 285 שקלים. אם אינו מחוסן או מחלים בהגדרות משרד הבריאות, הוא זכאי ל-75% משווי יום הבידוד – 214 שקלים.

לצורך מימוש הזכות נדרש העצמאי לדווח על הבידוד למשרד הבריאות, ולהגיש לביטוח הלאומי בקשה לשיפוי. המערכת להגשת הבקשות לעצמאים עדיין לא החלה לפעול, ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.

אני עובד כשכיר, ונעדרתי מהעבודה כי נדרשתי לבידוד עקב חשיפה לחולה קורונה מאומת. למה אני זכאי?
שכיר ששהה בבידוד כיוון שנחשף לחולה מאומת, זכאי לדמי בידוד בגין ימי הבידוד שלו (רק על ימי העבודה מתוכם). ככלל, יום הבידוד הראשון לא מזכה את העובד בדמי בידוד. אבל בתקופה שבין ה-21 בדצמבר עד ה-14 בפברואר, גם היום הראשון נחשב ליום בידוד. לצורך מימוש הזכות צריך לדווח למשרד הבריאות תוך 4 ימים ממועד הבידוד ולהמציא למעסיק העתק מהדיווח. ללא דיווח במועד, העובד לא יהיה זכאי לדמי בידוד.

גובה דמי הבידוד יעמוד על 100% מהשכר הרגיל לעובד מחוסן, מחלים או מנוע חיסון לפי הגדרות משרד הבריאות, ו-75% מהשכר הרגיל לעובד שאינו מחוסן או מחלים.

עבור כל תקופת בידוד ניתן לנכות לעובד עד 3 ימי מחלה בלבד ממספר ימי המחלה שצבר. במידה ואין לעובד מספיק ימי מחלה צבורים, ינוכו ימי ההיעדרות עקב הבידוד מימי המחלה שיצבור בעתיד.

במקרה של מועדי בידוד חופפים, מסיבות שונות, הם ייחשבו כתקופת בידוד אחת לעניין ספירת ימי המחלה.

אני עצמאי ונעדרתי מעבודתי כי הייתי בבידוד בעקבות חשיפה לחולה קורונה מאומת, למה אני זכאי?
עצמאי זכאי לקבל מהביטוח הלאומי דמי בידוד עבור עד 3 ימי בידוד עבור כל תקופת בידוד. עבור התקופה שבין ה-21 בדצמבר עד ה-14 בפברואר, זכאי העצמאי לעד 4 ימי בידוד עבור כל תקופת בידוד.

התשלום על ימי הבידוד לעצמאים נקבע לפי שני פרמטרים: אחד – האם הוא עונה על הגדרת 'עצמאי' של הביטוח הלאומי או שאינו עונה עליה, שבמקרה זה יהיה זכאי לתשלום מופחת. והשני – האם הוא נחשב מחוסן, מחלים או מנוע חיסון לפי הגדרות משרד הבריאות, כשעצמאי שאינו עומד בהגדרה זו זכאי לתשלום מופחת.

שווי יום בידוד לעצמאי שעומד בהגדרות הביטוח הלאומי עומד על 570 שקלים. אם הוא אינו מחוסן או מחלים בהגדרות משרד הבריאות, זכאי ל-75% משווי יום הבידוד – 427.5 שקלים ליום. שווי יום בידוד לעצמאי שאינו עומד בהגדרת עצמאי של הביטוח הלאומי עומד על 285 שקלים. אם אינו מחוסן או מחלים בהגדרות משרד הבריאות, הוא זכאי ל-75% משווי יום הבידוד – 214 שקלים.

לצורך מימוש הזכות נדרש העצמאי לדווח על הבידוד למשרד הבריאות, ולהגיש לביטוח הלאומי בקשה לשיפוי. עצמאים יהיו זכאים לשיפוי גם רטרואקטיבי, מאז יולי 2021. המערכת להגשת הבקשות לעצמאים עדיין לא החלה לפעול, ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.

נעדרתי מהעבודה כי שהיתי בבית עם הילד שלי שנמצא בבידוד עקב חשיפה לחולה קורונה מאומת, למה אני זכאי?
עובד שכיר או עצמאי ששהה על ילדו (עד גיל 16, או מעל גיל 16 אם יש לו מוגבלות והוא זקוק לסיוע) ששהה בבידוד, זכאי לדמי בידוד, בדומה לשכיר או עצמאי שנדרש לבידוד עקב חשיפה לחולה מאומת (ראו סעיפים קודמים). יש הבדל אחד בין המקרים: במצב זה דמי הבידוד יהיו זהים לכלל העובדים, ללא קשר להיותם מחוסנים או מחלימים.

