דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

טליבאן, עוני ושיאי הדבקה: המצב באפגניסטן מידרדר מיום ליום

המחסור ברופאים, בציוד ובאמצעי חימום הביא לסגירתם של 33 בתי חולים ברחבי המדינה האסייתית שטיפלו בחולי קורונה | עם 90% עניים ורק 27% מחוסנים, רובם במנה אחת, שיעור החיוביים המדווח במדינה הוא 47.4%, אבל במערכת הבריאות שם מאמינים שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה

חולה קורונה באפגניסטן. הצוות הרפואי מפעיל את אמצעי החימום רק בלילה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חולה קורונה באפגניסטן. הצוות הרפואי מפעיל את אמצעי החימום רק בלילה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

רק חמישה בתי חולים באפגניסטן מטפלים בחולי קורונה, בעוד 33 אחרים נאלצו לסגור את מחלקות הקורונה בהן בגלל מחסור ברופאים, בתרופות ואף באמצעי חימום. ההידבקות במדינה הענייה נמצאת בעלייה תלולה.

בבית החולים היחיד בבירה קאבול שמטפל בחולי קורונה, הצוות הרפואי מפעיל את אמצעי החימום רק בלילה, בגלל מחסור בדלק, אף שהמעלות במדינה צונחות מתחת לאפס במשך היום. המטופלים מצטופפים תחת שמיכות כבדות. מנהל בית החולים, ד"ר מוחמד גול ליוואל, אמר שהכול חסר להם, מחמצן עד אספקת תרופות.

בבית החולים, ששמו בית החולים האפגני-יפני למחלות מדבקות, יש 100 מיטות. מחלקת הקורונה כמעט תמיד מלאה. לפני סוף ינואר, נקלטו בבית החולים 2-1 חולי קורונה ביום. בשבועיים האחרונים, המספרים עלו ל-12-10 ביום, לפי ליוואל. "המצב מידרדר מיום ליום", אמר מתוך חדר הישיבות הקריר. מאז השתלטות הטליבאן לפני חצי שנה, עובדי בתי החולים קיבלו שכר רק עבור דצמבר.

מערכת הבריאות באפגניסטן, שנשענה במשך 20 שנה על מימון בינלאומי, קרסה מאז השתלטות הטליבאן באוגוסט. הכלכלה האפגנית התמוטטה אחרי שהוקפאו נכסים בשווי 10 מיליארד דולר ונבלם סיוע כלכלי לממשלה.

חולה קורונה באפגניסטן. למשפחות שמתקשות להאכיל את ילדיהן, קורונה נראית כמו הדאגה הקטנה ביותר (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חולה קורונה באפגניסטן. למשפחות שמתקשות להאכיל את ילדיהן, קורונה נראית כמו הדאגה הקטנה ביותר (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

קריסתה של מערכת הבריאות רק החמירה את המשבר ההומניטרי במדינה. 90% מתושביה חיים מתחת לקו העוני, משפחות רבות לא יכולות לכלכל את עצמן, ולפחות מיליון ילדים עלולים למות ברעב.

זן האומיקרון מכה חזק במדינה, לפי ליוואל, אבל הוא מודה שזו רק השערה, מכיוון שהמדינה עדיין מחכה לערכות בדיקה שיאפשרו ריצוף של הנגיף. הערכות היו אמורות להגיע לפני סוף החודש שעבר, טען דובר משרד הבריאות ד"ר ג'אביד האז'יר. ארגון הבריאות העולמי הבטיח שאפגניסטן תקבל אותן עד סוף פברואר.

הארגון אמר שבין 30 בינואר ל-5 בפברואר הגיעו למעבדות 8,496 בדיקות, ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 47.4%.

"מערכת הבריאות כולה נחרבה"

נכון לאתמול (שלישי), ארגון הבריאות העולמי דיווח על 7,442 מקרי מוות וקרוב ל-167 אלף נדבקים מאז פרוץ המגפה. בגלל המחסור בבדיקות, מעריך הארגון שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.

בינתיים, שלטון הטליבאן טוען שהוא מנסה לעודד התחסנות, אבל רוב הציבור סקפטי ורואה בשלטון מסוכן.

עם 3.2 מיליון מנות חיסון במלאי, האז'יר אמר שהשלטון השיק קמפיין בקרב אנשי דת והפעיל ניידות חיסון כדי להאיץ את מבצע החיסונים. נכון לעכשיו, פחות מ-27% מ-38 מיליון התושבים שחיים במדינה מחוסנים, ורובם במנה אחת בלבד של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

לדברי ליוואל, כמעט בלתי אפשרי לגרום לתושבים לציית להנחיות בטיחות מינימליות, כמו עטיית מסכה או ריחוק חברתי. למשפחות שמתקשות להאכיל את ילדיהן, קורונה נראית כמו הדאגה הקטנה ביותר. משרד הבריאות אמנם הוביל קמפיינים כדי לעורר מודעות לחשיבות המסכה והריחוק החברתי, אבל רוב האנשים לא מקשיבים.

גם בבית החולים האפגני-יפני, שבו תלויים שלטים שמחייבים את הנוכחים לעטות מסכה, רוב האנשים בלובי עם האור החלש העדיפו להישאר בלעדיהן. במחלקת הטיפול הנמרץ, שבה חמישה מתוך עשרת המטופלים מחוברים למכשירי הנשמה, רופאים ומבקרים עטו מסכות כירורגיות והתמגנו כשעברו ממיטה למיטה.

ראש המחלקה, ד"ר נאימולה, אמר שהוא זקוק למכונות הנשמה נוספות, ודחוף מכך, הוא צריך רופאים שמיומנים בהפעלתן. הוא מותש ומקבל שכר לעתים נדירות, אבל מרגיש שמחובתו לשרת את מטופליו. ליוואל אמר שחלק מהרופאים עזבו את אפגניסטן. בית החולים מעסיק 200 עובדים, ורובם ממשיכים להגיע לעבודה, אף שלא קיבלו שכר כבר חודשים ארוכים.

בדצמבר, עמותה אמריקאית חברה לאוניברסיטת ג'ון הופקינס והן הציעו מימון של חודשיים לבית החולים. מהכסף שנתרם שולמו לעובדים משכורות דצמבר, והובטח להם שגם עבור ינואר הם ישתכרו. משרד הבריאות מנהל מגעים עם ארגון הבריאות העולמי בניסיון לממן את הפעלתו של בית החולים עד יוני, לדברי ליוואל.

הוא אמר שבתי חולים נוספים בקאבול נהגו לחלוק את העומס, אבל כעת אין להם משאבים לכך. עם מחסור בכסף ונטישת אנשי צוות, 33 בתי חולים שטיפלו בחולי קורונה נסגרו ברחבי המדינה.

המיקרוביולוג היחיד בבית החולים האפגני-יפני, ד"ר פארידולה קזיזאדה, השתכר פחות מ-1,000 דולר לחודש מאז השתלטות הטליבאן. הוא קיבל רק משכורת אחת מאז אוגוסט, לדבריו. הוא מוסיף שהציוד בקושי מספיק. "מערכת הבריאות כולה נחרבה", הוא אומר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!