דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכספים דנה בריכוזיות בשוק מוצרי הצריכה, המליצה להוריד עוד מכסים

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "אנחנו רואים שליטה של 7-5 חברות על כל שוק המזון שמתבטאת בשליטה על הכיס של הצרכן" | נציג משרד החקלאות קרא למדינה להיאבק ביבואנים, שלטענתו יוצרים את מרבית הפערים

ח"כ אלכס קושניר (במרכז), יו"ר ועדת הכספים של הכנסת (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח"כ אלכס קושניר (במרכז), יו"ר ועדת הכספים של הכנסת (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דוד טברסקי

ועדת הכספים התכנסה היום (שלישי) לדיון בריכוזיות בשוק מוצרי הצריכה בישראל, על רקע האיומים בהעלאת מחירים מצד היצרנים והיבואנים הגדולים. יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) סימן את החסמים בייבוא וחוסר התחרות בשוק כגורמים המרכזיים ליוקר המחייה. קושניר: "לא מספיק לפנות לחברות, רשות התחרות צריכה להיכנס".

קושניר הציג לקט מסמכים של מבקר המדינה, שהראו שרמי לוי ושופרסל מחזיקים ב55% משוק הקמעונאות ושהחברות הגדולות בתחום המזון (תנובה, אוסם/נסטלה ושטראוס/עלית) מחזיקות בנתח שוק של 50%, 80% ואף יותר מ-90% בקטגוריות רבות.

"אנחנו רואים שליטה של 7-5 חברות על כל שוק המזון שמתבטאת בשליטה על הכיס של הצרכן" אמר. "כשבוחנים את הנתונים ברור שכל זה נובע מכשל שוק מבני, לכן חייבים לשנות את המצב דרך מבנה שוק תחרותי שייצר הוזלות מחירים לא רק בטווח הקצר".

ייבוא המזון לישראל עומד על כ-1.4% מסך התוצר, מה שמציב את ישראל בתחתית טבלת ה-OECD. לטענת קושניר, מחירי הפירות והירקות, שעלו בעשור האחרון בכמעט 20%, מחייבים הורדת מכסים מיידית.

בתשובה לכך, דרשה ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) מהוועדה להראות את עליית מחירי התשומות ואת הנתח של הרשתות הקמעונאיות בעליית המחירים.

לביקורת על דבריו של קושניר הצטרפה גם ח"כ נירה שפק (יש עתיד), שהזהירה מהורדת מחירים פזיזה: "חשוב לדעת איפה המוצר נקנה. אם זה יבוא מטורקיה, שם אין ערך לחיי עבודה, ופה העסקים מחויבים בזה ומשלמים על פנסיות וביטוחים, אז צריך להחליט אם הולכים לזה. אני רוצה שיהיו את כל הנתונים וניקח בחשבון את כל השיקולים".

נציגי רשות התחרות בדיון אמרו שהרשות שוקלת להיאבק יותר נגד יבואנים שיחסמו יבוא מקביל.  לטענתם, הרשות עושה כבר מהלכים רבים להיאבק בכוחם המונופוליסטי של הקמעונאים, אבל יש לשקול להכניס מתחרים נוספים, כולל רשתות שיווק זרות.

אוריאל סיטרואן, סגן הממונה ברשות התחרות: "הרפורמה ביבוא זה כיוון מצוין להפחתת כוחם של היצרנים הגדולים, אבל הוחרגו ממנה תחומים רבים". לטענתו, רק הורדת נוספת של מכסים ומיסים תביא להגדלת התחרות והוזלת המחירים. עם זאת הוסיף: "אין שום סיבה שצרכן יממן את ההגנה של יצרני המזון, המדינה צריכה לתמוך בסובסידיות".

יעקב פולג, סמנכ"ל לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד החקלאות טען שהרפורמה בחקלאות כבר יצאה לדרך, וקרא למדינה להיכנס למאבק מול היבואנים, שלטענתו שם מתקיימים הפערים הגדולים: "מייבאים קילו תה בפחות מ-13 שקלים ומוכרים אותו ב-400 שקלים, מישהו צריך לבדוק את זה".

"הרפורמה לא תתרחש בבת אחת, אלא בשלבים, תוך שמירה על כושר הייצור והתחרות של החקלאים הישראלים", הוסיף פולג. "יינתנו להם 2.7 מיליארד שקלים בתמיכות, בפיתוח ומחקר ובמישורים נוספים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!