לצורך מימוש הזכות יש לדווח למשרד הבריאות על בידוד הילד, בתוך עד 4 ימים ממועד הבידוד.

הורה שהוא שכיר נדרש להמציא למעסיק העתק מהדיווח למשרד הבריאות, וכן טופס הצהרה שאין לילד הורה אחר שנעדר מעבודתו לצורך השגחה עליו באותם הימים עליהם הוא דורש דמי בידוד. הורים מחוסנים או מחלימים יכולים לפצל ביניהם את תקופת הבידוד, וישולמו עבורם דמי בידוד. במקרה זה על כל אחד מהם להגיש למקום העבודה שלו את טופס ההצהרה ולפרט את הימים בהם שהה כל אחד מההורים בבידוד עם הילד.

הורה שהוא עצמאי יידרש להגיש בקשה לשיפוי לביטוח הלאומי בצירוף הצהרה דומה. המערכת להגשת הבקשות לעצמאים עדיין לא החלה לפעול, ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.

נעדרתי מהעבודה כי שהיתי עם ילדי שבבידוד מכיוון שהוא נמצא חיובי לקורונה, למה אני זכאי?
לפי הנחיות משרד הבריאות, שכיר או עצמאי מחוסן או מחלים, השומר על ילדו שעד גיל 12 שאובחן עם קורונה, או על חסר ישע שאובחן עם קורונה, נדרש להיכנס לבידוד. לפיכך הוא זכאי לתשלום דמי בידוד (פירוט על דמי בידוד לשכירים או עצמאים, ראו בסעיפים הקודמים).

כדי לקבל את דמי הבידוד יש לדווח למשרד הבריאות על בידוד של האדם האחראי על הקטין. אם ההורה הוא שכיר – יש להעביר את האישור על הבידוד למעסיק. הורים מחוסנים או מחלימים זכאים לדמי בידוד מלאים בסך 100% משכרם. הורים שאינם מחוסנים או מחלימים זכאים לדמי בידוד מופחתים בסך 75% משכרם. ממכסת ימי העבודה של העובד ינוכו עד 3 ימי מחלה על כל בידוד.

אם ההורה הוא עצמאי, יש להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי. המערכת להגשת הבקשות לעצמאים עדיין לא החלה לפעול, ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.

נעדרתי מהעבודה כדי לשהות עם הילד שלי, למרות שלא היה חולה או ולא נדרש לבידוד, בימים שמוסד החינוך שלו לא פעל או שהתקיימה בו למידה מרחוק. למה אני זכאי?
בהסדרים הקיימים אין פיצוי על מצב כזה. אם העובד הוא שכיר, היעדרות כזו תהיה במסגרת של יום חופשה בתשלום, שירד ממצבת ימי החופשה של העובד.

אני עובד מהבית והייתי בבידוד עקב חשיפה לחולה מאומת או כי נדבקתי בקורונה, למה אני זכאי?
עובדים שכירים או עצמאים שעבדו בתקופת הבידוד מהבית, אינם זכאים לדמי בידוד.

נעדרתי מהעבודה כי שהיתי בבידוד או ששהיתי עם ילדי שבבידוד, ובמהלך תקופת הבידוד גיליתי שנדבקתי בקורונה. האם מגיעות לי זכויות של עובד בבידוד, או של עובד שחלה בקורונה?
העובד יהיה זכאי לדמי בידוד על ימי הבידוד הראשונים. מהיום שבו הוגדר כחולה קורונה מאומת הוא יהיה זכאי לדמי מחלה (ראו הסברים למעלה).

אני מעסיק, האם אני זכאי לשיפוי על דמי בידוד ששילמתי לעובדים שלי?
מעסיקים זכאים לקבל שיפוי בסך 50% מהביטוח הלאומי בגין דמי בידוד ששילמו לעובדיהם. אם במקום העבודה יש מתחת ל-20 עובדים, המעסיק זכאי לשיפוי מוגדל בסך 75% מדמי הבידוד. לצורך קבלת השיפוי נדרשים המעסיקים להגיש בקשה לביטוח הלאומי.

אני מעסיק, האם אני זכאי לשיפוי על ימי המחלה ששילמתי לעובדים?
לא. מעסיקים אינם זכאים לשיפוי מהמדינה על ימי המחלה ששולמו לעובדים שנמצאו חיוביים לקורונה, כמו ימי מחלה רגילים.

פרטים נוספים ניתן למצוא באתר כל זכות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!