דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליית מחירים

בנט וליברמן הציגו את התכנית למאבק ביוקר המחייה: "נוריד מיסים ומכסים"

עיקרי התכנית: נקודות זיכוי במס הכנסה, הגדלת סבסוד צהרונים, הורדת מכסים, ביטול הבלו, מענק עבודה | דרישת לפיד לפיצוי עסקים שנפגעו בגל האומיקרון לא הוצגה כחלק מהמתווה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הציגו אתמול (רביעי) שורת צעדים להתמודדות עם גל ההתייקרויות במשק, שהחל בין היתר בעקבות העלאת המיסים על ידי הממשלה.

עיקרי התכנית שהציגו ראש הממשלה והשרים

  • נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה עבור כל ילד עד גיל 12. השווי של נקודת זיכוי הוא 233 ש"ח. ההטבה הזו צפויה להגיע לכ-530 אלף הורים.
  • הגדלת הסיבסוד לצהרונים באשכולות 5-4, ולא רק 3-1: חיסכון של כ-2,500 ש״ח בשנה לכל משפחה בגילאי עם ילדים בגילאי 8-3. כ-60 אלף ילדים ייהנו מההטבה.
  • הורדת מכסים על בשר, קמח, שמן זית, ביצים וכלי מטבח.
  • בעלי שכר נמוך יזכו להגדלה של 20% במענק העבודה. כ-300 אלף עובדים יהנו מ-800 ש״ח נוספים בממוצע בחודש.
  • ביטול הבלו על פחם, המהווה כ-2.3% מההתייקרות במחיר. המשמעות: תעריף החשמל יעלה ב-3.4% במקום 5.7%.

דרישת לפיד לפיצוי עסקים שנפגעו בגל האומיקרון לא הוצגה כחלק מהמתווה.

עלות התכנית מוערכת באובדן הכנסות למדינה של כ-4 מיליארד ש״ח בשנה. מימון התכנית ייעשה על בסיס גביית המסים הקיימת, וללא קיצוץ רוחבי או הגדלת מסגרת התקציב. על פי הערכת האוצר, משפחה שמקבלת שכר ממוצע עם שני ילדים בגילאי 9-6 תגדיל את ההכנסה הפנויה ב-10,488 ש״ח בשנה.

רשימת המוצרים שלפי התכנית ייהנו מפטור ממכס כוללת ריהוט, כלי אוכל ובית, תחבושות היגייניות, ציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב ולאופניים חשמליים וכן מוצרי בנייה כגון אבני ריצוף וכיורים ואמבטיות.

בנט: ״משפחות עובדות הן הלב היצרני של מדינת ישראל״

ראש הממשלה אמר בפתח דבריו במסיבת העיתונאים: "הערב אנחנו מודיעים על הורדת מסים למשפחות, והורדת מסים ומכסים לשפע של מוצרים", אמר ראש הממשלה בפתח הדברים. "אלה לא צעדים טקטיים אלא חוזה חדש עם המדינה, לפיו לאזרחים הטובים שעובדים ונושאים בנטל הקיום של המדינה מגיע טוב יותר".

בנט התייחס לעליית המחירים האחרונה המורגשת במגוון ענפים במשק: "בשבועות האחרונים עם עליית המסים, משפחות מרגישות שהן הגיעו לקו האדום. האינפלציה בישראל אמנם נמוכה, אבל בגלל שיקר פה, זה כבר הקש ששובר את גב המשפחה. המשפחה שלנו שמה את ההורים האלה במרכז, את המשפחות העובדות. גם בצד הנטו שצריך לעלות וגם בצד ההוצאות שצריך לרדת. מה שמנחה אותי שמי שעובד לפרנסתו יוכל לחיות בכבוד, וזה לא אמור להיות קשה בשביל משפחות עובדות, הלב היצרני של מדינת ישראל".

״רחוק מלהספיק, מגיעה לציבור בשורה ולא פירורים״

חברת ועדת הכספים, ח״כ נעמה לזימי (עבודה) על התכנית: ״לא מספיק. הצעדים שהוכרזו היום רחוקים מלהיות מספקים. הציבור הישראלי מתמודד עם גל העלאות מחירים לאחר שנים ארוכות של שחיקה בשכר וצמצום רשת הביטחון החברתית. מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים. כדי להיאבק באמת ביוקר המחיה אנחנו חייבים הרחבה תקציבית לשירותים הציבוריים, סבסוד ופיקוח על מוצרי יסוד והעלאה משמעותית של שכר המינימום ל-40 ש"ח בשעה״.

ח״כ שלמה קרעי (הליכוד): ״זוכרים איך הם לגלגו על המענק שחילקנו לכל האזרחים? אז היום הם נותנים מענק של אלפי שקלים בשנה גם לעשירון העליון, ורק 800 שקלים בשנה במקרה הטוב לחלשים ביותר, כשיש להם עבודה. אחרי שהקדישו חודשים ארוכים להעלאות מיסים ועליית מחירים, הם מגלגלים עיניים בהתחסדות עם תכנית קמצנית ומבישה״.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "שר האוצר פוגע שוב בחלשים ומעשיר את העשירים מתוך רדיפה וניכור, מונע מהם פיצוי על עליית המחירים ויוקר המחיה, מתעלם מהקשישים, משפחות עם ילדים בוגרים חולים ועוד. כל צמרת השלטון הינם אנשים עשירים ומעמידים מאוד שלא באמת מבינים את הרעב".

הצעדים הכלכליים שהציגו רה״מ והשרים גובשו בתגובה למחאה הכלכלית שהחלה בשבועות האחרונים, בעקבות עליית מחיר הדלק והחשמל, ועליית מחירים על ידי רשתות המזון הגדולות. אלה מצטרפות להחלטת הממשלה להטיל מיסים על כלים חד פעמיים ושתייה קלה.

בתגובה להודעה על עליית מחירי המזון, פנו שר האוצר ויו״ר ההסתדרות לחברות העסקיות, אשר דחו את עליית המחירים. במקביל נמשכת החקירה של רשות התחרות בחשד לתיאום מחירים. ההסתדרות הקימה בימים האחרונים ועדת מעקב אחר המחירים במשק, שתייצר מדד חלופי למדד המחירים לצרכן שישקף את השכבות החלשות בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!